| Главная
страница | Мои гости |
Мой чат | Мои фотки | Обо мне | |
МАРКО
КРОПИВНИЦЬКИЙ
(1840 — 1910)
З ім'ям М. Кропивницького пов'язані
створення українського професіонального театру й наступний етап розвитку
реалістичної драматургії.
Марко
Лукич
Кропивницький народився 7 травня 1840р. в с.
Бежбайраки на Херсонщині. Батько його — “чоловік
труда, труда мозольного”, — досяг достатку й становища в суспільстві (мав посаду
управителя панських маєтків). Освіту М. Кропивницький здобував без будь-якої
системи — то у приватній школі шляхтича Рудковського, то в Єлисаветградському
училищі. Нормальне навчання стало можливим лише у Бобринецькій повітовій школі,
яку юнак закінчив із похвальним листом. Мати вчила його музики, розучувала з ним
різні вокальні партії. В цей час М. Кропивницький брав участь в аматорському
гуртку, в якому ставили п'єси українських і російських
драматургів.
Після невдалої спроби продовжити
навчання в гімназії в Києві юнак повертається до Бобринця і вступає на службу до
повітового суду.
З 1862р. М.
Кропивницький
відвідує заняття на юридичному факультеті Київського університету як
вільний слухач. Під враженням однієї з перекладних мелодрам, побачених у
київському театрі, він пише п'єсу “Микита Старостенко”. То був твір
недосвідченого автора (згодом він сам критично оцінив цю спробу). Тепер вона
відома у варіанті, який зазнав численних ґрунтовних авторських
доробок.
Так і не завершивши з різних причин
освіти, М.
Кропивницький
поповнював свої знання самостійно, особливо з переїздом до Єлисаветграда, куди у
1865р.
було переведено
повіт, і де були бібліотеки. Там він і І. Тобілевич “знайомились потроху з
Смайльсом, Робертом
Оуеном, Джоном-Стюартом Міллем, Спенсером,
Молешоттом і
іншими;
читали дещо і
із Шекспіра, Байрона,
Гете, Гейне, Дюма, Жорж Занд, Теккерея”.
На казенній
службі він не просувався, а часто зовсім втрачав заробіток через захоплення
мистецтвом та участь в аматорських виставах.
У 1871р.
Кропивницький
перейшов у професіональні актори, погодившись працювати у трупі графів Моркових
(Одеса). Протягом десяти років роботи в російських театральних трупах він набув
величезного сценічного досвіду, глибоко вивчив специфіку й закони театрального
мистецтва, виробив свої творчі принципи, розуміння місця театру в житті
суспільства.
У 1872р.
в одеській
газеті
“Новороссийский
телеграф” було опубліковано водевілі М. Кропивницького “Помирились” і “За
сиротою і бог з калитою, або ж Несподіване сватання”.
Важливим етапом у творчому житті
Кропивницького та історії українського театру були його гастролі
1875р.
у Галичині, де,
працюючи актором і режисером театру товариства “Руська бесіда”, він доклав
зусиль до змін у репертуарі й художньому стилі театру, у наближенні його до
реалізму й народності.
Після скасування (1881) заборони
українського театру (хоча ще залишились численні обмеження й застереження)
почали виникати українські трупи — у Києві, Харкові, Одесі. Та робота в них не
задовольняла Кропивницького, який прагнув кардинальних змін у сценічній
творчості. У 1882р. він організовує свою трупу,
яка приблизно через рік зливається з трупою М. Старицького, де
Кропивницький
стає провідним режисером. Починається нова епоха в історії українського
професійного театру, на сцені якого виступали, визначаючи його творче обличчя,
М. Заньковецька, М. Садовський, а дещо пізніше — М. Садовська-Барілотті, Г.
Затиркевич-Карпинська, П. Саксаганський, І. Карпенко-Карий. Виставляючи твори І.
Котляревського, Т. Шевченка, Г. Квітки-Основ'яненка і власні, видатні митці
утверджували принципи народності й реалізму.
Збірка творів М. Кропивницького, що
вийшла у Києві в 1882р., включала п'єси “Дай серцю
волю, заведе в неволю”, “Глитай, або ж Павук” та
“Невольник”.
У перше двадцятиліття Кропивницький
писав переважно твори комедійних жанрів — “Помирились” (1869), “За сиротою і бог
з калитою, або ж Несподіване сватання” (1871), “Актор Синиця” (1871) — переробка
водевілю Д. Ленського “Лев Гурич Синичкін”, “Пошились у дурні” (1875), “По
ревізії” (1882), “Лихо не кожному лихо — іншому й талан” (1882), “Вуси” (1885) —
за оповіданням О. Сто-роженка. Цим водевілям, як і створеним у цей період
драмам
“Невольник”
(1872) за поемою Т. Шевченка,
“Беспочвенники” (1878, остаточна редакція — 1898),
“Доки сонце зійде, роса очі виїсть” (1882), “Глитай, або ж павук” (1882),
притаманні жанрова визначеність, традиційність системи художніх засобів
(зокрема, розгортання конфлікту навколо головного героя або головної пари, яким
протиставлені інші персонажі). У драмах “Де зерно, там і полова” (“Дві сім'ї”)
(1888), “Зайдиголова” (1889), “Олеся” (1891), “Перед волею” (1899), “Розгардіяш”
(1906) поряд з основним конфліктом розгортається додаткова сюжетна
лінія.
У 900-ті рр. Кропивницький не раз
свої п'єси називає малюнками — “малюнки сільського руху” (“Конон Блискавиченко”,
1902, “Скрутна доба”, 1906), “малюнки сільського життя” (“Старі сучки й молоді
парості”, 1908), “малюнки сільського каламуту” (“Зерно і полова”, 1910), —
інтуїтивно відчуваючи істотні відмінності їх структури, в якій важко визначити
початок, середину й кінець дії, бо зав'язка в них, по суті, відбулася ще до
початку твору, а конфлікт фіналом не вичерпується.
Своєрідним явищем є комедії
Кропив-ницького “Чмир” (1890), “На руїнах” (1900), “Супротивні течії”
(1900),
“Мамаша”
(1903), “Старі сучки й молоді парості”, як і водевіль “Дійшов до розуму” (1909).
У деяких з них наявні ознаки трагікомедії, що була новим для того часу жанровим
утворенням.
Незлостивою іронією позначено
комедію “Голомозий” (1908), названу автором драмою. Серед авторських жанрових
визначень є й “етюд” (одноактівки “По ревізії”, “Лихо не кожному
лихо...”).
Прагнення драматурга до жанрової
різноманітності знайшло свій вияв і в двох останніх його творах, позначених
трагедійністю (“Страчена сила”, 1903; “Зерно і полова”,
1910).
Час від часу письменник звертався до
інсценізації та переробки відомих літературних творів (“Невольник”
за Шевченком,
“Вій” і “Пропавша грамота” за Гоголем, “Вергілійова Енеїда”, “Чайковський, або
Олексій Попович” за Гребінкою, “Підгоряни” за Гушалевичем, “Вуси” за
Стороженком, “Хоть з мосту та в воду головою” за Мольєровим “Жоржем
Данденом”).
Інтенсивна артистична (як правило,
не менше ста вистав на рік) й організаторська діяльність Кропивницького,
розгалуженість театральних маршрутів — не тільки гастрольних, а й тих, що були
зумовлені відсутністю стаціонарного театру (численні міста України, Росії,
Молдавії, Закавказзя, Польщі, Білорусії), — лишали небагато часу для
літературної творчості. Але настійна потреба у повноцінному репертуарі,
відданість улюбленому мистецтву, різностороння обдарованість породжували
величезний ентузіазм, який давав змогу Кропивницькому долати і всі труднощі
“акторського напівциганського життя”, і тимчасові (іноді навіть конфліктні та
тривалі за часом) розходження з однодумцями. Він написав більше сорока п'єс
різних жанрів, включаючи переробки та інсценізації, перекладав Шекспіра, деякі
твори російської драматургії.
Навіть в останні роки життя,
змушений через різке погіршення стану здоров'я оселитись на хуторі Затишок,
Кропивницький досить часто виїжджав брати участь у спектаклях, продовжував
писати п'єси, намагаючись порушувати найзлободенніші, найгостріші теми
тогочасного життя. Кропивницький клопочеться про організацію школи для селян та
їхніх дітей, створює дві дитячі п'єси, використовуючи мотиви народних казок
(“Івасик-Телесик”, “По щучому велінню”), та працює над їх постановкою в себе на
хуторі.
Помер М. Л. Кропивницький 21 квітня
1910р.
по дорозі з
Одеси, де був на гастролях; поховано його в Харкові.