| √лавна¤
страница | ћои гости |
ћой чат | ћои фотки | ќбо мне | |
¬ј—»Ћ№
—“≈‘јЌ»
(1871 Ч
1936)
Ќародивс¤ ¬асиль —еменович —тефаник
14 травн¤ 1871р. в
с. –усов≥
(тепер —н¤тинського району ≤вано-‘ранк≥вськоњ област≥) в с≥м'њ заможного
сел¤нина.
1883р.
—тефаник
вступаЇ до польськоњ г≥мназ≥њ в оломињ, де з четвертого класу бере участь у
робот≥ гуртка г≥мназичноњ молод≥. ”часники гуртка вели громадсько-культурну
роботу серед сел¤н (зокрема, орган≥зовували читальн≥).
—тефаник-г≥мназист починаЇ пробувати
сили в л≥тератур≥. «≥ своњх перших твор≥в
—тефаник
опубл≥кував без п≥дпису лише один в≥рш. ” сп≥вавторств≥ з ћартовичем написав два
опов≥данн¤: УЌечитальникФ (1888) та УЋумераФ (1889).
” 1890р. —тефаник
у зв'¤зку ≥з
звинуваченн¤м в нелегальн≥й громадсько-культурн≥й робот≥ змушений був залишити
навчанн¤ в оломињ ≥ продовжити його в ƒрогобицьк≥й г≥мназ≥њ. “ам в≥н брав
участь у громадському житт≥, став членом таЇмного гуртка молод≥, особисто
познайомивс¤ з ‘ранком, з ¤ким пот≥м п≥дтримував дружн≥
зв'¤зки.
ѕ≥сл¤ зак≥нченн¤ г≥мназ≥њ
(1892)
—тефаник
вступаЇ на медичний факультет рак≥вського ун≥верситету. ќднак, за визнанн¤м
письменника, з т≥Їю медициною Увийшло д≥ло без путт¤Ф. «ам≥сть студ≥юванн¤
медицини в≥н поринаЇ у л≥тературне ≥ громадське житт¤ ракова. “ут ≥снувало
товариство студент≥в-украњнц≥в Ујкадем≥чна громадаФ. Ѕ≥льш≥сть студент≥в, ¤к≥
належали до нього, т¤гнулис¤ до радикальноњ парт≥њ. ƒо них приЇднавс¤
≥ —тефаник.
” студентськ≥
роки в≥н особливо багато читаЇ, пильно стежить за сучасною л≥тературою,
зближуЇтьс¤ з польськими письменниками.
—тефаник-студент бере активну участь
у громадському житт≥ р≥дного ѕокутт¤, розширюЇ творч≥ контакти з украњнськими
пер≥одичними виданн¤ми, актив≥зуЇ свою д≥¤льн≥сть ¤к публ≥цист. ѕ≥сл¤
опубл≥куванн¤ в 1890р. першоњ статт≥ Ч У∆олудки
наших роб≥тних людей ≥ читальн≥Ф Ч в≥н у 1893 Ч 1899 рр. пише ≥ друкуЇ в органах
радикальноњ парт≥њ УЌародФ, У’л≥боробФ, У√ромадський голосФ та
УЋ≥тературно-науковому в≥сникуФ р¤д статей: У¬≥че хлоп≥в мазурських у раков≥Ф,
Ућазурське в≥че у –жешов≥Ф, Ућужики ≥ виставаФ, Уѕольськ≥ соц≥ал≥сти ¤к
реставратори ѕольщ≥ od morza
do morzaФ,
У нижка за мужицький харчФ, Ућолод≥ попиФ, Уƒл¤ д≥тейФ, Уѕоети ≥
≥нтел≥генц≥¤Ф.
1896 Ч 1897 рр. Ч час особливо
напружених шукань —тефаника. Ќамаганн¤ його в≥д≥йти в≥д застар≥лоњ, ¤к йому
здавалос¤, описово-опов≥дноњ манери своњх попередник≥в на перших порах
пов'¤зувалос¤ з модерн≥стичною абстрактно-символ≥чною поетикою. ” 1896 Ч 1897
рр. в≥н пише р¤д поез≥й у проз≥ ≥ пробуЇ видати њх окремою книжкою п≥д
заголовком У« осен≥Ф. “а п≥дготовлена книжка не зац≥кавила видавц≥в, ≥
письменник знищив рукопис. ≥лька поез≥й у проз≥, що лишилис¤ в арх≥вах друз≥в
—тефаника, були опубл≥кован≥ вже п≥сл¤ його смерт≥ (Ујмб≥ц≥њФ, У„ар≥вникФ,
Уќльз≥ присв¤чуюФ, У” воздухах плавають л≥сиФ, У√ородчик до бога ридавФ, У¬ноч≥Ф
та ≥н.).
1897р.
у черн≥вецьк≥й
газет≥ Уѕрац¤Ф побачили св≥т перш≥ реал≥стичн≥ новели —тефаника Ч У¬иводили з
селаФ, УЋистФ, УѕобожнаФ, У¬ корчм≥Ф, У—тративс¤Ф, У—ин¤ книжечкаФ,
У—ама-сам≥ськаФ, ¤к≥ привернули увагу л≥тературноњ громадськост≥ художньою
новизною, глибоким та ориг≥нальним трактуванн¤м тем з житт¤ села. ѕроте не вс≥
в≥дразу зрозум≥ли ≥ сприйн¤ли нову ориг≥нальну манеру —тефаника. оли невдовз≥
письменник над≥слав нов≥ новели Ч У¬еч≥рн¤ годинаФ, У« м≥ста йдучиФ, У«ас≥данн¤Ф
Ч в УЋ≥тературно-науковий в≥сникФ, то у в≥дпов≥дь д≥став лист-пораду, зм≥ст
¤кого зводивс¤ по сут≥ до невизнанн¤ манери —тефаника. ÷е й викликало по¤ву
листа —тефаника в≥д 11 березн¤ 1898р.
до
УЋ≥тературно-наукового в≥сникаФ, адресованого фактично ќ. ћаковею. ¬≥н ¤вл¤Ї
собою своЇр≥дне л≥тературне кредо —тефаника, його справд≥ новаторську
≥дейно-естетичну програму.
ѕерша зб≥рка новел Ч У—ин¤
книжечкаФ, ¤ка вийшла у св≥т 1899р.
у „ерн≥вц¤х,
принесла —тефаников≥ загальне визнанн¤, була зустр≥нута захопленими в≥дгуками
найб≥льших л≥тературних авторитет≥в, серед ¤ких, кр≥м ≤. ‘ранка, були Ћес¤
”крањнка, ћ. оцюбинський, ќ. обил¤нська, стала пом≥тною в≥хою в розвитку
украњнськоњ прози. јвтор У—иньоњ книжечкиФ звернув на себе увагу насамперед
показом трагед≥њ сел¤нства.
Ќовели У атрус¤Ф ≥ УЌовинаФ належать
до найб≥льш вражаючих силою художньоњ правди твор≥в —тефаника. ¬они сто¤ть пор¤д
з такими п≥зн≥шими його шедеврами, ¤к У ленов≥ листкиФ, Уƒ≥точа пригодаФ, УћатиФ
та ≥н. ћайстерно змальовано в цих творах траг≥чн≥ людськ≥ дол≥. √ероњчний склад
художнього мисленн¤ Ѕетховена, нев≥д'Їмною ознакою ¤кого Ї
вражаюча масштабн≥сть почутт≥в, думок, картин, можна вп≥знати в окремих новелах
—тефаника (У—иниФ, Ућар≥¤Ф). ” лист≥ до редакц≥њ УѕлужанинаФ в≥д 1 серпн¤
1927р.
—тефаник,
заперечуючи трактуванн¤ його ¤к Упоета загибаючого селаФ, зазначав: Уя писав
тому, щоби струни душ≥ нашого сел¤нина так кр≥пко настроњти ≥ нат¤гнути, щоби з
того вийшла велика музика
Ѕетховена. ÷е
мен≥ вдалос¤, а решта Ч це л≥тератураФ.
” 1900р. вийшла друга зб≥рка
—тефаника Ч У ам≥нний хрестФ, ¤ку також було сприйн¤то ¤к визначну л≥тературну
под≥ю. ƒл¤ другоњ зб≥рки —тефаника характерне посиленн¤ громад¤нського пафосу
(завд¤ки таким творам, ¤к У ам≥нний хрестФ, У«ас≥данн¤Ф, УЋистФ, Уѕ≥дписФ). ”
друг≥й зб≥рц≥ головне м≥сце займаЇ тема, що хвилювала письменника прот¤гом
усього творчого житт¤, Ч одинока стар≥сть, трагед≥¤ зайвих рот≥в у б≥дних
сел¤нських родинах. ÷≥й тем≥ ц≥лком присв¤чен≥ твори ≥з У—иньоњ книжечкиФ
(У—ама-сам≥ськаФ, УјнгелФ, Уќс≥ньФ, УЎколаФ), новели з≥ зб≥рок У ам≥нний хрестФ
(У—в¤тий веч≥рФ, Уƒ≥тиФ), УƒорогаФ (У—н≥пФ, У¬≥стуниФ, УќзиминаФ). ÷≥кавить
—тефаника вона й у другий пер≥од творчост≥, хоч уже в ≥ншому план≥ (У—иниФ, Уƒ≥д
√рицьФ, У–осаФ, УћежаФ).
1901р. вийшла в св≥т трет¤ зб≥рка
новел —тефаника Ч УƒорогаФ, ¤ка становила новий крок у розвитку його пров≥дних
≥дейно-художн≥х принцип≥в. ÷е на¤вне у своЇр≥дн≥й поетичн≥й б≥ограф≥њ —тефаника
УƒорогаФ та роком ран≥ше написан≥й л≥ричн≥й спов≥д≥ УConfiteorФ, що в переробленому
вигл¤д≥ була надрукована п≥д назвою УћоЇ словоФ. ” зб≥рц≥ переважають новели
безсюжетн≥, л≥рично-емоц≥йного плану (УƒавнинаФ, У¬≥стуниФ, УћайФ, У—онФ,
УќзиминаФ, У«лод≥йФ, Уѕал≥йФ, У ленов≥ листкиФ,
УѕохоронФ).
“ема матер≥ ≥ дитини, жертовност≥
материнськоњ, батьк≥вськоњ любов≥ з'¤вл¤Їтьс¤ в —тефаника у життЇвому
переплет≥нн≥ з ≥ншими темами ще в зб≥рц≥ У—ин¤ книжечкаФ (Ућамин синокФ,
У атрус¤Ф, УЌовинаФ). Ќа¤вна вона й у зб≥рц≥ У ам≥нний хрестФ. ”
УЋ≥тературно-науковому в≥сникуФ за 1900р.
украњнський
читач в≥дкрив дл¤ себе —тефаникову новелу У ленов≥ листкиФ, ¤ка стала окрасою
зб≥рки УƒорогаФ.
1905р.
вийшла в св≥т
четверта зб≥рка письменника Ч УћоЇ словоФ. ¬ н≥й уперше була надрукована новела
У—удФ, ¤ка завершуЇ перший пер≥од творчост≥ —тефаника.
” пору ≥мпер≥ал≥стичноњ в≥йни ≥
великих соц≥альних потр¤с≥нь, розпаду јвстро-”горськоњ ≥мпер≥њ ≥ народженн¤
–ад¤нськоњ крањни —тефаник знову беретьс¤ за перо новел≥ста. ѕочавс¤ другий
пер≥од його творчост≥, не такий ≥нтенсивний, ¤к перший, але з чималими
здобутками. ’ронолог≥чним початком цього пер≥оду можна вважати новелу Уƒ≥точа
пригодаФ (написана восени 1916р., а опубл≥кована на початку
1917р.).
1916р. —тефаник пише новелу
Ућар≥¤Ф, ¤ку присв¤чуЇ пам'¤т≥ ‘ранка. «а Ућар≥ЇюФ письменник публ≥куЇ ш≥сть
новел, ¤к≥ разом ≥з двома названими творами другого пер≥оду (Уƒ≥точа пригодаФ ≥
Ућар≥¤Ф) склали п'¤ту зб≥рку Ч У¬она Ч земл¤Ф, видану 1926р.
” 1927 Ч 1933 рр. —тефаник
опубл≥кував ще б≥льше дес¤ти новел.
¬ останн≥ роки житт¤ —тефаник пише
також автоб≥ограф≥чн≥ новели, белетризован≥ спогади. ƒо них належать так≥ твори,
¤к УЌиткаФ, УЅратт¤Ф, У—ерцеФ, У¬овчиц¤Ф, У—лава йсуФ, УЋюдмилаФ,
У амен¤р≥Ф.
” роки перебуванн¤ «ах≥дноњ ”крањни
п≥д владою ѕольщ≥ —тефаник жив майже безвињзне в с. –ус≥в, де й писав
останн≥ твори у в≥льну в≥д хл≥боробськоњ прац≥ хвилину.
ƒо самоњ смерт≥ не полишало
—тефаника бажанн¤ Усказати люд¤м щось таке сильне ≥ гарне, що такого њм н≥хто не
сказав щеФ. ≤ на його долю випало найб≥льше дл¤ художника щаст¤ Ч в≥н сказав те,
що хот≥в, ≥ сказав так, ¤к хот≥в.