| √лавна¤
страница | ћои гости |
ћой чат | ћои фотки | ќбо мне | |
Ћеон≥д
—м≥л¤нський
(1904
Ч 1966)
Ћеон≥д —м≥л¤нський прийшов у л≥тературу в друг≥й половин≥ 20-х рок≥в, одразу приставши до ≥дейно-естетичних платформ ¬”—ѕѕу ≥ Ђћолодн¤каї. “ож письменник не був в≥льним в≥д тогочасних л≥тературних стереотип≥в, пробував виводити Ђна чисту водуї буржуазних спец≥в, розв≥нчував непман≥в, художньо осмислював Ђреакц≥йну суть др≥бновласницькоњ стих≥њї. ”се це Ї в його перш≥й зб≥рц≥ опов≥дань ЂЌов≥ осел≥ї (1928). “од≥ ж письменник почав освоювати Ђвеликуї прозу, написавши пов≥сть Ђћашин≥стиї (1927), присв¤чену складним под≥¤м громад¤нськоњ в≥йни в ”крањн≥.
Ќа
перевал≥ 20 Ч 30-х рок≥в творчою у¤вою Ћ. —м≥л¤нського повн≥стю заволод≥ла ≥де¤
Ђжити комуноюї. ќдна за одною пишутьс¤ пов≥ст≥ Ђћехзаводї (1930), Ђѕерифер≥¤ї
(1933), Ђѕолоненийї (1934), п≥зн≥ше дописана ≥ трансформована в роман Ђ«устр≥ч≥ї
(1935).
ƒругим
Ђмасивомї творчост≥ Ћ. —м≥л¤нського Ї проза про ¬елику ¬≥тчизн¤ну в≥йну. «а
пер≥од з 1941 по 1950 р≥к в≥н присв¤тив ц≥й тем≥ роман, п'¤ть пов≥стей, р¤д
опов≥дань ≥ новел, ставши чи не найпл≥дн≥шим л≥тописцем в≥йни в 40-в≥
роки.
ѕерш≥
ж пов≥ст≥ Ч Ђ«олот≥ воротаї ≥ Ђƒума про равчихуї (1942) засв≥дчили, що прозањк
виразного реал≥стичного стилю вдавс¤ до л≥рико-романтичноњ манери письма. ”
Ђ«олотих воротахї Ч своЇр≥дному л≥ричному етюд≥ Ч найперше приваблюЇ щир≥сть
почутт≥в Ђ¤ Ч геро¤ї, котрий став на захист р≥дного иЇва. јле пунктирно
окреслен≥ характери героњв, ¤к ≥ Ђпунктирнийї сюжет та очевидна приблизн≥сть
фактажу, дещо знижують естетичну ц≥нн≥сть пов≥ст≥. ÷≥л≥сн≥ше враженн¤ справл¤Ї
Ђƒума про равчихуї, виразна патр≥отична ≥дейн≥сть ¤коњ досить орган≥чно
перепл≥таЇтьс¤ з народноп≥сенною символ≥кою, Ђдумн≥стюї, що допомогло авторов≥
створити переконливий образ матер≥, в ¤кому вм≥щуютьс¤ пон¤тт¤ ≥ ж≥нки-матер≥, й
матер≥-¬≥тчизни.
”
роман≥ Ђ™вшан-з≥лл¤ї (1943) прозањк знову повертаЇтьс¤ до реал≥стичного стилю
художнього мисленн¤ ≥ в≥дображаЇ боротьбу народних месник≥в в окупован≥й
фашистами ”крањн≥. ƒосл≥дники слушно вказували на вторинн≥сть де¤ких персонаж≥в,
надм≥рну белетризац≥ю зображуваного.
Ћише
недавно зн¤то тавро забутт¤ з пов≥ст≥ Ђ—оф≥¤ї, ¤ка була надрукована т≥льки в
журнальному вар≥ант≥ (”кр. л≥т. 1944. є 1). ” центр≥ уваги автора пов≥ст≥ Ч
представники украњнськоњ ≥нтел≥генц≥њ Ч арх≥тектори, науковц≥, д≥¤ч≥ культури,
митц≥, ¤к≥ евакуювалис¤ з ”крањни за ”рал. ќдним ≥з могутн≥х життЇдайних джерел
у пов≥ст≥ виступаЇ нац≥ональна самосв≥дом≥сть героњв, њхн≥ пориванн¤ до р≥дноњ
земл≥.
”стами
—оф≥њ письменник висловлюЇ запов≥тну мр≥ю, що п≥сл¤ переможного завершенн¤ в≥йни
почнетьс¤ незр≥вн¤нно краще житт¤, н≥ж було до в≥йни: Ђ«м≥н¤тьс¤ наш≥ серц¤, в
наших погл¤дах ≥ вимогах до житт¤ станетьс¤ нове в≥дродженн¤ї. ÷¤ думка-мр≥¤ в
Ћ. —м≥л¤нського була вистражданою, не випадковою, бо суголосн≥ њй зустр≥чаЇмо ≥
в наступн≥й воЇнн≥й пов≥ст≥ Ђ«еленогорський хрестї (1945), герой ¤коњ командир
партизанськоњ групи √ригор≥й –омашка переконаний, що п≥сл¤ в≥йни Ђ≥нших людей
родитиме земл¤ ≥ все кращих ≥ кращих, наче пшеницю...ї.
ѕов≥сть
Ђ—ашкої (1950), попул¤рна й дос≥ серед школ¤р≥в, стала останн≥м твором
письменника про в≥йну.
“рет≥й
цикл творчост≥ Ћ. —м≥л¤нського Ч ≥сторико-б≥ограф≥чна проза ≥ драматург≥¤. Ќа
в≥дм≥ну в≥д попередн≥х двох Ч роб≥тничого ≥ воЇнного Ч творивс¤ в≥н у р≥зн≥
пер≥оди письменницького житт¤. ≤сторико-б≥ограф≥чна тема, починаючи в≥д пов≥ст≥
Ђћихайло оцюбинськийї (1940), була дл¤ письменника своЇр≥дним прихистом, певним
в≥дходом од немилосердноњ сучасност≥. Ћ. —м≥л¤нського привабили найб≥льш≥
постат≥ в украњнському письменств≥ Ч Ўевченко, ‘ранко, Ћес¤ ”крањнка,
оцюбинський. Ђ¬≥чн≥ огн≥ вершинї Ч так називав њх автор. ’арактерним дл¤ твор≥в
було те, що письменник обирав дл¤ зображенн¤ невеликий, але вагомий часовий
в≥дтинок у житт≥ ”крањни, такий, що давав змогу показати кожного з героњв митцем
≥ громад¤нином. ¬одночас у цих творах маЇмо надм≥рну привнесен≥сть ≥деолог≥чних,
пол≥тичних акцент≥в у в≥дтворенн≥ ¤к головних персонаж≥в, так ≥ оточенн¤,
особливо Ђл≥берально-буржуазногої.
Ќайкращим
твором письменника на ≥сторико-б≥ограф≥чну тему Ї роман у двох книгах Ђѕоетова
молод≥стьї (кн. ≤ Ч 1960, кн. II Ч 1963). јвторов≥ пощастило орган≥чно поЇднати
тут ≥сторичну фактолог≥ю з обгрунтованим ≥ достов≥рним художн≥м
домислом.
Ћеон≥д
—м≥л¤нський залишив по соб≥ досить значну ≥ нер≥вноц≥нну мистецьку спадщину.
…ого перу належать ≥ к≥носценар≥њ та ц≥ла низка зразк≥в Ђмалоњї
прози.
¬.
ѕол≥щук
≤стор≥¤
украњнськоњ л≥тератури ’’ ст. Ч н. 2. Ч .: Ћиб≥дь, 1998.