| √лавна¤
страница | ћои гости |
ћой чат | ћои фотки | ќбо мне | |
¬асиль
«емл¤к
(1923
Ч 1977)
“ворч≥сть ¬асил¤ «емл¤ка практично з перших його серйозних крок≥в у л≥тератур≥ привернула до себе увагу, а п≥сл¤ по¤ви ЂЋебединоњ зграњї (перша публ≥кац≥¤: ƒн≥про. 1971. єє 1Ч3) письменник на тривалий час став об'Їктом дискус≥й про украњнську прозу 70-х рок≥в, хоча спершу критика була не вельми одностайною в оц≥нц≥ цього роману. “а все ж разом ≥з другою книгою (Ђ«елен≥ ћлиниї, 1976) цей тв≥р був в≥дзначений 1978p. ƒержавною прем≥Їю ”крањни ≥м. “. Ўевченка, витримав упродовж небагатьох рок≥в к≥лька видань.
–азом
≥з покол≥нн¤м письменник≥в-фронтовик≥в прийшов ≥ще молодий ¬асиль «емл¤к (¬асиль
—идорович ¬ацик) в украњнську л≥тературу 50-х рок≥в. «а плечима, в минулому Ч
юнацьк≥ враженн¤ довоЇнноњ д≥йсност≥ (його вабило небо, й в≥н, с≥льський хлопець
≥з ¬≥нниччини, став курсантом ав≥аучилища в ’арков≥), жорстоко скорочена в≥йною
молод≥сть, т¤жкий ратний досв≥д (був партизаном ≥ зв≥дав увесь драматизм
боротьби з окупантами в њхньому тилу).
як
прозањка неперес≥чного ¬. «емл¤ка пом≥тили п≥сл¤ по¤ви друком двох його пов≥стей
Ч Ђ–≥дна сторонаї (1956) та Ђ ам'¤ний Ѕр≥дї (1957). ѕрисв¤чен≥ тем≥ украњнського
повоЇнного села, ц≥ твори зображували ц≥кав≥, вз¤т≥ з житт¤ кол≥з≥њ, давали
начерки колоритних характер≥в, розширювали Ђгеограф≥юї образно освоюваноњ
д≥йсност≥. ” л≥тературному контекст≥ середини 50-х рок≥в вони поставали ≥ ¤к
твори художньо своЇр≥дн≥, ≥ ¤к пом≥тна данина часов≥ з Ђтиповимиї рисами так
званоњ колгоспноњ прози.
“ворче
змужн≥нн¤ ¬асил¤ «емл¤ка ¤к письменника, що вже мав власну тему й своЇр≥дний
стиль, засв≥дчили два наступн≥ його твори Ч пов≥ст≥ Ђ√н≥вний —трат≥онї (1960) ≥
Ђѕ≥дполковник Ўиманськийї (1966), ¤к≥ ¤вили читачев≥ вже досв≥дчен≥шого й
сформован≥шого автора. ќперт≥ в своњй основ≥ на факти час≥в в≥йни (а њх
письменник часто брав ≥з особистого досв≥ду), ц≥ пов≥ст≥, пор≥вн¤но з двома
попередн≥ми, майстерн≥ше побудован≥ сюжетно, значно читабельн≥ш≥ й, разом ≥з
тим, виразн≥ш≥ ¤к твори саме ¬асил¤ «емл¤ка: загальний њх тон здобуваЇ ту
окреслен≥сть, гнучк≥сть, що найперш асоц≥юютьс¤ з творчою особист≥стю цього
письменника.
ћожливо,
що на формуванн¤ нових рис стилю «емл¤ка вплинули сценарн≥ його ≥нтереси.
ѕрацюючи на ињвськ≥й к≥ностуд≥њ ≥м. ќ. ƒовженка, в≥н створюЇ р¤д сценар≥њв,
названих, ут≥м, к≥нопов≥ст¤ми, Ч Ђќлесь „оботарї, ЂЌовели расного домуї,
Ђќстанн≥й патронї (1956 Ч 1963). ѕисьменник в≥дчуваЇ смак до динам≥чного сюжету,
до ч≥тко вираженого протиборства сил, ¤ке межуЇ з пригодництвом. јле при цьому
не втрачаЇ набутого ран≥ш, тобто загалом не м≥н¤Ї вже вироблених манери мовленн¤
й погл¤ду на зображуваний св≥т.
“а
лише ЂЋебедина згра¤ї найпереконлив≥ше засв≥дчила висх≥дний напр¤м його
творчост≥ й стала в≥нцем пошук≥в у галуз≥ стилю та характеролог≥њ, вв≥бравши в
себе весь попередн≥й досв≥д «емл¤ка-прозањка. Ђ«елен≥ ћлиниї доводили сюжет
цього роману до час≥в в≥йни. «адуман≥ були й виношувались Ђ¬есел≥ Ѕоковенькиї,
трет¤ частина твору, ¤кий мав би розгорнутис¤ в епопею. јле ц≥лком зд≥йснити
задумане «емл¤ков≥ не судилос¤...
«м≥ст
ЂЋебединоњ зграњї ≥ Ђ«елених ћлин≥вї, здавалос¤ б, зовс≥м неважко окреслити,
вз¤вши до уваги зовн≥шньопод≥Їве начало дилог≥њ. ÷е, перш за все, вт≥лена в
образ≥ села ¬ав≥лон ≥стор≥¤ украњнського ѕобужж¤, починаючи з пореволюц≥йних
под≥й, коли виникали комуни й точилас¤ смертельна Ђкласоваї боротьба, й к≥нчаючи
визволенн¤м краю навесн≥ 1944-го в≥д фашистських окупант≥в. ≈лементи умовност≥,
фантастики, гротеску допомагають читачев≥ пом≥чати в ≥стор≥њ й ≥стор≥¤х
вав≥лонських не т≥льки пр¤ме, а й додаткове, друге значенн¤, що асоц≥юЇтьс¤ не
просто з ≥деЇю, а з њњ ф≥лософ≥чн≥стю. Ќе випадково майже все, що в≥дбуваЇтьс¤ у
¬ав≥лон≥ чи поблизу нього, знаходить в≥дпов≥дний коментар в устах доморощеного,
Ђсамод≥¤льногої ф≥лософа Ћевка ’ороброго.
”
цьому твор≥ проблема опов≥дача взагал≥ належить до особливо складних ≥ значущих,
оск≥льки йдетьс¤ не про стиль, не так про точку зору, ¤к про оц≥нну позиц≥ю Ч
героњв, автора, читача.
ќднак
под≥њ, зображен≥ в роман≥-дилог≥њ, без будь-¤коњ двозначност≥ адресован≥ в
житт¤, в реальн≥сть з конкретним змаганн¤м сил, соц≥ально, ≥сторично породжених.
” ЂЋебедин≥й зграњї це Ч б≥дн¤ки, ¤ких об'Їднують у комуну, а з ≥ншого боку, на
другому полюс≥ Ч багат≥њ, колишн≥ власники Ч Ѕубели, √усаки, –аденьк≥ тощо.
ћабуть, т≥льки явтушок √олий стоњть посередин≥, вагаючись, переб≥гаючи з табору
в таб≥р залежно в≥д пол≥тичноњ погоди. ўоправда, де¤кий час намагаЇтьс¤ лишитис¤
не те щоб Ђнадї, а Ђпоб≥л¤ї поЇдинку й Ђф≥лософї Ћевко
’оробрий.
ќдна
з найприкметн≥ших ознак твору Ч багатство й виразн≥сть соц≥ально-психолог≥чного
типажу героњв, ¤к≥ справд≥ с¤гають р≥вн¤ тип≥в, розмањтт¤ живих, опуклих, тонко
вималюваних характер≥в. ћаксим “есл¤ ≥ лим —иниц¤, Ђпоет-сироварї ¬олод¤
яворський ≥ Ћель Ћелькович, ќрфей ожушний ≥ його (та, власне, не його) ћальва,
брати —околюки й ’аритон √апочка, явтушкова ѕр≥с¤ й ѕан¤ Ћастовенко, нав≥ть
зовс≥м еп≥зодичн≥ персонаж≥, ¤к-от “их≥н та ќдарка, що любили об≥дати по сус≥дах
надурн¤ка, Ч кожен постаЇ перед нашим зором ¤к живий, думаЇ, говорить ≥ д≥Ї
по-своЇму, за вел≥нн¤м т≥льки йому притаманноњ Ђприродиї. ј разом уз¤т≥ вони й
утворюють ту ц≥л≥сн≥сть, ≥м'¤ ¤к≥й народ Ч у конкретно-≥сторичн≥й соц≥альн≥й
його характеристиц≥.
«а
багатством деталей ≥ подробиць майже н≥де не губитьс¤ значущ≥сть: р≥зн≥
Ђпоб≥жн≥ї описи, сцени, м≥ркуванн¤ не просто ц≥кав≥, а й важлив≥, зм≥стовн≥ з
погл¤ду загальноњ ≥дењ твору (хоч тут, треба визнати, в≥дбилис¤ ≥деолог≥чн≥
дом≥нанти тод≥шньоњ рад¤нськоњ л≥тератури, зокрема у трактуванн≥ Ђреволюц≥йного
перетворенн¤ї д≥йсност≥ та Ђсоц≥ал≥стичного буд≥вництваї). ќбраз явтушка Ч одне
з найб≥льших дос¤гнень автора Ч не вин¤ток у цьому план≥, так само ¤к ≥ ¤скрав≥
описи побуту, звичањв, с≥льського житт¤ загалом.
ƒ≥алектика
життЇвих зм≥н ≥ сталост≥ Ђоснов житт¤ї Ч це стих≥¤ ¬асил¤ «емл¤ка, ¬ав≥лон ≥з
його глибинними традиц≥¤ми перетворюЇтьс¤, можна сказати, в нас на очах, щоб п≥д
к≥нець роману Ђвичерпати себе ≥сторично ≥ соц≥альної (мовитьс¤, правда, про
назву) та стати ¬еселими Ѕоковеньками. –азом з тим, Ї й у ¬ав≥лон≥, й у
√линську, й у тих ¬еселих Ѕоковеньках щось в≥чне, неперех≥дне Ч ¤к народ, що тут
живе й буде жити. Ќащо вже явтушок, цей гр≥х ¬ав≥лона, Ч його ненад≥¤ й
непевн≥сть, а й в≥н п≥д к≥нець Ђзнаходить себеї у благородному д≥л≥. ≤ Ћевко
’оробрий, не без ф≥лософського нат¤ку, так п≥дсумовуЇ його життЇвий шл¤х: Ђ¬≥н
оживе в синах, в онуках ≥ правнуках, ≥ буде сукатис¤ його ниточка в народ≥, доки
≥снуватиме любов до земл≥ й доки житиме нос≥й т≥Їњ любов≥ Ч сел¤нин, з ус≥х
сусп≥льних витвор≥в людських, може, найскладн≥ший ≥ найсуперечлив≥шийї. ¬≥рний
соб≥ автор не втримуЇтьс¤, щоб ≥ тут не п≥дправити високост≥ цих сл≥в уже
ѕр≥синим висновком у стил≥ ц≥лого роману:
Ђ«гадаЇте
мене, що цей ди¤вол переживе ≥ сам ¬ав≥лон...ї.
¬
останн≥ роки житт¤ ¬асиль «емл¤к створив трагед≥ю Ђѕрезидентї (1974 Ч 1976),
присв¤чену боротьб≥ й смерт≥ нац≥онального геро¤ „ил≥ —альвадора
јльЇнде.
...¬
украњнськ≥й л≥тератур≥ середини XX ст. творч≥сть ¬асил¤ «емл¤ка пос≥ла своЇ,
належне њй м≥сце Ч серед ¤вищ найпом≥тн≥ших. ѕор≥вн¤но невеликий за обс¤гом
доробок з виразним звучанн¤м у л≥тературному процес≥ свого часу, неповторним
колоритом над≥йно прописаний на стильов≥й пал≥тр≥ нашого
письменства.
√.
—ивок≥нь
≤стор≥¤
украњнськоњ л≥тератури ’’ ст. Ч н. 2. Ч .: Ћиб≥дь, 1998.