| √лавна¤
страница | ћои гости |
ћой чат | ћои фотки | ќбо мне | |
ћикола
¬≥нграновський
(Ќародивс¤ 7 листопада
1936)
„ј–≤¬Ќ»
—Ћќ¬ј
¬ельми
небуденне ¤вище в наш≥й л≥тератур≥ Ч поез≥¤ ћиколи ¬≥нграновського. ажу:
поез≥¤, хоч в останн≥ роки в≥н б≥льше пише прозу. ѕроте ≥ проза його навдивовижу
поетична. ¬≥н у всьому поет. ј щоб п≥знати поета, радив колись мудрий √ете,
треба п≥ти в його крањну... ўо ж таке: поетова крањна? ÷е не просто географ≥чне
чи пол≥тико-адм≥н≥стративне пон¤тт¤. ÷е ≥ земл¤, де в≥н народивс¤ ≥ зростав, де
вбирав у себе безл≥ч вражень дитинства, що формували основу його духу. ÷е ≥
доба, що дала настроЇн≥сть ≥ масштаб цьому духов≥. ÷е ≥ люди, в ¤ких ≥ через
¤ких поставали йому земл¤ ≥ доба: батько ≥ мати, кревн≥ й сус≥ди, друз≥ й
ровесники... ÷е народ. ÷е велик≥ книги й велик≥ ≥мена, до ¤ких
т¤гнувс¤...
«емл¤... ћиколањвщина, п≥вдень ”крањни, де зустр≥лис¤ дв≥ безмежност≥ Ч неба й степу. —тепова р≥чка одима, маленька посестра Ѕугу й ƒн≥пра, в ¤к≥й Ч в≥дчутт¤ близькост≥ могутнього понизз¤ ƒн≥прового й козацького „орномор'¤. ќдноман≥тний ≥ непоказний дл¤ невтаЇмниченого, а насправд≥ щедрий ≥ ласкавий, зворушливий св≥т полину ≥ чебрецю, воронц≥в ≥ молочаю, фантастичних гарбуз≥в ≥ сл≥пучих пом≥дор≥в на городах, м≥р≥ад коник≥в-скрипал≥в у трав≥ й сол≥ст≥в-жайворонк≥в у неб≥ (тод≥ ще так було!), палючого сонц¤ ≥ нечастих теплих дощ≥в, скупих рос ≥ лютих сухов≥њв, золотих хл≥б≥в ≥ манливих п≥дземних скарб≥в... ” прадавн≥ часи тут переходили й вит≥сн¤ли один одного дес¤тки войовничих народ≥в, залишивши по соб≥ тьм¤н≥ спогади в ≥стор≥њ, Ч аж поки заселив цю землю наш народ, скропивши њњ своњм потом ≥ кров'ю...
„ас...
–≥к народженн¤: 1936-й. “ой, що дав л≥тератур≥ украњнськ≥й ще й ≤вана ƒрача,
¬олодимира ѕ≥дпалого, ¬≥тал≥¤ оротича; роком ран≥ше народилис¤ ¬асиль —имоненко
≥ Ѕорис ќл≥йник, роком п≥зн≥ше Ч ™вген √уцало. ћайже вс≥ т≥, кого п≥зн≥ше
назвали покол≥нн¤м шестидес¤тник≥в, хто разом ≥з трохи старшими √ригором
“ютюнником, Ћ≥ною остенко, ƒмитром ѕавличком, ¬≥ктором Ѕлизнецем та трохи
молодшими ¬алер≥Їм Ўевчуком, ¬олодимиром ƒроздом та ≥ншими ознаменували нову
хвилю в украњнськ≥й л≥тератур≥, визначали обличч¤ молодого тод≥ л≥тературного
покол≥нн¤. ѓх називали Ђд≥тьми в≥йниї. —правд≥, на њхню дит¤чу долю випали т¤жк≥
випробуванн¤ воЇнного лихол≥тт¤ та повоЇнноњ в≥дбудови. ≤ ц≥ враженн¤ пот≥м
л¤гли в основу багатьох њхн≥х твор≥в. јле хочетьс¤ звернути увагу й на ≥нше в
дол≥ цього покол≥нн¤. ¬елик≥ ≥сторичн≥ под≥њ, картини зрушенн¤ св≥ту, запавши в
дит¤чу св≥дом≥сть, спри¤ли формуванню такого душевного ладу, в ¤кому визр≥вали
розмах у¤ви, масштабн≥сть мисленн¤, дух тривожноњ причетност≥ до ≥стор≥њ,
почутт¤ в≥дпов≥дальност≥ за долю свого народу.
ќтож
Ч народ... ÷е покол≥нн¤ в≥дчувало свою орган≥чну причетн≥сть до нього. ¬оно
бачило, ¤к њхн≥ матер≥, залишившись сам≥, не т≥льки годували крањну, а й крилом
своњм ос≥нили майбутнЇ крањни в д≥т¤х своњх... як батьки, що поверталис¤ з
фронт≥в, Ч далеко, далеко не вс≥, Ч зранен≥ й кал≥чен≥, ставали до плуг≥в ≥
верстат≥в. як старш≥ брати й сестри Ђвербувалис¤ї (або њх моб≥л≥зували!) на
в≥дбудову шахт ƒонбасу й завод≥в «апор≥жж¤. як њхн≥ ровесники (та й сам≥ вони!)
вчилис¤ уривками м≥ж прополюванн¤м бур¤к≥в у колгосп≥, загот≥влею палива дл¤
школи й ус≥л¤кою роботою на присадибн≥й д≥л¤нц≥; читали при каганц≥, писали м≥ж
р¤дк≥в старих уц≥л≥лих книжок, бо зошит≥в не було, а за п≥дручниками займали
чергу, бо њх чи й було по одному на клас, а проте мр≥¤ли (принаймн≥ багато з
них) стати неодм≥нно льотчиками, мор¤ками, вченими, дипломатами, артистами,
поетами. ≤ ставали, ставали, дарма що прибивалис¤ до столиць у
балетках-Ђпрорезинкахї ≥ полотн¤них сорочках та з фанерними чемоданами на два
пуди картопл≥...
Ќеповторна,
щемливо зворушлива м≥шанина нужди, вбогост≥, високих поривань, нањвност≥ й
ч≥пкоњ енерг≥њ, малих матер≥альних та великих духовних
запит≥в...
Ќе сл≥пий випадок, а велика потреба нашого народу в духовному в≥дродженн≥, в приплив≥ нових творчих сил сто¤ла за долею кожного з отих Ђд≥тей в≥йниї ≥ вела њх дорогами, всю символ≥чну значущ≥сть ¤ких видно лиш тепер... “ак ≥ ћиколу ¬≥нграновського привела вона з Ѕогоп≥льськоњ (нин≥ ѕервомайськоњ) школи на ћиколањвщин≥ Ч через захопленн¤ Ўевченком, ѕушк≥ним, ЋЇрмонтовим Ч до ињвського театрального ≥нституту, Ђвивелаї на ќлександра ѕетровича ƒовженка, непомильне око ¤кого зразу ж вир≥знило обдарованого юнака, а щаслива рука Ђкоронувалаї на долю артиста, к≥норежисера й поета, на бол≥сну й щасливу причетн≥сть до в≥чного творенн¤ духовност≥ свого народу...
ѕам'¤тним
≥ неповторним був дл¤ украњнськоњ поез≥њ 1961 р≥к. ЂЋ≥тературна газетаї,
попередниц¤ тепер≥шньоњ ЂЋ≥тературноњ ”крањниї, подала низку щедрих ≥
дерзновенних публ≥кац≥й в≥рш≥в на всю стор≥нку, в≥дкривши читачам р¤д ≥мен, ¤к≥
зразу ж привернули загальну увагу шанувальник≥в украњнського слова ≥ без ¤ких
сьогодн≥ не у¤виш нашоњ л≥тератури.
7
кв≥тн¤ газета вийшла ≥з заголовком на всю четверту стор≥нку: Ђћикола
¬≥нграновський. « книги першоњ, ще не виданоњї. ‘ото красивого ≥нтел≥гентного
юнака, ¤кий гордо ступаЇ кињвською вулицею, Ч ≥ п'¤тнадц¤ть в≥рш≥в, що в≥дтод≥
так ≥ лишилис¤ в украњнськ≥й поез≥њ њњ непритьм¤н≥лими перлинами: Ђѕрелюд
«емл≥ї, Ђ«ор¤ний прелюдї, Ђѕрелюд коханн¤ї та ≥нш≥.
5
травн¤ так само на всю стор≥нку: Ђ¬≥рш≥ л≥кар¤ ¬≥тал≥¤
оротичаї.
18
липн¤ Ч ЂЌ≥ж у сонц≥. ‘еЇрична трагед≥¤ в двох частинахї ≤вана
ƒрача.
17
вересн¤ Ч Ђ«елена рад≥сть конвал≥йї ™вгена √уцала...
Ќе
часто трапл¤Їтьс¤, щоб перш≥ газетн≥ публ≥кац≥њ в≥рш≥в ще не в≥домих автор≥в
викликали так≥ р¤сн≥ в≥дгуки й полем≥ку, ¤к воно сталос¤ з ћиколою
¬≥нграновським та ≤ваном ƒрачем. Ѕагато читач≥в гар¤че в≥тали
њх.
јле
не бракувало й таких, кого в≥рш≥ молодих поет≥в спантеличили: в них знаходили
Ђштукарствої, Ђтуманност≥ї, Ђнавмисну ускладнен≥стьї, Ђдеструкц≥юї
тощо.
“рохи
вгамував пристраст≥ виступ ћаксима “адейовича –ильського, ¤кий одну ≥з своњх
Ђвеч≥рн≥х розмовї, що тод≥ регул¤рно друкувалис¤ у газет≥ Ђ¬еч≥рн≥й ињвї,
ц≥лком присв¤тив поетичним дебютам ћ. ¬≥нграновського, ≤. ƒрача, ¬. оротича.
¬исловивши низку зауважень, в≥н водночас п≥дкреслив безумовну обдарован≥сть та
перспективн≥сть молодих автор≥в, њхнЇ право на власн≥ пошуки; при цьому особливо
в≥дзначив нац≥ональну емоц≥йну стих≥ю та довженк≥вське начало у ћиколи
¬≥нграновського.
¬агомим актом поетичного самоствердженн¤ ћиколи ¬≥нграновського стала його перша поетична зб≥рка Ђјтомн≥ прелюдиї, що вийшла 1962 року. (ƒо реч≥, майже одночасно вийшла ≥ перша зб≥рка ¬асил¤ —имоненка Ђ“иша ≥ гр≥мї, ¤к ≥ перша зб≥рка ≤вана ƒрача Ђ—он¤шникї).
нижка
вразила ≥ багатьох окрилила своЇю незвичайн≥стю Ч масштабн≥стю поетичноњ думки й
бентежною силою у¤ви; д≥апазоном голосу, що вм≥щав у соб≥ ≥ громад¤нську
патетику, ≥ благородний сарказм, ≥ щемливу н≥жн≥сть; високим моральним тонусом ≥
самост≥йн≥стю громад¤нськоњ позиц≥њ, т≥Їю г≥дн≥стю ≥ суверенн≥стю, з ¤кими
говорилос¤ про бол≥ народу, проблеми доби, суперечност≥ ≥стор≥њ. осмос,
людство, земл¤, народ, доба, ”крањна Ч ось ¤кий масштаб уз¤ла поетична мова
¬≥нграновського, ось у ¤ких вим≥рах жив його л≥ричний
герой.
Ќаступна
поетична зб≥рка ћиколи ¬≥нграновського вийшла через п'¤ть рок≥в. «валас¤ вона
Ђ—то поез≥йї, але насправд≥ в н≥й њх було... дев'¤носто дев'¤ть. ÷е сталос¤
внасл≥док р≥зних цензурних втручань ≥ Ђперетр¤сокї, ≥ така нев≥дпов≥дн≥сть
вигл¤дала символ≥чно, бо вказувала на т≥ труднощ≥, ¤к≥ поетов≥ доводилос¤ долати
на шл¤ху до читача. Ќа той час уже в≥дбулис¤ не лише ≥деолог≥чн≥ погроми,
жертвами ¤ких стали поети-шестидес¤тники та ≥нш≥ молод≥ митц≥, а й пол≥тичн≥
арешти нац≥онально активноњ молод≥. Ќа зм≥ну хрущовськ≥й в≥дносн≥й Ђв≥длиз≥ї
приходило те, що п≥зн≥ше д≥стало назву брежнЇвського Ђзастоюї, хоч фактично було
не застоЇм, а реакц≥Їю. —усп≥льна атмосфера стала вкрай неспри¤тливою дл¤
в≥льноњ творчост≥, дл¤ реал≥зац≥њ таланту в будь-¤к≥й сфер≥ мистецтва ≥
культури. ѕотр≥бна була велика душевна оп≥рн≥сть, щоб висто¤ти, залишитис¤
собою, говорити з читачем несфальшованим голосом. ћикола ¬≥нграновський зм≥г це
зробити, хоч, звичайно, в≥н сам зм≥нювавс¤: нов≥ обставини, новий життЇвий
досв≥д, природний внутр≥шн≥й розвиток, Ч а в≥дпов≥дно зм≥нювавс¤ ≥ характер його
поез≥њ.
Ќа
м≥сце громад¤нськоњ вибуховост≥ починають приходити розважлив≥сть ≥
роздумлив≥сть; патетичн≥ та героњчн≥ ≥нтонац≥њ обростають обертонами журливост≥,
г≥ркоти, тихоњ радост≥; масштабн≥сть притишуЇтьс¤ зосереджен≥стю. ¬же вгадуЇтьс¤
внутр≥шн≥й рух в≥д душевноњ Ђромантикиї до душевного
Ђреал≥змуї.
¬иразним
св≥дченн¤м дальшого творчого розвитку ¬≥нграновського стала зб≥рка ЂЌа ср≥бн≥м
берез≥ї (1978). ѕоет≥в голос став начебто тих≥шим, але в≥дбулос¤ внутр≥шнЇ
ускладненн¤ й збагаченн¤ його л≥рики, п≥двищилас¤ прихована, в соб≥ зосереджена
≥нтенсивн≥сть душевного житт¤.
ј
1984 року вийшла просто дивовижна невеличка книжечка Ч Ђ√убами теплими ≥ оком
золотимї. ¬ н≥й орган≥чно переплелис¤ ≥ картини природи, ≥ спогади дитинства, й
≥нтимна л≥рика, ≥ предметна реальн≥сть св≥ту, ≥ химер≥¤, ≥ казка, ≥ добра
вит≥вка, ≥ гумор, ≥ затамована жура: найбуденн≥ш≥ будн≥ людини ≥ природи
постають ¤к св≥това м≥стер≥¤...
ѕот≥м
були ще поетичн≥ зб≥рки, була велика книжка Ђ¬ибраногої (1986), в ¤к≥й, до реч≥,
була представлена ≥ проза (до нењ ми ще повернемось).
ќстанн¤
ж зб≥рка Ч Ђ÷ю ж≥нку ¤ люблюї (1990) Ч м≥стить, кр≥м ≥нтимноњ л≥рики, ще й
ран≥ше не публ≥кован≥ в≥рш≥ з 60Ч70-х рок≥в та нов≥ поез≥њ, в ¤ких
¬≥нграновський немовби вертаЇтьс¤ до свого громад¤нського пафосу пер≥оду
Ђшестидес¤тництваї, але вже в ≥нш≥й ¤кост≥ Ч ≥з складн≥шим, драматичн≥шим
розгортанн¤м думки й переживанн¤...
ѕоез≥¤
ћиколи ¬≥нграновського вс¤ напружено й тремко зосереджена на Ђкл¤тих питанн¤хї Ч
≥ в≥чних, ≥ нашоњ доби. ўоб переконатис¤ у цьому, варто перечитати бодай к≥лька
давн≥ших та нов≥ших твор≥в Ч Ђƒемонаї, Ђ≈лег≥юї, Ђ”крањнський прелюдї, Ђќксан≥ї,
Ђѕоњхали на —квиру...ї, Ђƒо себеї, Ђќстанню н≥ч Ѕогунаї, Ђ’тось оп≥вноч≥...ї;
власне чи не кожен в≥рш це засв≥дчить. јле його поез≥¤ переступаЇ через
декларативне ≥ пон¤т≥йне з'¤суванн¤ цих питань бутт¤ особистост≥, нац≥њ, людства
Ч ≥ оперуЇ глибинними емоц≥йними планами, образами у¤ви, драматичними картинами
душевних переживань. ” химерн≥й ≥ пристрасн≥й медитац≥њ Ђ¬оди ≥з очерету
хлюпавиц¤...ї не вжито жодного пон¤тт¤ ≥з сфери громад¤нського житт¤ (х≥ба що
найзагальн≥ше: Ђтво¤ св¤та метаї), а проте в≥рш з великою силою ≥ пластичн≥стю
в≥дтворюЇ драматизм саме громад¤нського самопочуванн¤, громад¤нськоњ м≥с≥њ
украњнського поета другоњ половини XX стол≥тт¤. ” ¬≥нграновського майже завжди
св≥тогл¤дне й громад¤нське самоозначенн¤ включаЇтьс¤ в ширшу й незглибн≥шу
сферу, в загальну динам≥ку душевного житт¤, стаЇ всепроникним ≥ всюдипри¤вним у
душ≥: розпросторюЇ свою владу на все духовне Їство людини, а не залишаЇтьс¤, ¤к
це здеб≥льшого буваЇ в менш суб'Їктивн≥й поез≥њ, в≥докремленою д≥л¤нкою
спец≥альних силкувань.
Ќеповторна
≥ндив≥дуальн≥сть ¬≥нграновського невловна ≥ б≥жуча, ¤к живе ср≥бло. …ого поез≥¤
Ч це стих≥¤, що в н≥й ц≥лковито в≥дсутн¤ ¤кась навмисна спр¤мован≥сть,
передбачен≥сть. ѕост≥йне переливанн¤ настроњв, стан≥в, натхненна гра у¤ви.
Ќ≥коли не вгадати, про що в≥н говоритиме за мить, що зрине дивовижно з глибинних
нутр≥в його душ≥ ≥ ¤кий настр≥й хвилею його огорне й хвилею спаде, щоб
поступитис¤ м≥сцем ≥ншому... ¬се, чого коли-небудь с¤гав його душевний з≥р ≥ що
чутно чи нечутно торкалос¤ колись його душ≥, Ч все воно живе в ньому пост≥йно,
глибоко жевр≥Ї здатною щомит≥ спалахнути живою жариною; живе, готове щохвил≥
полинути водоспадом, упасти росинкою чи вдарити громом Ч з найнепом≥тн≥шого ≥
найнеспод≥ван≥шого приводу.
јле
в ц≥й неп≥длегл≥й стих≥њ його поез≥њ Ї тремке ¤дро, осередд¤, навколо ¤кого
розгортаЇтьс¤ увесь вм≥ст душевного житт¤ ≥ до ¤кого все так чи ≥накше знову й
знову повертаЇтьс¤, все невтримно т¤ж≥Ї. ÷е Ч народ, нац≥¤. ”крањна. ”крањна в
ус≥й складност≥ њњ ≥сторичноњ дол≥ Ч це дл¤ нього не тема, не мотив, не образ,
до ¤ких звертаютьс¤ р≥дше або част≥ше, в≥ддаючи данину злоб≥ дн¤, традиц≥њ чи
власному сентименту. ÷е щось б≥льше, це те, чим живе його душа. ≤, зрештою, все,
що в≥н пише, Ч про нењ. Ќав≥ть у най≥нтимн≥ших поез≥¤х не варто надто досл≥вно
сприймати адресуванн¤. ћоже ви¤витис¤, що мова йде Ђне про ту любовї, про ≥ншу.
…ого мадонна, його ћар≥¤, його наречена, подруга, жона, мати, д≥вчина, ќксана,
Ќад≥¤, дит¤, ласт≥в'¤тко, ƒн≥про, –ось Ч вс≥ ≥ все, кому й чому в≥н зв≥р¤Їтьс¤ в
любов≥, Ч все це зливаЇтьс¤ в один великий ≥ неос¤жний образ. ѕоет говорить про
свою ¬≥тчизну, про ”крањну в њњ незбагненност≥ й невизначальност≥. ¬она дл¤
нього Ч в усьому житт≥.
ќдна
з п≥дстав душевноњ структури ¬≥нграновського Ч його глибока, орган≥чна
народн≥сть ≥ нац≥ональн≥сть. «в≥дти ж багато що ≥ в душевному тип≥, ≥ в
поетичному стил≥ його. олись ƒовженко говорив про вроджений такт ≥ цноту,
розважну г≥дн≥сть та душевну мудр≥сть свого батька й д≥да Ч украњнських сел¤н,
про њхню внутр≥шню культуру й аристократизм, про дивовижну артистичн≥сть. ўось
≥з цих ¤костей Ђдн≥провського племен≥ї в≥дчуваЇтьс¤ в п≥дірунт≥ поез≥њ
¬≥нграновського (плюс Ђм≥стер≥¤ї украњнського степу, п≥вдн¤), ≥ це певною м≥рою
р≥днить њњ з довженк≥вським духом. як ≥ з Ўевченком. ” мов≥ про св≥й народ
¬≥нграновський маЇ щось таке, що йде в≥д Ўевченка.
÷е
≥ ота всеприсутн≥сть образу ”крањни, ≥ всепоглинальн≥сть любов≥ до нењ, ≥
почутт¤ в≥дпов≥дальност≥ за св≥й народ, ≥ безогл¤дн≥сть поетичного
переживанн¤.
„итаючи цю книжку, багато хто, певне, зверне увагу на багатство ≥ часом незвичн≥сть поетичноњ мови. ” нас досить поширене спрощенн¤ ставленн¤ до мови за принципом: оцього слова ¤ не знаю, а цього не розум≥ю, а цього немаЇ в словниках, а так у нас не кажуть ≥ т. д. ≥ т. п. “ак не можна п≥дходити до мови взагал≥, а до поетичноњ особливо. ожен ≥з нас волод≥Ї в найкращому раз≥ лексиконом ≥з к≥лькох тис¤ч сл≥в, а всього њх у мов≥ народу Ч сотн≥ тис¤ч, ≥ жоден словник не спроможний охопити всього нац≥онального мовного багатства. ћови треба вчитис¤ все житт¤ ≥ з дов≥рою та вд¤чн≥стю п≥знавати нове, кожне незнане тоб≥ слово чи незвичний зворот. ќсобливо коли читаЇш поета, бо поет не раб мови, а њњ творець, в≥н максимально використовуЇ вс≥ очевидн≥ ≥ прихован≥ можливост≥ нац≥ональноњ мови, може вдаватис¤ до словотворенн¤, а може й просто поставити слово в такий контекст, що воно зазвучить по-новому, або ж за допомогою ¤когось преф≥кса чи суф≥кса повернути новою гранню в≥доме слово, надати йому неспод≥ваноњ барви тощо.
ќт
таким чар≥вником слова Ї ≥ ћикола ¬≥нграновський. ”крањнське слово постаЇ в
ньому шл¤хетним ≥ вишуканим, летким ≥ перевт≥льним, гнучким ≥ ул¤гливим, вс≥Їю
своЇю природою спочутливим до найтонших нюанс≥в думки й чутт¤. ≤ водночас при
вс≥й легкоплинност≥, натхненн≥й грайност≥ слова Ч воно в нього буваЇ гр≥зне,
суворе, й лап≥дарне, ≥ завжди ненапружено точне.
ѕоетична
фраза в нього вищою м≥рою Ђелегантнаї, пружна, й необт¤жена, ≥ водночас раз у
раз афористична. ¬ражають уже не просто лексичн≥, морфолог≥чн≥, синтаксичн≥ дива
украњнськоњ мови, а њњ безмежна Ђслухн¤н≥стьї поетовому голосов≥, Ђпок≥рн≥стьї
кожному в≥дт≥нков≥ думки й почутт¤, найн≥жн≥шому леготов≥
душ≥.
ўе
давно, майже одночасно з поез≥Їю, почав в≥н писати ≥ прозу. —творив к≥лька
пов≥стей та багато опов≥дань. Ќин≥ працюЇ над ≥сторичним романом про —еверина
Ќаливайка (опубл≥кован≥ в пер≥одиц≥ уривки з нього дають п≥дстави спод≥ватис¤,
що це буде р≥ч незвичайна!).
јле
≥з зак≥нчених ≥ повн≥стю видрукуваних прозових твор≥в кращ≥, на м≥й погл¤д, Ч це
т≥, де в≥дтворено св≥т дитинства або сферу сп≥вжитт¤ людини ≥ живоњ природи (а
власне, вс¤ природа у ¬≥нграновського Ч вищою м≥рою жива).
”
пов≥ст¤х та опов≥данн¤х останнього часу ¬≥нграновський ¤коюсь то веселою, то
сумовитою поетичною барвою поЇднуЇ св≥т людей ≥ св≥т зв≥р≥в, птах≥в, рослин,
житт¤ всього живого й Ђнеживогої. ѕричому в зображенн≥ Ђперсонаж≥вї з фауни в≥н
показав себе не лише художником, а й Ч неспод≥вано Ч ориг≥нальне спостережливим
натурал≥стом (ориг≥нальне, тому що спостережлив≥сть його межуЇ з фантаз≥Їю ≥ в
нењ переходить), а також, сказати б, вигадливим Ђзоопсихологомї. ≤дучи в≥д
народноњ казки, в≥н натхненно одухотворюЇ зв≥р≥в ≥ птах≥в ≥ так це психолог≥зуЇ
≥ злаг≥днюЇ гумором, що часом здаЇтьс¤: так, мабуть, ≥ справд≥ могли б
Ђподуматиї або Ђсказатиї т≥ ≥стоти!
≤
в≥чна дл¤ л≥тератури тема дружби дитини з≥ зв≥ром або птахом маЇ у
¬≥нграновського свою особлив≥сть: у д≥т¤х немовби в≥дновлюЇтьс¤ Їдн≥сть живого
св≥ту, в≥дчутт¤ ¤коњ втрачене дорослими.
ƒ≥ти
дл¤ ¬≥нграновського Ч не просто тема. ÷е ≥ особливе ставленн¤ до житт¤,
внутр≥шньо близьке йому, це компенсац≥¤ втрат дорослоњ тверезост≥ ≥ практичноњ
доц≥льност≥. Ќе випадково, мабуть, в≥н останн≥м часом з великою рад≥стю (це
в≥дчуваЇтьс¤!) пише в≥рш≥ дл¤ д≥тей ≥ про д≥тей. ≤ в них, може, найб≥льше Ї
собою. Ѕо с¤гаЇ т≥Їњ свободи самовираженн¤, ¤ка Ї т≥льки в дитинств≥ ≥ ¤ку
згодом людина неминуче втрачаЇ. …ого Ђдит¤ч≥ї в≥рш≥ Ч принципово новаторськ≥
тим, що сп≥вм≥рн≥ з дит¤чою у¤вою, з поетичн≥стю дит¤чоњ душ≥. ≤ проливають нове
св≥тло на природу вс≥Їњ поез≥њ ¬≥нграновського ¤к такоњ, в ¤к≥й живе дарована
люд¤м у дитинств≥ безпосередн≥сть сприйн¤тт¤ св≥ту, парадоксальн≥сть фантаз≥њ ≥
душевна чистота.
«рештою,
його Ђдит¤ч≥ї твори Ч н≥¤к≥ не дит¤ч≥ (принаймн≥ не спец≥ально дит¤ч≥): вони дл¤
вс≥х ≥ про вс≥х. ≤ тут Ч ще один напр¤м творчих можливостей поета, ¤кий ≥ в
майбутньому ще дивуватиме ≥ дивуватиме нас...
“ридц¤ть
рок≥в тому ћикола ¬≥нграновський входив у поез≥ю з гордою поставою, сильним
голосом ≥ Ђстодумною думоюї про народ, про добу, про житт¤. Ѕагато що зм≥нилос¤
за той час. “ворч≥сть його вже вс≥ма визнана ¤к одна з окрас нашоњ л≥тератури,
один ≥з ¤скравих њњ здобутк≥в. јле сам поет весь час виходить на нов≥ й незнан≥
обр≥њ. ¬≥н весь час у дороз≥. ” великого таланту завжди попереду б≥льше, н≥ж
позаду.
≤ван
ƒ«ёЅј
”крањнське
слово Ч “. 3. Ч ., 1994.