| Главная
страница | Мои гости |
Мой чат | Мои фотки | Обо мне | |
Микола
Іванович Костомаров
(1817
— 1885)
Костомаров Микола Іванович [псевдоніми і криптоніми — Ієремія Галка, Иван Богучаров, Николай Н., Равви, Н. К., Н. К-ва та ін.] — український і російський історик, громадсько-політичний і культурний діяч, письменник, публіцист, критик, етнограф і фольклорист, член-кореспондент Петербурзької АН з 1876р.
Народився
4(16) травня 1817р. в слободі Юрасовці, тепер Ольховатського р-ну Вороніжської
області в сім'ї російського поміщика, мати — українка з
кріпаків.
Закінчив
1837р. історико-філологічний ф-т Харківського університету. Під впливом
українських фольклорних збірників захопився збиранням та вивченням народної
поезії, 1844р. захистив магістерську дисертацію «Об историческом значении
русской народной поэзии». По закінченні університету деякий час служив юнкером в
уланському полку, потім викладав історію в гімназіях Харкова, Рівного, Києва,
зокрема 1845р. — ст. учитель Першої київської гімназії, з 1846р. —
ад'юнкт-професор кафедри російської історії Київського
університету.
У
1845 — 46 рр. разом з М. Гулаком і В. Білозерським заснував Кирило-Мефодіївське
братство, де брав активну участь у складанні програмних документів — «Книг буття
українського народу», «Статуту Слов'янського товариства св. Кирила і Мефодія»,
відозв «До братів-українців», «До братів-росіян», «До братів-поляків»; автор
записки про об'єднання слов'янських народів.
Весною
1847р. Костомарова арештовано. Після річного ув'язнення в казематі «Третього
відділу», а потім у Петропавловській фортеці його вислано до Саратова. Тут він
служив (1848 — 1857) у Статистичному комітеті; у 1848 — 1850 рр. був
перекладачем при губернському управлінні, редактором неофіційної частини
«Саратовских губернских ведомостей», близько зійшовся з М. Чернишевським, О
Пипіним, Д. Мордовцем. 1856р. Костомарова амністовано.
З
1858р. жив у Петербурзі. В 1859 — 1862 рр. — екстраординарний професор кафедри
російської історії Петербурзького університету. Влаштовував літературні
«вівторки», куди сходилися земляки-українці (П. Куліш, О. Стороженко, В Горленко
та ін.). Підтримував тісні зв'язки з М. Добролюбовим, В. Стасовим, М. Ге,
О. Бодянським; співробітничав у журналах «Современник», «Вестник Европы» (один
із його засновників), «Отечественные записки», «Русское слово», «Русская
старина», «Киевская старина» та ін. Виступив із статтєю «Україна» у журналі
«Колокол». Брав діяльну участь у створенні журналу «Основа», у виробленні його
національно-культурної програми. На початку 1862р. залишає працю в університеті
і зосереджується на науковій роботі.
Був
членом-редактором Київської археографічної комісії; за його редакцією у 1863 —
1884 рр. видано 12 томів «Актов Южной и Западной России» з історії України
і Білорусії 14—17 ст. Показуючи близькість історичної долі і культурного життя
українського та російського народів у ст. «Две русские народности» (1861),
Костомаров розрізняв визначальні риси національного характеру українців та
росіян. Автор праць з історії: «Начало Руси» (1860), «Мысли о федеративном
начале в древней Руси» (1861), «Севернорусские народоправства во времена
удельно-вечевого уклада» (1864), «Вече и вечевое устройство в древней Руси»
(1864) та ін. Написав «Русскую историю в жизнеописаниях ее главнейших деятелей»
(т. 1—7, 1873 — 88). Праці з історії України присвячені здебільшого періодові
15—17 ст.: «Иван Свирговский, украинский гетман XVI века» (1855), «Богдан
Хмельницкий и возвращение Южной Руси к России» (1857), «Черты народной
южнорусской истории» (1861), «Южная Русь в конце XVII века» (1867), «Руина»
(1879 — 80), «Мазепа» (1882) та ін. Наукові дослідження Костомарова здобули
широке визнання, його обрано почесним членом Югослов'янської академії наук і
мистецтв, сербського вченого товариства «Друшество» й ін. Історичні праці
вченого відзначаються образністю викладу.
В
історію української літератури Костомаров увійшов як письменник-романтик:
віршові збірки «Украинские баллады» (1839), «Вітка» (1840), історичні
п'єси.
Поезія
Костомарова характеризується широкою проблематикою і розмаїттям жанрових форм:
вірші-балади, в основу яких покладено народні вірування, легенди та історичні
перекази («Стежки», «Посланець», «Мана», «Брат з сестрою», «Ластівка», «Явор,
тополя й береза» та ін.); ремінісценції на історичні теми (вірші «Згадка»,
«Могила» та ін.), вірші-пісні романсового характеру, стилізації народної
ліричної пісні («Стежки», «Поцілунок», «Рожа», «Горлиця», «Голубка», «Нічна
розмова», «Вулиця», «Зозуля»), особистісно-психологічна лірика з її наріканням
на життя, тугою за недосяжним щастям, молодістю («Туга», «Дівчина», «Сон», «Ой
ішов козак...», «Зірка», «Зорі» та ін.).
Громадянська
лірика Костомарова пройнята мотивами боротьби з тиранією, поетизацією козацької
слави України («Давнина», «Діти слави, діти слави!», «На добраніч»). Твори на
історичні теми нерідко у формі алюзій спроектовані на проблеми сучасності
(«Юпитер светлый плывет по зеленым водам киммерийским», «Співець Митуса» та
ін.).
Костомаров
одним з перших в українській поезії запровадив гекзаметр (вірш «Эллада») та
елегійний дистих (вірш «Нічна розмова»), п'ятистопний ямб. Особливостями його
вірша є багатство ритміки, відсутність регулярної строфіки, чергування
коломийкового вірша з говірним віршем. Для громадянської лірики характерні
ораторсько-публіцистичні інтонації, риторичні засоби.
Костомаров
— автор історичних трагедій «Сава Чалий» (1838) і «Переяславська ніч» (1841),
які відзначаються новизною проблематики. Романтичні драми «Кремуций Корд»
(1849), «Эллины Тавриды» (1883), «Украинские сцены из 1649 года» (незакін.)
позначені тираноборчими мотивами.
Костомаров
відомий як прозаїк: повість «Сорок лет» (1840, переробл., доп. й видана 1902р.
Л. Толстим), «Казка про дівку-семилітку» (1840; опубл. 1860), літературні
казки «Торба» й «Лови» (обидві — 1843), повість з часів повстання С. Разіна
«Сын» (1865), історична хроніка з часів Івана Грозного «Кудеяр» (1875), повісті
«Холуй» (1878), «Черниговка» (1881) — з українського життя 17—18 ст. По
смерті Костомарова 1886р. вийшла в Петербурзі збірка його прозових творів
«Рассказы И. Богучарова (Николая Костомарова)».
М.
І. Костомаров переклав частину «Краледворського рукопису», окремі твори Дж.
Байрона, В. Шекспіра (пісня Дездемони з трагедії «Отелло»), з чеської
(«Ягода», «Рожа») і польської («Панич і дівчина») народної
поезії.
Костомаров
— один з перших українських літературних критиків. З його історичних і
суспільних поглядів випливає розуміння народної поезії як втілення національного
духу, а також індивідуальної творчості як продовження фольклорного процесу на
новому рівні (ст. «Об историческом значении русской народной поэзии», 1843;
рецензія на «Кобзар» Т. Шевченка, 1860). З діяльністю Костомарова пов'язана
поява в Україні культурно-історичної школи у літературознавстві. Ст. «Обзор
сочинений, писанных на малороссийском языке» (1843) є по суті першою професійною
критичною працею в українському літературознавстві. Костомаров приділяв увагу
проблемі самобутності української літератури, її народності, з'ясуванню
ідейно-естетичних функцій комічного в літературі — на прикладі творчості І.
Котляревського і М. Гоголя («Обзор сочинений, писанных на малороссийском языке»;
рецензія на російський переклад «Народних оповідань» Марка Вовчка, 1859;
«Воспоминание о двух малярах», 1861; «Слово о Сковороде по поводу рецензии на
его сочинения в „Русском слове”», 1861; «Малороссийская литература», 1871, та
ін.).
Костомаров
знав Т. Шевченка з 1846р. У рецензії на «Кобзар» (1860), «Воспоминании о двух
малярах» (1861), книзі «Поэзия славян. Сборник лучших поэтических произведений
славянских народов в переводах русских писателей» (1871) та в «Споминках про
Шевченка» в празькому виданні «Кобзаря» (т. 2, 1876) оцінював творчість Т.
Шевченка як всенародний скарб.
У
численних публіцистичних статтях («Ответ на выходки газеты „Czas” и журнала
„Revue Contemporaine”»; «Правда полякам о Руси: по поводу статьи в „Revue
Contemporaine”», «Правда москвичам о Руси», усі — 1861; «Мысли южно-русса»,
1862; «О преподавании на народном языке в Южной Руси», 1863, та ін.),
спрямованих проти реакційної політики російських і польських шовіністичних кіл,
Костомаров відстоював історичне право української мови на самобутній розвиток.
Але у період заборони українського друкованого слова в 70 — 80-і pp. та
звинувачень Костомарова в «українофільстві» й «сепаратизмі» він приєднується до
слов'янофільської концепції «літератури для домашнього вжитку». Цим він «можливо
спрощував і звужував українську проблему, — писав М. Грушевський, —
стараючися пропхнути її через урядове вухо» (Науково-публіцистичні і політичні
писання Костомарова. К., 1928, с. XVIII).
Помер
Микола Костомаров 7(19) квітня 1885 року в Петербурзі.
150-річчя
від дня народження М. І. Костомарова за рішенням ЮНЕСКО широко відзначено у
всьому світі.