| Главная
страница | Мои гости |
Мой чат | Мои фотки | Обо мне | |
Григір
Тютюнник
(5
грудня 1931 — 6 березня 1980)
АВТОБІОГРАФІЯ
Народився я 5 грудня 1931 року в сім'ї селян — Тютюнника Михайла Васильовича і Тютюнник (до заміжжя Сивокінь) Ганни Михайлівни. Вони були вже в колгоспі — батько плотникував, косив, пиляв осокорчики довгою дворучною пилкою, нишком готувався до екзаменів у вчительський вуз. Мати працювала на різних роботах — полола, в'язала, поливала і подавала снопи в барабан.
У
тридцять третьому році сімейство наше опухло з голоду, а дід, батько мого
батька, Василь Февдулович Тютюнник, помер — ще й не сивий був і зуби мав до
одного міцні (я й досі не знаю, де його могила), а я в цей час — тоді мені було
півтора року — перестав ходити (вже вміючи це робить), сміяться і балакать
перестав… У тридцять сьомому році, коли батькові сповнилось рівно сорок (він з
1897 року), його заарештували, маючи на увазі політичний мотив, і пустили по
сибірських етапах...
У 1957 році прийшов папірець, який сповіщав, що батько ні в чому не винен і реабілітований посмертно. По тому, як забрали батька, ми залишилися удвох: мати двадцятичотирьохрічною вдовою (вона молодша за батька на шістнадцять років) і я. Мені тоді йшов шостий рік.
Мій
батько, кажуть, був гарний собою, розумний, сильний і з лиця моложавий, бо після
першого одруження — на Ївзі Федотівні Буденній (1920 — 1921 рік) — він не
знайшов кращого заняття, ніж займатись поезією, геометрією, бондарством. Після
того, як батька забрали в тюрму в 1937р., взяв мене до себе батьків брат Филимон
Васильович Тютюнник, — мати осталися заміжні за іншим, а я пішов до дядька.
Сьогодні я знаю, для чого взяв мене дядько. Він і його дружина, Наталя Іванівна
Рябовецька, з сусіднього з нами хутора Троянівка, вчили й виховували мене, а
кажучи просто, були моїми батьками. Вони обоє працювали в школі. Дядя був
бухгалтером, тьотя викладала українську мову й літературу. З того часу я
запам'ятав «Як упав же він з коня», «На майдані». (...) Я любив і знав казки
Пушкіна і безліч українських народних казок, з яких я найбільше люблю й зараз
«Котигорошко», — прекрасна казка. Перечитував оце недавно — диво, та й
годі...
А
до Донбасу, ще коли жив я з матір'ю і татом, добре запам'ятались мені Шевченків
«Кобзар», «Під тихими вербами» Грінченка, «Хіба ревуть воли...», «Кайдашева
сім'я», «Тихий Дон», тоді ще не закінчений, — третю частину читали, мабуть, тато
і мама воювалися за неї: обом хотілося читать. Зійшлись на тому, що вечорами
читали вголос.
1938
року віддали мене дядя і тьотя до школи в український перший клас, який
нараховував сім учнів. Думаю, що тут другі мої, сказати б, батьки дотримувались
і принципових поглядів щодо української мови, освіти, культури
взагалі.
Через
два тижні цей клас було ліквідовано за малим контингентом, і я опинився в
російському першому класі. З того часу і до 1962 року я розмовляв, писав листи
(іноді оповідання) виключно російською мовою, окрім років 1942 — 1949-го, коли я
знов опинився в селі біля матері. До цього я був старцем в повному розумінні
цього слова. Сталося се так. На початку війни тьотя народила мені сестрицю. А
дядю забрали на фронт. Уже в сорок другому році почався голод. Я їв тоді
картопляну зав'язь, жолуді, пробував конину — коли вона кипить, з неї багато
піни. Люди, дивлячись на змучену тьотю і на нас, голодненьких дітей, порадили
мені чкурнути до матері на Полтавщину, щоб легше стало всьому сімейству, — голод
як-не-як. Я так і зробив. Йшов пішки, маючи за плечима 11 років, три класи
освіти і порожню торбинку, в котрій з початку подорожі було дев'ять сухарів,
перепічка і банка меду — земляки дали на дорогу. Потім харчі вийшли. Почав
старцювати. Перший раз просити було неймовірно важко, соромно, одбирало язик і в
грудях терпло, тоді трохи привик.
Ішов
рівно два тижні. Через Слов'янськ, Краматорськ, Павлоград (чи Конград), Полтаву,
Диканьку, Опішню. А слідом за мною, коли трохи полагодилося із залізницею,
приїхала і бідня моя тьотя з грудною сестричкою.
Зажили
ми в селі. Потім хату спалила бомба, і ми опинилися в чужих людей — те, що було
і в Донбасі: міняли квартиру за квартирою, бо ніхто довго не хотів держати
постояльців з двома дітьми. Так і в селі було.
Після
Перемоги повернулися дядя і поранений, забинтований уже до смерті Григорій — аж
тоді ото я його взнав трохи ближче, бо він мене іноді гладив по голівчині і
казав щось хороше, лагідне. Видно, взнав, що я теж устиг настраждатися, хоч і не
розуміючи того до пуття.
У
1946 році після закінчення п'ятого класу пішов я в Зіньківське РУ № 7, щоб мати
якусь одежину і 700 грамів хліба на день. Вони, оті 700 грамів, і врятували нас
із мамою у 47-му: я носив «з города» щодня по шматочку, глевкому і сплюснутому,
в кишені, як порожній гаманець.
Восени
нам, ремісникам, вручили атестати слюсарів п'ятого розряду і одвезли машинами до
Охтирки. А звідси поїздом — до Харкова, на завод ім. Малишева. Там нам дали
гуртожиток (одна кімната — загін на 68 душ) і розподілили по цехах. Став я
належати до пануючого класу, ходив через оспівану заводську прохідну... їв по
талончиках у цеховій їдальні, одержував 900 крб. щомісяця, доки не закашлявся од
іржавчаної пилюки поганим, нездоровим кашлем. І вирішив: додому, додому! В
колгосп, до матері! Та ще й закохався був нишком у шилівську-таки дівчинку.
Туди, туди! Там — краще, хоч і їсти впроголодь.
Пішов
у колгосп. Орав, волочив, косив, погоничував біля волів (їх звали «ледачі») —
важко було, а тут ще й з «коханням не повезло», бо хто ж дозволить
дівчинці-школярці сидіти біля червоноармійської могилки вечорами, як парубок
голий, босий, хати не має, та ще й батько в тюрмі.
Коли
це якось восени, саме молотили, кличуть мене до зіньківської міліції. «Утік з
Харкова?» — «Ні. Сів, та й поїхав». — «А закон про три роки знаєш?» — «Знаю». —
«Ну-от». Обрізали на моєму рам'ї ґудзики — і в КПУ. Потім судили. В залі були
мама і я з міліціонером. А за столом — народний суддя і народні засідателі. Дали
мені чотири місяці. Колонію знаєте в Полтавській області? Ото я там відбував
кару — чотири місяці. Коли мене випускали, табірний бібліотекар сказав мені на
прощання: «Тебя выпускают? Ах, жаль, хороший читатель был...» В таборі я взнав
Тургенєва і Герцена («Кто виноват?», «Отцы и дети», «Записки
охотника»).
А
повернувшись додому, прочитав «Кавалера Золотой Звезды» і ненавиджу його й по
цей день: я знав уже інших кавалерів...
І
знову колгосп. Тепер уже коли заставляли робити щось дуже важке, то натякали, що
не тільки мій батько ворог народу, а і я тюряжник. А тут мама приймака
прийняли...
Пішов
я та й завербувався у Донбас — край мого дитинства. Будував Миронгрес (це під
Дебальцевим) і зажив, сказать, самостійною житухою. Навіть посилки матері слав:
калоші, матерійки на піджачок тощо. Слюсарював, їздив на машинах, майстрував і
т. ін.
У
50-му і до осені 51-го знову жив у дяді і тьоті, працюючи тепер уже в гаражі при
шахтобуді Краснолуцької автотранспортної контори.
В
листопаді 51-го року — армія. Владивосток... Словом, нині орденоносне Примор'я.
Радистом був чотири роки. Отут-то я і взявся за самоосвіту. Та так, що по
демобілізації пішов після «законних» п'яти класів спочатку у восьмий, потім у
десятий клас вечірньої школи. Токарював у Щотовському вагонному депо — обточував
колеса — і вчився.
А
далі щасливі п'ять років навчання в університеті на філологічному факультеті,
те, що я й любив. І російське відділення — те, до чого я звик, до чого мене
готували школа, армія, напівросійське донбаське оточення.
В
1961 році написав першу новелу «В сумерки», і «Крестьянка» її надрукувала.
Більше нічого потім не писав: сесія, дипломна робота по психологічному аналізу
Л. М. Толстого — словом, ніколи було писати. До того ж пора було заходжуватись
женитися, що я й зробив цілком успішно і щасливо.
По
тому, як умер Григорій, я знову взявся за писанину, але вже українською мовою.
Цей злам вам повинен бути зрозумілий...
Прочитав
словник Грінченка і ледве не танцював на радощах — так багато відкрив мені цей
блискучий твір. Негайно переклав свої «Сумерки» на рідну мову і тепер уже не
розлучаюся з нею, слава богу, і не розлучуся до самої смерті. І все це на
четвертому десятку!.. Ця щаслива подія в моєму житті сталася на шахті № 10 під
Комунарськом Луганської області, де я викладав у вечірній школі російську мову
та літературу, а жінка українську мову та літературу. Там же сталася ще одна
щаслива подія — жінка народила мені сина Михайла. Одного Михайла замордували,
може, хоч другому поталанить жити по-людському. Об цім тільки й молю Господа
Бога.
А
далі що? А далі я поїхав до Києва, де, завдяки зусиллям багатьох людей і в першу
чергу Анатолія Андрійовича Дімарова, живу й по сьогодні. В Києві була написана
«Зав'язь». Зараз працюю над сценарієм за «Виром» Григорія. Обіцяють з осені
запустити фільм, та хтозна, як воно там покаже.
Амінь.
Київ,
30 липня 1966 року
За
книгою «Українське слово» — Т. 3. — К., 1994.
ГРИГІР
ТЮТЮННИК
(1931
— 1980)
Григір Михайлович Тютюнник народився 5 грудня 1931р. в с. Шилівка на Полтавщині в селянській родині. Тяжкі умови дитинства відіграли згодом істотну роль і у виборі тем та сюжетів, і у формуванні світосприймання майбутнього письменника з його драматичністю як основною домінантою: рання втрата батька, життя вдалині від матері, завдані війною моральні й матеріальні втрати тощо. Після визволення України від фашистської навали Тютюнник закінчив п'ятий клас сільської школи і вступив до ремісничого училища; працював на заводі імені Малишева у Харкові, в колгоспі, на будівництві Миронівської ДРЕС, на відбудові шахт у Донбасі. Після служби у Військово-Морському Флоті (у Владивостоку), де вчився у вечірній школі, вперше пробує писати (російською мовою). Значний вплив на формування його літературних смаків, на ставлення до літературної праці справив його брат — письменник Григорій Тютюнник. Уже відтоді поступово формувались характерні прикмети творчої індивідуальності молодого письменника: постійне невдоволення собою, наполегливі пошуки точного слова — найпотрібнішого, найвиразнішого, — тривале обдумування кожного твору (і згодом, досить часто, — попередня, до викладу на папері, «апробація» їх в усних розповідях). Період його літературного учнівства лишився прихованим від сторонніх очей.
Перша
зустріч письменника з читачем (за підписом «Григорий Тютюнник-Ташанский») —
оповідання «В сутінки» (рос. мовою: Крестьянка.— 1961. — №
5).
Після
закінчення Харківського університету (1962) Гр. Тютюнник учителював у вечірній
школі на Донбасі. В 1963 — 1964 pp. працює в редакції газети «Літературна
Україна», публікує в ній кілька нарисів на різні теми та перші оповідання:
«Дивак», «Рожевий морок», «Кленовий пагін», «Сито, сито...». Молодіжні журнали
«Дніпро» та «Зміна» вміщують новели «Місячної ночі», «Зав'язь», «На згарищі», «У
сутінки», «Чудасія», «Смерть кавалера».
Зацікавившись
кінематографом, Гр. Тютюнник працює у сценарній майстерні Київської кіностудії
ім. О. Довженка, — створює літературний сценарій за романом Г. Тютюнника «Вир»,
рецензує твори колег-кінодраматургів та фільми. Переходить на
редакторсько-видавничу роботу, а згодом повністю віддається літературній
творчості.
1966p.
вийшла перша його книжка «Зав'язь» (вид-во «Молодь»). «Зав'язь» була однією з
тих книжок, які засвідчили новий злет української прози і зробили популярним
ім'я Гр. Тютюнника, воднораз вирізнивши його серед творчої
молоді.
Журнал
«Дружба народов» відзначив оповідання Гр. Тютюнника як кращі в своїх публікаціях
1967р.
У
1968р. «Литературная газета» оголосила всесоюзний конкурс на краще оповідання.
Гр. Тютюннику було присуджено премію за оповідання «Деревій». Твір дав
назву збірці (1969), до якої увійшли повість «Облога» та кілька
оповідань.
У
70-ті роки з'являються у пресі — республіканській («Вітчизна», «Дніпро»,
«Ранок») та всесоюзній («Дружба народов», «Сельская молодежь», «Студенческий
меридиан») нові твори Гр. Тютюнника. У Талліні виходить збірка його
оповідань естонською мовою (1974). Журнал «Сельская молодежь» у 1979р. (№ 1)
повідомляє, що його нагороджено медаллю «Золоте перо» — за багаторічне творче
співробітництво. Виходять друком збірки «Батьківські пороги», «Крайнебо» (Київ,
1972, 1975), «Отчие пороги» (Москва, 1975), «Коріння» (Київ,
1978).
Тютюнник
перекладав українською мовою твори В. Шукшина: 1978р. у видавництві «Молодь»
вийшла збірка оповідань та кіноповістей «Калина червона»; він перекладав і твори
М. Горького («Серце Данко»), І. Соколова-Микитова («Рік
у лісі») та ін.
На
початку 70-х років Гр. Тютюнник працював у видавництві «Веселка». Серед його
продукції — настільна книга-календар для дітей «Дванадцять місяців» (1974), у
підборі матеріалів до якої виявився його літературний смак, мистецька
вимогливість, повага до юного читача. Пише він і сам твори для дітей, видає
збірки оповідань «Ласочка» (1970), казок «Степова казка» (1973), які по-новому
розкрили талант письменника.
За
книги «Климко» (1976) і «Вогник далеко в степу» (1979) Григорові Тютюннику
присуджено республіканську літературну премію ім. Лесі Українки
1980p.
В
останні місяці життя письменник працював над повістю «Житіє Артема
Безвіконного».
Не
будучи в змозі в усій повноті реалізувати свій талант в атмосфері чиновницького
диктату над літературою, 6 березня 1980р. Григір Тютюнник покінчив життя
самогубством.
1989р.
його творчість була посмертно відзначена Державною премією ім. Т. Г.
Шевченка.