| √лавна¤
страница | ћои гости |
ћой чат | ћои фотки | ќбо мне | |
ћ»’ј…Ћќ
ќ÷ёЅ»Ќ—№ »…
(1864 Ч 1915)
ћихайло ћихайлович оцюбинський
народивс¤ 17 вересн¤ 1864р. в
м. ¬≥нниц≥ в
с≥м'њ др≥бного ур¤довц¤. ƒитинство та юн≥сть майбутнього письменника минули в
м≥стечках ≥ селах ѕод≥лл¤, куди переводили батька по служб≥. ќсв≥ту здобував у
Ѕарськ≥й початков≥й школ≥ (1875 Ч 1876) та Ўаргородському духовному училищ≥
(1876 Ч 1880).
оцюбинський почав пробувати своњ
сили в л≥тератур≥ рано, бравс¤ за поез≥ю, переклади, нариси, та швидко головним
полем його письменницькоњ д≥¤льност≥, справжн≥м покликанн¤м стаЇ художн¤ проза.
« перших спроб оцюбинського-прозањка до нас д≥йшли опов≥данн¤ Ујндр≥й
—олов≥йко, або ¬чен≥Ї св≥т, а невчен≥Ї тьмаФ (1884), У21-го грудн¤,
на
введен≥ЇФ
(1885), Уƒ¤дько та т≥ткаФ (1885).
ƒрукуватис¤ оцюбинський почав у
1890р. Ч
льв≥вський
дит¤чий журнал Уƒзв≥нокФ опубл≥кував його в≥рш УЌаша хаткаФ. ¬ цьому ж роц≥ в≥н
побував у Ћьвов≥, встановивши творч≥ контакти з м≥сцевими л≥тераторами та
видавц¤ми, зокрема ‘ранком. ѕоњздка поклала початок пост≥йному сп≥вроб≥тництву
оцюбинського в зах≥дноукрањнських виданн¤х. Ќа початку 1891р. в≥н њде в с. Ћопатинц≥ на
¬≥нниччин≥, де поЇднуЇ роботу домашнього вчител¤ в родин≥ м≥сцевого службовц¤ з
поглибленим вивченн¤м житт¤ села, народноњ мови, культури ≥ розпочинаЇ серйозну
л≥тературну працю. «а один 1891 р≥к з-п≥д його пера виход¤ть опов≥данн¤
У’арит¤Ф, УялинкаФ, Уѕ'¤тизлотникФ, пов≥сть УЌа в≥руФ, в≥ршована казка
У«авидющий братФ. “вори привернули увагу л≥тературноњ громадськост≥, засв≥дчили,
що в украњнську прозу прийшов талановитий художник.
Ќа початку 90-х рр. частина молодоњ
украњнськоњ ≥нтел≥генц≥њ, перейн¤тоњ л≥берально-просв≥тительськими ≥де¤ми,
утворюЇ орган≥зац≥ю УЅратство тарас≥вц≥вФ, з учасниками ¤коњ оцюбинський де¤кий
час п≥дтримував зв'¤зок. ÷ей зв'¤зок в≥дбивс¤ на його творчост≥. ” казц≥ У’оФ
(1894) оцюбинський п≥дносить значенн¤ л≥берально-просв≥тительськоњ
д≥¤льност≥.
–оки перебуванн¤ оцюбинського на
ур¤дов≥й служб≥ в ћолдав≥њ ≥ риму дали життЇвий матер≥ал дл¤ його твор≥в Уƒл¤
загального добраФ (1895), Уѕе-коптьорФ (1896), Уѕосол в≥д чорного цар¤Ф (1897),
У¬≥дьмаФ (1898), У¬ путах шайтанаФ (1899), Уƒорогою ц≥ноюФ (1901), УЌа камен≥Ф
(1902), У” гр≥шний св≥тФ, Уѕ≥д м≥наретамиФ (1904). ќдним ≥з св≥дчень того, що
оцюбинський своњми творами молдавсько-кримського циклу виходив за меж≥
локальних проблем, Ї те, що його пов≥сть Уƒл¤ загального добраФ була надрукована
в переклад≥ рос≥йською мовою у журнал≥ У∆изньФ (1899,
кн.
12).
Ѕагата творчими здобутками
п'¤тир≥чна служба у ф≥локсерн≥й ком≥с≥њ стала пер≥одом ≥нтенсивного зростанн¤
письменника «алишивши роботу в ком≥с≥њ, в≥н п≥сл¤ безусп≥шноњ спроби
влаштуватис¤ на роботу в „ерн≥гов≥, де жила с≥м'¤, њде до ∆итомира ≥ займаЇ
р≥зн≥ посади в редакц≥њ м≥сцевоњ газети
У¬олыньФ. Ќа
початку 1898р. оцюбинський нарешт≥ д≥стаЇ
роботу в черн≥г≥вському земств≥.
¬ажливим моментом
св≥тогл¤дно-художньоњ еволюц≥њ оцюбинського було опов≥данн¤ УЋ¤лечкаФ (1901). ”
УЋ¤лечц≥Ф оцюбинський постаЇ визначним майстром психолог≥чного анал≥зу.
«осередженн¤ уваги на психолог≥чних кол≥з≥¤х стаЇ визначальною рисою творчост≥
оцюбинського.
ƒещо окремо в доробку оцюбинського
сто¤ть твори на теми з минулого украњнського народу Ч УЌа крилах п≥сн≥Ф (1895) ≥
Уƒорогою ц≥ноюФ (1901). ѓх ЇднаЇ романтично-п≥днесена, героњчна
тональн≥сть.
Ќовела У÷в≥т ¤блун≥Ф була в
украњнськ≥й л≥тератур≥ новаторською за темою: порушувалась проблема ставленн¤
письменника до д≥йсност≥, говорилос¤, що митець за будь-¤ких обставин не може
забувати про св≥й громад¤нсько-профес≥йний обов'¤зок, повинен бол≥ти чужим
горем, ¤к власним.
ƒо теми У÷в≥ту ¤блун≥Ф оцюбинський
повертаЇтьс¤ ще не раз (цикл м≥н≥атюр У« глибиниФ, поез≥¤ в проз≥ Уѕам'¤ть
душ≥Ф, незавершений тв≥р Уѕавутинн¤Ф, новели УIntermezzoФ ≥ У—онФ). ¬иражене у цих
творах ≥дейно-мистецьке кредо декларуЇтьс¤ й у лист≥-в≥дозв≥ ћ. оцюбинського ≥
ћ. „ерн¤вського 1903р.
до украњнських
письменник≥в. Ќаступний розвиток украњнськоњ л≥тератури оцюбинський бачив у
розширенн≥ њњ тематичних та ≥дейних обр≥њв, пошуков≥ нових художн≥х
форм.
” п'¤тил≥тт¤ перед революц≥Їю 1905 Ч
1907 рр. оцюбинський написав ≥ опубл≥кував опов≥данн¤ УFata
morganaФ
( иевска¤
старина, 1904), в ¤кому вловив т≥ головн≥ зрушенн¤ у св≥домост≥ сел¤нства ≥ нов≥
тенденц≥њ в еволюц≥њ соц≥альноњ психолог≥њ села, ¤к≥ на повну силу ви¤вилис¤ п≥д
час революц≥њ. –еволюц≥¤ остаточно в≥дкрила св≥тов≥ нове село, а оцюбинський
без будь-¤кого втручанн¤ в текст опов≥данн¤ продовжив його ¤к другу частину
пов≥ст≥. ƒруга частина пов≥ст≥ УFata
morganaФ
(опубл≥кована в кв≥тневому номер≥ УЋ≥тературно-наукового в≥сникаФ за
1910р.) належить до найвизначн≥ших
творчих дос¤гнень оцюбинського, пов'¤заних з под≥¤ми першоњ рос≥йськоњ
революц≥њ.
ѕров≥дним жанром малоњ прози
оцюбинського п≥сл¤ 1901р. стаЇ соц≥ально-психолог≥чна
новела.
” 1906 Ч 1912 рр. кр≥м другоњ
частини УFata
morganaФ ћ.
оцюбинський створюЇ новели У—м≥хФ, У¬≥н ≥деФ (1906), УЌев≥домийФ, УIntermezzoФ, У¬ дороз≥Ф (1907),
УPersona
grataФ,
Уяк ми њздили до риниц≥Ф (1908), УƒебютФ (1909), У—онФ, УЋистФ (1911),
Уѕодарунок на ≥мениниФ, У он≥ не винн≥Ф, образки-етюди У’вала життю!Ф, УЌа
остров≥Ф (1912), а також пов≥сть У“≥н≥ забутих предк≥вФ
(1911).
ѕ≥д час поњздок на остр≥в апр≥
письменник часто зустр≥чавс¤ з
√орьким, взимку
1911 Ч 1912 рр. нав≥ть жив у нього ≥ написав там У он≥ не винн≥Ф та Уѕодарунок
на ≥мениниФ.
’удожн≥ нариси У’вала життю!Ф й УЌа
остров≥Ф, написан≥ вл≥тку 1912р., Ч
останн≥ твори
ћ. оцюбинського. ѕафосом торжества житт¤ над смертю пройн¤тий нарис У’вала
життю!Ф. Ћейтмотивом нарису УЌа остров≥Ф також Ї ≥де¤ безперервност≥, в≥чност≥
людського бутт¤.
оцюбинський побував у багатьох
екзотичних м≥сц¤х Ч у риму, Ѕессараб≥њ, на √уцульщин≥ та в ≤тал≥њ, його листи
переповнен≥ враженн¤ми в≥д природи цих крањв. оцюбинський вражав своњх
сучасник≥в знанн¤м природничих наук. ¬≥н проникав у таЇмниц≥ природи через
наукову л≥тературу ≥ власн≥ спостереженн¤. ÷е допомагало йому глибше,
по-ф≥лософськи сприймати навколишн≥й св≥т, краще збагнути ≥ точн≥ше в≥дтворити
житт¤ людини в орган≥чному зв'¤зку з ус≥м св≥том. ѕрирода ≥ людина зливаютьс¤ у
нього в одне ц≥ле, сто¤ть в одному поетично-ф≥лософському
р¤ду.
ћовна практика оцюбинського Ч один
з ¤скравих приклад≥в широкого п≥дходу до розвитку л≥тературноњ мови. Ќе
заперечуючи ваги р≥зних стил≥в украњнськоњ л≥тературноњ мови, сл≥в-новотвор≥в,
ориг≥нальних вираз≥в, конструкц≥й, в≥н головним джерелом збагаченн¤ мови
л≥тератури вважав загальнонародну розмову.
“ворч≥сть оцюбинського служить
художн≥м прикладом уже не одному покол≥нню украњнських
письменник≥в.