| √лавна¤
страница | ћои гости |
ћой чат | ћои фотки | ќбо мне | |
≤ван
—енченко
(12
лютого 1901 Ч 9 листопада 1975)
ѕоруч ≥з ёр≥Їм яновським найм≥цн≥ший (хоч ≥ протилежний йому стилем) белетрист молодшоњ, другоњ по революц≥њ, генерац≥њ, ¤ка родилась уже в 20 стол≥тт≥ ≥ ви¤вила себе т≥льки в друг≥й половин≥ 1920-х рок≥в. «акоханий (хоч ан≥трохи не засл≥плений своЇю любов'ю) спостер≥гач сучасного йому житт¤ ≥ людини, —енченко створив соб≥ власне стильове обличч¤, поЇднуючи зр≥лий реал≥зм ≥з романтизмом, л≥ричний струм≥нь ≥з сатирою ≥ гумором.
≤ван
—енченко родивс¤ 1901 року в сел≥ Ќатальњвка (Ўах≥вка) б≥л¤ „ервонограда на
ѕолтавщин≥. …ого батько ёхим, декл¤сований через малоземелл¤ сел¤нин, був
однаково ≥ людиною села, ≥ людиною м≥ста, працюючи в „ервоноград≥ чорноробочим,
сад≥вником, б≥летером к≥нотеатру, церковним регентом тощо. ≤ван —енченко
зак≥нчив с≥льську ≥ вищу початкову школу, а пот≥м учителював у своњх р≥дних
м≥сцевост¤х. ”чивс¤ в ’арк≥вському ун≥верситет≥ (тод≥ ’≤Ќќ), працюючи водночас в
редакц≥¤х харк≥вських газет ≥ журнал≥в. ’вильовий перший оц≥нив ¤к сл≥д талант
—енченка, залучив його до ¬јѕЋ≤“≈ ≥ до найближчоњ сп≥впрац≥ в очолюваних ним
журналах Ђ¬јѕЋ≤“≈ї (1927), ЂЋ≥тературний ¤рмарокї (1929), Ђѕрол≥тфронтї
(1930).
”
своњх кращих творах (Ђ≤стор≥¤ одн≥Їњ кар'Їриї та ≥нш≥ опов≥данн¤, ’арк≥в, ƒ¬”,
1926, с. 78; Ђѕодорож до „ервоноградаї Ч журнал Ђ¬јѕЋ≤“≈ї, 1927, ч. 5, с. 78 Ч
117; Ђ„ервоноградськ≥ портретиї Ч ЂЋ≥тературний ¤рмарокї, лютий 1929, кн. «, с.
94 Ч 152; Ђƒубов≥ гр¤диї, 1928) —енченко ув≥в у л≥тературу св≥й „ервоноград,
немов √оголь Ч ћиргород. ѕро „ервоноградщину, Ч пише жартома —енченко, Ч Ђпри
вс≥й найб≥льш≥й охот≥ т¤жко щось сказати, кр≥м: ¤ люблю тебе безотв≥тною
любов'юї. ÷¤ конкретна Ђом≥сцевленаї любов та майстерство письменника створили
образи ф≥зично сильних (мов у –убенса) ≥ характерних людей Ч б≥дних ≥ заможних
сел¤н, вантажник≥в ≥ мельник≥в, торг≥вц≥в, роб≥тник≥в ≥ вс¤ких людей с≥льськоњ ≥
м≥ськоњ пров≥нц≥њ, що п≥сл¤ скасуванн¤ пол≥тики в≥йськового комун≥зму в умовах
неп≥вськоњ в≥дносноњ господарчоњ свободи опинилис¤ в рол≥ творц≥в своЇр≥дного
соц≥¤льно-економ≥чного ренесансу ”крањни. —енченкова „ервоноградщина, на
плодючих р≥внинах ¤коњ перехрестились зал≥зниц≥ ’арк≥в Ч ’ерсон, ѕолтава Ч
ƒонбас, Ч даЇ в його творах св≥жий посмак того дужого господарчо-творчого
розгону, ¤кий могла б дати ”крањна в умовах хоч трохи тривал≥шоњ ≥ бодай
частковоњ свободи в≥д помпи колон≥¤л≥зму ≥ склерози бюрократизму. ƒе¤к≥ з
червоноградських портрет≥в —енченка нагадують своЇю п≥дприЇмчив≥стю людей
американського заходу, а при тому всьому лишаютьс¤ вони гогол≥всько-украњнською
людиною в творах —енченка, ¤ким не бракуЇ н≥ речевости й соковитости реал≥зму,
ан≥ романтичного л≥ризму, приперченого найтепл≥шим гумором чи гострим сарказмом.
ѕ≥зн≥ше нахил до гумору про¤вивс¤ в —енченка також у його ≥сторичн≥й пов≥ст≥
Ђ„орна брамаї, що дечим нагадуЇ Ђ ол¤ Ѕруньйонї –омен
–олл¤на.
ќпов≥данн¤
—енченка 1923 Ч 1925 рок≥в у час його початкуванн¤ в сп≥лц≥ сел¤нських
письменник≥в Ђѕлугї (ќпов≥данн¤,
’арк≥в, ƒ¬”, 1925, с. 184) були неприкметн≥. ѕерех≥д —енченка з масового
Ђѕлугуї до ел≥тарноњ ¬апл≥те (1925) супроводивс¤ його швидким ростом ¤к
белетриста й есењста, а всл≥д за тим ≥ нападками на нього парт≥йноњ критики, на
¤к≥ —енченко ум≥в в≥дпов≥дати л≥тературно-публ≥цистичним
контрударом.
ќсобливий
гн≥в упав на —енченка п≥сл¤ по¤ви його славетноњ сатири Ђ≤з записокї (жур.
Ђ¬јѕЋ≤“≈ї, 1927, ч. 1, стор. 3 Ч 11; також окреме виданн¤ в б≥бл≥отец≥ ¬апл≥те),
¤ку в≥н назвав в одному м≥сц≥ також Ђ’олуЇв≥ запискиї. „ервоно-малоруська
критика посп≥шила розшифрувати образ ¬еликого ’олу¤ ¤к Ђпролетарську л≥тературуї
≥ саму ѕ(б)” Ч п≥двладн≥ верховному ѕ≥Їв≥ (Ђѕ≥й Ч все суще над намиї).
Ќасправд≥ —енченк≥в образ ’олу¤ Ч вичерпно всеос¤жний дл¤ вс≥х тих пок≥рних ≥
жорстоких слуг ус¤кого деспотизму й диктатури, що живуть за принципами, ¤к≥
формулюЇ в своњх записках ’олуй: слухн¤н≥сть, покора, мовчанн¤, пресмиканн¤, а
також: бо¤тись сильн≥шого Ч безжально бити слабшого, п≥дставл¤ти обличч¤ п≥д
плювки, бути (охоче) ослом, не хвилюватись, не думати, триматись Їдиномисл≥¤,
дивитись у оч≥ ѕ≥Їв≥ (Ђйого оч≥ Ч ваш≥ оч≥ї), дивитись у рот ѕ≥Їв≥ (Ђйого слова
Ч ваш≥ словаї), зневажати ≥ бити (маючи Ђза спиною всемогущого ѕ≥¤ї) вс≥х
нащадк≥в ѕромете¤, в тому числ≥ й р≥дного батька...
Ќещадний
гарапник —енченкового Ђ’олу¤ї вр≥зав по обличч≥ украњнське ≥ всесоюзне холуйство
саме в час, коли воно ставало основою соц≥¤льно-пол≥тичноњ системи —–—– ≥ коли
ще не вс≥ знали, що в ћоскв≥ вже народивс¤ новий всемогучий ѕ≥й Ч —тал≥н.
¬раженн¤ в≥д цього твору, що п≥дноситьс¤ до р≥вн¤ сатиричних шедевр≥в
—алтикова-ўедр≥на ≥ св≥товоњ сатири, було велике. ÷≥каво, що кињвська
ЂЋ≥тературна газетаї, ¤ка в чч. 7 ≥ 12 за 1927 р≥к просто впала була в г≥стерику
≥ називала Ђ’олуЇв≥ запискиї безприкладним наклепом на Ђпролетарськуї л≥тературу
≥ член≥в ѕ(б)”, через тридц¤ть рок≥в вм≥стила в своЇму числ≥ за 4 липн¤ 1958
без жадного жарту (бо ж до 40-р≥чного юв≥лею ѕ(б)”!) л≥ричний в≥рш льв≥вського
молодого поета ƒмитра ѕавличка Ђѕарт≥¤ Ч оч≥ моњї, в ¤кому просто повторен≥
формули Ђ’олуЇвих записокї:
ѕарт≥¤
Ч оч≥ моњ!
ѕарт≥¤
Ч мова мо¤!
.
. . . . . . . . . . . .
…де
”крањна Ч зор¤ мо¤.
ѕарт≥¤
Ч серце њњ!
”м
њњ Ч парт≥¤!
“ака просто головокрутна метаморфоза образу, наскр≥зь сатиричного своЇю суттю, природою, формою, функц≥Їю, на образ л≥ричний Ч сталас¤ насл≥дком тридц¤ти рок≥в Ђкульту особиї. “а парадокс у тому, що ѕавличко родив цей г≥мн холу¤ вже п≥сл¤ Ђл≥кв≥дац≥њ культу особиї, коли, властиво, —енченков≥ мус≥ли б дати прем≥ю за Ђ’олуЇв≥ запискиї. «ам≥сть того до староњ кривди —енченка, побитого колись за св≥й ориг≥нальний тв≥р, добавилась ще й друга Ч плаг≥¤т! …ого об≥крали, та ще й таким способом! ј його самого змусили писати в стил≥ Ђсоц≥¤л≥стичного реал≥змуї твори, в ¤ких в≥н такий само с≥рий ≥ скучний, ¤к ≥ вс≥ ≥нш≥ 500 украњнських рад¤нських письменник≥в, серед ¤ких п≥д с≥рим покривалом соцреал≥зму вже не в≥др≥зниш таланту в≥д бездарности.
ёр≥й
Ћј¬–≤Ќ≈Ќ ќ
”крањнське
слово. Ч “. 2. Ч ., 1994.