| √лавна¤
страница | ћои гости |
ћой чат | ћои фотки | ќбо мне | |
ёр≥й
лен
(1891
Ч 1947)
ёр≥й лен (псевдон≥м ќсвальда Ѕургардта) Ч
украњнський поет, перекладач, л≥тературний критик. Ќародивс¤ 4 жовтн¤ 1891р. у
сел≥ —ербин≥вка на ѕод≥лл≥. 1911р. вступив до ињвського ун≥верситету, де д≥став
грунтовну ф≥лолог≥чну осв≥ту. ¬же в 20-т≥ роки розкрилис¤ т≥ особливост≥ його
манери письма, ¤к≥ зближували ёр≥¤ лена з неокласиками: досконале волод≥нн¤
мистецькою формою, своЇр≥дний панестетизм. « 1931 року живе та працюЇ в
Ќ≥меччин≥, т≥сно сп≥впрацюЇ з поетами, ¤к≥ об'Їднувались довкола Ђ¬≥сникаї ƒ.
ƒонцова. 1943 року з'¤вл¤Їтьс¤ в св≥т зб≥рка поез≥й ёр≥¤ лена Ђ аравелиї, в
¤к≥й автор спробував синтезувати творч≥ принципи кињвських неокласик≥в та
≥дейно-художн≥ шуканн¤ поет≥в Ђпразькоњ школиї. јвтор поЇднуЇ в Їдиному
естетичному вим≥р≥ траг≥чну античн≥сть (Ђјнтон≥й ≥ леопатраї, Ђ÷езар ≥
леопатраї, ЂЎл¤хами ќд≥ссе¤ї), героњзм середньов≥чноњ лицарськоњ доби (Ђ∆анна
д'јркї, Ђ¬≥к≥нгиї) та кн¤з≥всько-гетьманську украњнську традиц≥ю (Ђ¬олодимирї,
Ђ—имволї, Ђ”крањнаї). ¬ершинними здобутками ёр≥¤ лена-поета Ї поеми Ђѕрокл¤т≥
рокиї (1937) та Ђѕоп≥л ≥мпер≥йї (1943 Ч 1947). “раг≥чне знищенн¤ украњнськоњ
культури в добу стал≥н≥зму, нелюдська жорсток≥сть другоњ св≥товоњ в≥йни Ч
центральн≥ теми цих твор≥в.
ѕомер
30 жовтн¤ 1947р.
ёр≥й
лен
(4 жовтн¤
1891 Ч 30 жовтн¤ 1947)
«јѕќ¬≤“»
ё. Ћ≈Ќј
ёр≥й лен в≥д≥йшов в≥д нас. ¬ ньому тратимо
письменника, що сама його присутн≥сть серед нас воскрешала блискуче ≥
багатонад≥йне л≥тературне житт¤ 20-их рок≥в на ”крањн≥, ¤ке за б≥льш-менш
стерпних пол≥тичних обставин могло б тривати ≥ донин≥, тривати ¤к ще блискуч≥ша,
≥мпозантна ≥ плодотворча тепер≥шн≥сть.
Ќаша
пам'¤ть, пильно ≥ повторно спин¤ючись на колишньому, спроможна затирати
невблаганну в≥дстань, що в≥докремлюЇ поточну св≥дом≥сть в≥д минулого, ≥ маг≥чно
наближати до нас факти та под≥њ, ¤к≥ давно в≥длунали... ÷е було в иЇв≥,
наприк≥нц≥ 20-их рок≥в. ћикола «еров п≥дводитьс¤ з-за свого робочого столу,
енерг≥йно в≥дсуваючи кр≥сло. ¬ його руц≥ Ч аркушик паперу. √олосом, в ¤кому
брин¤ть тр≥юмфуюч≥ нотки, в≥н покликуЇ: Ђѕерший ориг≥нальний украњнський в≥рш
ќсвальда ‘едоровича!ї ÷им в≥ршем був сонет ё. лена Ђ—ковородаї. …ого вм≥стив ћ.
«еров в укладеному ним декл¤матор≥ Ђ—¤йвої (з'¤вивс¤ друком в друг≥й полов.
1929р. або на початку 1930р.) разом з двома перекладами ё. лена з Ўелл≥, одним
перекладом з –≥льке ≥ бал¤дою з Ђƒон ∆уанаї Ѕайрона, перекладеною поетом на
спец≥¤льне проханн¤ укладача.
Ќе
т≥льки ≥мпульсивний ≥ темпераментний ћ. «еров завжди рад≥в усп≥хам своњх друз≥в,
¤к ≥ взагал≥ кожному позитивно розц≥нюваному ним ¤вищу украњнського культурного
житт¤, в гурт≥ неокл¤сик≥в, пов'¤заних вузлами щирого при¤тельства, панувала
атмосфера взаЇмноњ доброзичливости ≥ несилуваного спри¤нн¤. ё. лен не становив
вин¤тку. …ого в≥рн≥сть ≥ в≥ддан≥сть своњм однодумц¤м та сп≥вроб≥тникам на пол≥
культури не пригасли в розлуц≥, а швидше розрослис¤ ≥ з б≥гом часу набрали на
сил≥. ѕоет присв¤чуЇ друз¤м тепл≥ октави в поем≥ Ђѕрокл¤т≥ рокиї, змальовуЇ њх
на засланн≥ в III частин≥ Ђѕопелу ≥мпер≥йї, видаЇ незадовго перед смертю своњ
прегарн≥ ≥ зм≥стовн≥ Ђ—погади про неокл¤сик≥вї. ўе не побачила св≥ту готована ё
леном невелика антолог≥¤ украњнськоњ неокл¤сики в н≥мецьк≥й мов≥; ц≥ переклади
проф. ƒержавин, знавець н≥мецькоњ поетичноњ мови, називаЇ
конген≥¤льними.
јвтор
цих р¤дк≥в, опинившись у Ћьвов≥ року 1944 ≥ д≥знавшись в≥д —. √ординського, що
лен Ї прибраним на ем≥грац≥њ псевдон≥мом ќ. Ѕурггардта, нав'¤зуЇ з поетом
листовний зв'¤зок. ¬ перш≥й же лист≥вц≥ ё. лен сп≥шить запитати: Ђ„и нема серед
сонет≥в ћиколи «ерова сонета Ђѕол≥фемї (≥детьс¤ про сонет ћ. «ерова ЂKapnos tes
gaiesї Ч ћ. ќ.) присв¤ченого мен≥ перед моњм вињздом? я не встиг зайти по нього.
“ам ѕол≥фем кидаЇ кам≥нн¤ в корабель ќд≥ссењв, ¤кий вже на мор≥, ≥ безсило
лютуЇї.
¬
непохитн≥й в≥рност≥ письменника своњм друз¤м, ¤ка саме через повноту свою просто
не спроможна допустити н≥чого стороннього ≥ застережливого, в≥дчуваЇтьс¤ щось
в≥д наших козацьких час≥в, в≥д лицарського середньов≥чч¤ Ч епох, коли ц¤ чеснота
була спец≥¤льно п≥дношувана ≥ ов≥¤на пильним плеканн¤м. ¬≥рн≥сть ≥ в≥ддан≥сть
становл¤ть глибоко симпатичну рису св≥тлоњ особистости ё. лена, рису,
г≥дну пошани та насл≥дуванн¤.
¬
зв'¤зку з ц≥Їю в≥рн≥стю ё. лена своњм колегам виникаЇ питанн¤, чи справд≥
в≥д≥йшла його муза в≥д неокл¤сичноњ поетики, чи перестав в≥н бути неокл¤сиком у
поетичн≥й своњй творчост≥?
«апереченн¤
належности ё. лена до неокл¤сичноњ школи йдуть по л≥н≥њ тематичн≥й ≥
психолог≥чно-св≥тогл¤дов≥й. јле н≥ тематика, н≥ психолог≥чн≥ та св≥тогл¤дов≥
комплекси не визначають поетичного стилю. Ќе збираЇмос¤ тут доводити це
твердженн¤ широким викладом, але вистачить прикладу, що його подаЇ нам
л≥тературний доробок самого ё. лена. ритики, що хочуть довести причетн≥сть
поета до романтик≥в ≥ Ђпереборенн¤ї ним неокл¤сичних первн≥в, базують своњ
твердженн¤ на спец≥¤льному наголошуванн≥ його речей, позначених волею, гоном,
пристрасним прагненн¤м. « числа цих в≥рш≥в спинимос¤ на двох сонетах п. з.
Ђ ортесї, виниклих у поета не без впливу сонета ’.‑ћ. ≈ред≥¤ Ђ онк≥стадориї Ч
про це, зрештою, говорить сам ё. лен у прим≥тках до Ђ аравелї. јвторов≥
Ђ“рофењвї властивий не меншою м≥рою комплекс непохитноњ ≥ дзвенючоњ вол≥,
пристрасного пориву, гордого самоствердженн¤, соколиноњ мужности. јле те, що
зветьс¤ романтикою характеру (формула, не першор¤дна п≥д погл¤дом
метаф≥зично-ф≥лософським) Ч не Ї романтикою в розум≥нн≥ стилю, ≥ ’.‑ћ. ≈ред≥¤ не
Ђ≥мпер≥¤л≥стичний романтикї, а був ≥ лишаЇтьс¤ парнасистом та
кл¤сиком.
—в≥тогл¤д
≥ ф≥лософ≥¤ так само не можуть правити за величини, що квал≥ф≥кують л≥тературн≥
стил≥. якщо у випадку символ≥зму ≥деал≥стична ф≥лософ≥¤ Ї тим моментом, що
поширюЇтьс¤ всеохопно на поет≥в-символ≥ст≥в, не твор¤чи нав≥ть специф≥ки
Ђсимвол≥стичного св≥тогл¤дуї, то щодо ≥нших стил≥в момент св≥торозум≥нн¤
письменник≥в, до них належних, цього всепокриваючого характеру не маЇ. ≤ нав≥ть
жанри та в≥ршов≥ форми, њх перевага, обминанн¤ чи повне ≥гноруванн¤ в тих або
≥нших стил¤х не можуть правити за вир≥шальний чинник у визначенн≥ стилю. ”ченн¤
про стил≥ мусить базуватис¤ на визначниках, ¤к≥ мають стов≥дсоткову
застосовн≥сть до вс≥х л≥тературних ¤вищ ≥ до кожного зокрема. ≤накше ученн¤ про
стил≥ н≥коли не буде наукою, не буде нав≥ть наукопод≥бною дисципл≥ною, а завжди
вигл¤датиме ¤к позбавлений виразних методолог≥чних контур≥в конгльомерат
суджень. “ематика, психолог≥чн≥ комплекси, св≥тов≥дчуванн¤ ≥ ф≥лософ≥¤
письменник≥в, жанри ≥ в≥ршов≥ форми Ї елементами, що характеризують напр¤мок, теч≥ю, школу чи
≥ндив≥дуальну творч≥сть. ѕоетичний же стиль може бути визначений т≥льки ¤к спос≥б ≥ тип поетичного викладу та
вислову. ƒеф≥н≥ц≥ю стилю твор¤ть компоненти: розробленн¤ теми, метода
композиц≥йноњ будови твору, дикц≥¤, типолог≥¤ образовости та еп≥тета, специф≥ка
синтакси, характер лексики.
ћ.
«ерову належить формулюванн¤ кл¤сичного стилю ¤к Ђслова твердого й гострого, без
л≥ричного тремт≥нн¤, зате ч≥ткого ¤сною л≥н≥Їюї. јнал≥зуючи формально творч≥сть
ћ. –ильського, метр Ђп'¤т≥рного гронаї констатуЇ, що в –ильського Ђ≥з м≥шаноњ
манери Ђќс≥нн≥х з≥рї виформовуЇтьс¤... кл¤сичний стиль, з його вр≥вноважен≥стю ≥
кл¤ризмом, мальовничими еп≥тетами, м≥цним лог≥чним побудуванн¤м ≥ строгою теч≥Їю
мисл≥ї.
ѕоетичний
висл≥в ё. лена повн≥стю вкладаЇтьс¤ в цю деф≥н≥ц≥ю. ≈п≥зодичн≥ в≥дхиленн¤, що
трапл¤ютьс¤ в ейдолог≥њ або лексиц≥ леновоњ поетики, звичайна р≥ч, на
принципову увагу не заслуговують.
¬важаЇмо
за конечне заф≥ксувати дл¤ ≥сторик≥в украњнськоњ л≥тератури один факт, що мав
м≥сце вл≥тку 1947 року, на початку довготривалоњ в≥зити ё. лена до Ѕавар≥њ,
в≥зити, ¤к≥й судилось урвати його житт¤. ѕроф. ¬. ƒержавин прочитав у рукопис≥
гостев≥ свою статтю Ђѕоез≥¤ ≥ поетика ћиколи «ероваї. „итанн¤ в≥дбулос¤ в
обстанов≥, небез≥нтересн≥й ≥ дл¤ прийдешн≥х ≥сторик≥в нашого л≥тературного
побуту: в ≥мпров≥зован≥й к≥мнат≥ на горищ≥ одного з бльок≥в табору ƒ≥ѕ≥ в
јвгсбурз≥, скупо осв≥тлен≥й третиною в≥кна ≥ наполовину роздушен≥й схилом
покр≥вл≥. ёр≥й лен уважно ≥ зосереджено слухав, часом на його устах з'¤вл¤лась
лаг≥дна усм≥шка, а в задум≥ очей проступало м'¤ке св≥тло вдоволенн¤. ¬ розмов≥
п≥сл¤ читанн¤ автор Ђѕопелу ≥мпер≥йї схвалив статтю ¬. ƒержавина в ус≥х њњ
твердженн¤х: ≥ щодо ≥снуванн¤ неокл¤сик≥в ¤к школи, ≥ щодо мистецького стилю
школи, ≥ щодо ф≥лософ≥чноњ концепц≥њ мистецтва, ¤ку спов≥дували
неокл¤сики.
«рештою,
ё. лен н≥коли в друку не зр≥кс¤ своЇњ приналежности до неокл¤сик≥в. «а
св≥доцтво непохитности його естетично-стил≥стичних позиц≥й може правити його
статт¤ ЂЅ≥й може початис¤ї (Ђ«веної, ч. « - 4, липень Ч серпень 1946) в ¤к≥й в≥н
виступаЇ з темпераментною обороною своњх друз≥в. Ђјле небезпечн≥шими, н≥ж фрази,
Ч констатуЇ ё. лен, Ч Ї стандартн≥ форми мисленн¤, стандартности ¤ких зовс≥м не
пом≥чаЇтьс¤. ќтож маЇмо протиставленн¤ форми зм≥стов≥ зам≥сть ствердженн¤ њхньоњ
нерозривности. «в≥дси хоч би недоречне твердженн¤, що формальний вишк≥л був
самоц≥ллю неокл¤сик≥в, ¤ке подибуЇмо в допов≥д≥ (ё. лен маЇ на уваз≥ допов≥дь
ё. Ўереха про стил≥ сучасноњ украњнськоњ л≥тератури, виголошену на першому
з'њзд≥ ћ”–-у Ч ћ. ќ.). ƒал≥ твердженн¤, що неокл¤сицизм став уже штампом ≥
вичерпав себе. ѕригадуютьс¤ мен≥ слова –ильського з приватноњ нашоњ розмови, що
пора в слов≥ Ђнеокл¤сикиї скреслити першу частину Ч Ђнеої. ќтже, в цьому
розум≥нн≥ тих к≥лька поет≥в старалос¤ дати украњнськ≥й л≥тератур≥ твори
кл¤сичн≥, зразков≥. ƒивно говорити про те, що вс≥ можливост≥ вичерпан≥, коли
кожний з них (за вин¤тком –ильського) дав лише по одн≥й невеличк≥й зб≥рц≥
(‘илипович, правда, дв≥, але ж зовс≥м тонесеньк≥), тод≥ ¤к рос≥¤ни мають груб≥
томи ѕушк≥на й Ћермонтова, та й то не вважають, що можливост≥ цим вичерпан≥.
Ќевже к≥лька невдалих (а подекуди трохи, може, вдалих) насл≥дувань
початк≥вц≥в-поет≥в встигли виробити Ђштампован≥стьї? я гадаю, що дор≥бок т. зв.
Ђнеокл¤сик≥вї не т≥льки не Ї ще засвоЇний, а що њхн≥ стил≥стичн≥ можливост≥
треба дал≥ поглиблювати. ¬они т≥льки вказали шл¤х, а не п≥шли ним до
к≥нц¤ї.
ѕ≥сл¤
цих сл≥в ё. лена лише безогл¤дний ригорист напол¤гав би на потреб≥ почути з уст
поета ще виразн≥шу за¤ву про те, що погл¤ди та пр¤муванн¤ неокл¤сик≥в Ї
тотожними з його власними погл¤дами.
Ђя
гадаю, що дор≥бок т. зв. Ђнеокл¤сик≥вї не т≥льки не Ї ще засвоЇний, а що њхн≥
стил≥стичн≥ можливост≥ треба дал≥ поглиблювати. ¬они т≥льки вказали шл¤х, а не
п≥шли ним до к≥нц¤ї. ÷≥ ч≥тк≥ слова ё. лена звучать ¤к його л≥тературний
запов≥т, скерований до нас ≥ до наступних письменницьких
покол≥нь.
¬идатною
рисою св≥тогл¤ду ё. лена Ї його ≥деал≥зм. Ђ’рам √раал¤, що зноситьс¤ в
нетл≥нному царств≥ духа Ч це б≥льша реальн≥сть, ан≥ж матер≥¤льний довк≥льний
св≥т з його м≥нливим обличч¤м. ћи маЇмо в даному раз≥ платон≥вський реал≥зм,
¤кий протиставл¤Їмо реал≥змов≥ матер≥¤л≥стичномуї,Ч за¤вл¤Ї письменник у
згадуван≥й вище статт≥.
”
в≥рш≥ Ђ—оф≥¤ї (1935р.) маЇмо потужний поетичний документ ≥деал≥стичного
збагненн¤ св≥ту. ≤деальне ≥снуванн¤ нашоњ св¤тин≥, на ¤ке зложилис¤ св¤т≥сть ≥
духова значн≥сть тис¤чол≥тн≥х помисл≥в у н≥й ≥ навколо нењ, перевершило
реальн≥сть њњ ≥снуванн¤ в камен≥ ≥ метал≥; поет близький до того, щоб сказати,
що в ц≥м ≥деальн≥м ≥снуванн≥ —оф≥њ криютьс¤ в не менш≥й м≥р≥ потенц≥њ ≥ њњ
кожночасного просв≥тленого ≥снуванн¤ матер≥¤льного, тод≥ ¤к нав≥ть руйнац≥¤
храму, бувши д≥лом темних ≥ злочинних ментальностей, мусить в≥д≥йти в повне
небутт¤.
—онет
Ђ—ковородаї, ¤ким ё. лен започаткував свою ориг≥нальну поетичну творч≥сть в
украњнськ≥й мов≥, Ї повн≥стю спогл¤дальний. онстатуЇмо це не дл¤ того, щоб
показати хронолог≥чну попередн≥сть контемпл¤ц≥йних мотив≥в у творчост≥ поета
супроти мотив≥в Ђактив≥стичнихї: ми не схильн≥ протиставл¤ти комплекс≥в
спогл¤данн¤ ≥ комплекс≥в д≥¤нн¤ ≥ вважати њх антагон≥стичними. ћи хочемо сказати
т≥льки те, що обидва вони чергуютьс¤ в житт≥ людини, a mutatis mutandis у
творчост≥ письменника. ¬с≥, хто знав ёр≥¤ лена особисто, стверд¤ть, що його
обличч¤, вираз очей ≥ голос творили зовн≥шн≥сть спогл¤дача, мр≥йника ≥ ф≥лософа.
¬ зовн≥шност≥ нашого поета добачаЇмо неаби¤кий доказ первинности ≥ основности
комплекс≥в спогл¤данн¤ ≥ мр≥њ в його душевному склад≥; тим не менше властив≥
його творчост≥ елементи боротьби ≥ чину, живучи в одн≥й ≥ т≥й сам≥й душ≥,
вимагають поЇднанн¤ Ч але на п≥знавальн≥й площин≥, Їдино до того управнен≥й.
ќтож моментом першор¤дноњ ваги Ї сказати, що комплекс спогл¤данн¤ Ч в ус≥х його
типах, включаючи сюди ≥ прил¤гаючу до коптемпл¤ц≥њ умогл¤дн≥сть, Ч потенц≥¤льно
м≥стить у соб≥ д≥¤нн¤, адекватне сутност¤м спогл¤данн¤ ≥ його знайденн¤м.
≤стор≥¤ людства, ≥стор≥¤ вс≥х його духових рух≥в Ї суц≥льним потвердженн¤м ц≥Їњ
тези.
ўодо
ф≥лософ≥чноњ системи —ковороди зокрема, то в н≥й моменти практичного д≥¤нн¤
м≥ст¤тьс¤ не ¤к потенц≥¤льн≥ ≥ вив≥дн≥ величини, а ¤к безпосередн≥ ≥ ч≥тк≥
формули. ѕроф. ¬. Ўа¤н, пильний досл≥дник ≥ коментатор нашого ф≥лософа,
констатуючи насамперед недокладне вивченн¤ ф≥лософ≥њ ген≥¤льного мислител¤ ≥
постал≥ через те Ђжалюг≥дн≥ викривленн¤ його погл¤д≥вї, говорить дал≥, що
Ђпитанн¤ми етики, соц≥олог≥њ ≥ педагог≥ки займаЇтьс¤ —коворода дуже часто в
численних своњх творахї ≥ що в ученн≥ його Ђрел≥г≥йний аспект досконало
поЇднаний з соц≥олог≥чним... ф≥лософ≥¤ —ковороди не т≥льки не в≥д≥рвана в≥д
д≥йсности ≥ в≥д житт¤, але, навпаки, вона, розкриваючи глибш≥ закони ц≥Їњ
д≥йсности, всец≥ло спр¤мована на про¤вленн¤ ≥ розвиток найб≥льших ц≥нностей
житт¤. ѕри тому вона надхненна ≥ героњчнаї. «а потр≥бне вважаЇмо додати, що
—коворода висловивс¤ конкретно нав≥ть про обов'¤зки воњна.
ƒуша
перше, н≥ж д≥¤ти не наосл≥п у ц≥м св≥т≥, повинна знайти себе; Ђтреба з хаосу
душ≥ створити св≥тї. ћетодою знаходженн¤ Ї самота ≥ Ђмандр≥вки дальн≥ ≥ безкрањї
(сонет Ђ—ковородаї) Ђ—тиканн¤ з божественною простор≥ннюї, за виразом одного
письменника-м≥стика, помагаЇ визволитись ≥ прийти до голосу глибинам нашоњ душ≥,
що Ї Їдино покликан≥ дати метаф≥зичну оц≥нку буттю людини та св≥ту, ствердити
його вальори ≥ в≥дкинути негативи.
ћи
не схильн≥ применшувати значенн¤ того факту, що ориг≥нальна творч≥сть ё. лена
почалас¤ в иЇв≥, року 1928, в кол≥ його друз≥в ≥ однодумц≥в, коли говорити про
людське оточенн¤, а цикл Ђќс≥нн≥ р¤дкиї виник з настроњв письменника коли в≥н
перебував 1929р. у в≥дпочинков≥м будинку дл¤ науковц≥в у ѕреображенн≥, скит≥
иЇво-ѕечерськоњ лаври, положен≥м за иЇвом разом з двома ≥ншими лаврськими
скитами Ч √олос≥Ївом та Ђокучер¤вленимї итаЇвом (в останньому був свого часу
гостем —коворода). Ѕутт¤ цих краЇвид≥в з чудовими лист¤ними масивами на горбах ≥
в ¤рах, пол¤нами, долинами, л≥совими ставами та монастирськими овочевими садами
ос¤¤не внутр≥шньою значлив≥стю, ≥ благодать весн¤них, л≥тн≥х та ос≥нн≥х погод,
повно розливаючись ≥ своб≥дно витаючи в них, промовл¤Ї до тайник≥в душ≥ з
проречист≥стю, недос¤жною дл¤ голос≥в людських. Ђ“ут пориваЇ туга в край
надземнийї, Ч сказав про цю м≥сцев≥сть сам поет, давши њй повний любови опис у
вступ≥ до ≤ частини поеми Ђѕоп≥л ≥мпер≥йї. ѕочавши свою творч≥сть з ≥мени
—ковороди, ё. лен по мандр≥вках вертаЇтьс¤ до нього, ЂжиттЇрад≥сного аскетаї,
бо в≥н знаЇ разом з ним, Ђщо вс≥ шл¤хи сюди течутьї Ч в комплекс св¤тости ≥
мудрости, ов≥¤ний Ђчаром л≥с≥в непереможнимї.
ё.
лен розум≥в ≥стор≥ю ¤к вт≥ленн¤ ≥дейно-психолог≥чних величин, переважно
негативного пор¤дку. Ќегативн≥ елементи, м≥ст¤чись в ≥де¤х, з ¤ких поставали
≥мпер≥њ та царства, були гр≥хом проти абсолютноњ ≥стини, ≥ вони ж, ц≥ елементи
зла, зумовлюють також ≥ загибель ≥мпер≥й та царства. јле перше, н≥ж розпастис¤
на поп≥л, злочинн≥сть њх може набути нечуваних, потр¤саючих розм≥р≥в. —аме так
в≥дчув ≥ пережив ё. лен останню в≥йну. Ђ’ай Ѕог вас милуЇ в ц≥ апокал≥птичн≥
часиї, Ч пише в≥н у приватному лист≥ наприк≥нц≥ листопада 1944 року, ≥ слово
Ђапокал≥птичн≥ї не звучить тут ¤к звичайне образне
пор≥вн¤нн¤.
ўо
ж може бути протиставлене ненатлому бурханню розгнузданоњ стих≥њ людського ≥ тим
самим св≥тового зла, що спроможне покласти йому край? јвтор Ђѕопелу ≥мпер≥йї
говорить: ≥деал≥зм. ѕригадуЇтьс¤ один факт з час≥в перших в≥дв≥дин поета до
американськоњ зони Ќ≥меччини. ¬ авгсбурзькому табор≥ ƒ≥ѕ≥ в 76-≥й к≥мнат≥ 1-го
бльоку, ¤ка, незважаючи на своњ скромн≥ розм≥ри, в≥дбувала функц≥њ редакц≥й
к≥лькох циклостилевих видань, в тому числ≥ альманаху Ђ—в≥танн¤ї, а також
гуртожитку њх редактор≥в та сп≥вроб≥тник≥в, в≥дбулас¤ веч≥рн¤ розмова з гостем.
ё. лен, такий стриманий щодо усних декл¤ративних за¤в в особистому пл¤н≥,
розпов≥в з≥браним, ¤к ще перед в≥йною в≥н в≥дв≥дав одного разу к≥но; тижневий
огл¤д ¤вл¤в очам гл¤дач≥в нов≥ дос¤ги в озброЇнн≥ Ќ≥меччини. «ал¤ шален≥ла, раз
у раз вибухали захоплен≥ вибухи ≥ крики. ѕисьменников≥, за його словами, стало
страшно: йому виразно у¤вилис¤ безодн≥ ≥ жахи, що њх нев≥дхильно кличе у св≥т це
ентуз≥¤стичне ≥ засл≥плене покол≥нн¤ знар¤дд¤м нищенн¤ й зла. ё. лен пережив
тод≥, що Їдиною силою, ¤кою можна побороти цей демон≥чний комплекс, Ї
беззастережний ≥деал≥зм, пристрасна збро¤ добра.
—в¤т≥сть
≥ мудр≥сть протиставл¤Ї поет ≥ ментальност≥ рос≥йськоњ царськоњ ≥мпер≥њ, ≥
ментальност≥ Ђзв≥р¤, що гр¤де в багр¤н≥м с¤йв≥ революц≥йї, ≥ Ч за аналог≥Їю Ч
вс≥м метаф≥зично порочним силам, що лютували в ≥стор≥њ людства ≥ бест≥¤льною
навалою заклекот≥ли в понурому XX стол≥тт≥, Ђшироко розкривши двер≥ в Ќебутт¤ї.
ƒобро повинне накласти панцир ≥ вступити з ≥нфернальними силами в безогл¤дний
б≥й. ѕримат абсолютного добра та абсолютноњ ≥стини вилонюЇ з себе комплекс св.
ёр≥¤, св≥тлого воњна, що хоче перемогти ≥ переможе дракона. Ћицар≥ св. √раал¤,
Ђ√осподн¤ ратьї, покидають наг≥рний замок рад≥сноњ контемпл¤ц≥њ, духових
прозр≥нь та екстаз ≥ йдуть у долини людськ≥, щоб оборонити там потоптану правду
≥ зневажену чесноту...
“ак
св≥дом≥сть правоти свого д≥ла перед лицем в≥чности ≥ њњ неп≥дкупним судом
породжуЇ могутн≥й психолог≥чний комплекс неп≥дхильности, окриленоњ скерованости,
в≥дваги ≥ витривалости. “≥льки справд≥ велика душа спроможна була дати таку
стоњчну нагадку дл¤ себе, а дл¤ нас Ч героњчний тестамент:
Ђ«останьс¤
безпритульним до сконанн¤,
Ѕлукай
та њж недол≥ хл≥б ≥ вмри,
як
гордий фльорентинець, у вигнанн≥.
“а
перед смертю д≥т¤м повтори
“у
казку, що лишилас¤, ¤к спомин
ѕрадавньоњ,
забутоњ пори,
як
у гроз≥, у блискавиц≥ й гром≥
олись
страшну почвару перем≥г
—в¤тий
√еорг≥й в ¤сному шолом≥...
≤
¤к дракон, звит¤жений, пол≥гї.
„ас
може пройти по нас Ђважким, зал≥зним плугомї, ми можемо Ђв≥длунати, ¤к жорстока
п≥сн¤ї,Ч бо дн≥ людини коротк≥, а пов≥нь розколиханого зла Ї потужна ≥
темпоральна. јле той, хто не скоривс¤ неправд≥ та лиход≥йству ≥ покинув край
батьк≥в, маЇ незатратну пот≥ху: дорогу плахту зор¤ного неба вз¤в в≥н з собою, лишаючи отчизну, в≥тер несе
усл≥д йому р≥дн≥ суз≥р'¤ Ч ≥ Ђскр≥зь п≥д р≥дним небом спочиваЇ жебрак,
мандр≥вник, лицар ≥ поетї.
«
ф≥лософ≥чного ≥деал≥зму ёр≥¤ лена пливе ≥ його хвилююча в≥ра в майбутнЇ ”крањни
та њњ мес≥¤н≥зм. ÷арства падають, бо вже в своњх ≥деолог≥чних первн¤х вони мали
зародок гр≥ха ≥ пад≥нн¤. ѕрийдешн≥сть ”крањни та њњ держави маЇ покоњтись на
духових п≥двалинах, пол¤рних тим силам, що њњ нищили. ™ ≥мперативом,
щоб
Ђ—трог≥
закони лицарськ≥
¬ладу
держав берегли,
ѓм
в п≥дмур≥вок л¤глиї
ѕоет
говорить про настанн¤ в ”крањн≥ нового бутт¤ Ч ≥ величчю рел≥г≥йного об'¤вленн¤
в≥Ї в≥д його сл≥в:
Ђ„уЇш,
≥де
¬
гром≥ ≥ бур≥
„уЇш,
гуде,
Ѕ'Ї
вже у мури,
ƒме
нам у скронь
¬ихор,
вогонь
Ѕожих
долонь!ї
ѕервозванний апостол јндр≥й благословив горби
кињвськ≥, його благословенство не загине, ≥ церква його ≥мени, височ≥ючи над
иЇвом ≥ ƒн≥пром, Ђмов голуба закам'¤н≥ла мр≥¤ї, вс¤кчасно в≥щуЇ ≥ Ђв доб≥
негодн≥йї прийдешню благодать краЇв≥ та древн≥м пурпурам стольного города. ¬
в≥ддал≥ дн≥в уже рокочуть труби воскрес≥нн¤ ”крањни.
* *
*
ћоментом
≥нтелектуальноњ г≥дности нашоњ ем≥грац≥њ Ї доглибно зрозум≥ти, що трагед≥њ нашоњ
доби знаменують крах св≥тогл¤д≥в, опертих на матер≥¤л≥зм ≥ б≥олог≥зм,
св≥тогл¤д≥в, що виступили на арену ≥стор≥њ, заперечивши св≥т абсолютних
ц≥нностей ≥ абсолютних норм. —лавнозв≥сна Ђблизьк≥сть до житт¤ї цих
ментальностей спричинила велетенськ≥ катастрофи ≥ монструозн≥ злочини. ¬насл≥док
њх розгулу над людством зависла погроза духового розкладу ≥ ф≥зичного
винищенн¤.
≤деал≥стична
ф≥лософ≥¤ ≥ найвищ≥ рел≥г≥йно-сп≥ритуал≥стичн≥ системи св≥ту д≥стали в жахах
нашоњ доби ¤скрав≥ докази ≥ нов≥ потвердженн¤ своЇњ непохитноњ ≥стинности.
Ќастав крайн≥й час, щоби практичним, сусп≥льним д≥¤нн¤м, в≥дпов≥дним до
≥деал≥стично-рел≥г≥йних сутностей, в≥дродити њх Ђзанедбаний
маЇстатї.
ќбов'¤зком
нашоњ ем≥грац≥њ Ї творити культурн≥ ц≥нност≥, обов'¤зком par excellence, бо саме
духове житт¤ нашоњ нац≥њ, њњ культурн≥ скарби п≥ддав ворог нещадному розгромов≥.
ј тим часом в ≥нтелектуальн≥м житт≥ ем≥грац≥њ далеко не завжди даЇтьс¤ бачити
в≥дпов≥дне творче п≥днесенн¤. ўе багато в ц≥м житт≥ в≥д вчорашн≥х
психо≥деолог≥й. ЌазиваЇмо њх вчорашн≥ми не тому, що мимовол≥ впали в заблуд
рел¤тив≥зму, н≥: ц≥ ментальност≥, бувши п≥дложж¤м вчорашн≥х под≥й, уже вчора не
склали ≥спиту перед п≥знаючою св≥дом≥стю ≥ осудилис¤ зм≥стом вчорашнього дн¤.
ѕочутт¤ г≥ркого подиву будить дискус≥¤ навколо ћ. ’вильового, ¤ка безнастанно
точитьс¤ в≥д довшого часу в наш≥й прес≥. якщо стов≥дсоткове запереченн¤
’вильового не видаЇтьс¤ нам справедливим, то все ж незр≥вн¤но менше
перекональним Ї палке, а часом ≥ корч≥йне намаганн¤ зробити з нього дороговказну
≥ м≥родайну ≥деолог≥чну постать нашого нов≥тнього часу. якщо, за словами ё.
лена, Ђмлист≥ ≥деалиї принесли Ђзл≥ кв≥тиї, то треба не зупинитис¤ перед тим,
щоб схарактеризувати ц≥ ≥деали гостр≥шими ≥ негативн≥шими еп≥тетами. Ќ≥ на
хвилину не см≥Їмо забувати сувороњ в≥дпов≥дальности, ¤ка лежить на ≥деолог≥¤х:
твор¤чи њх у наш≥м, не завжди пот≥шлив≥м сьогодн≥шн≥м дн≥, ми ними визначаЇмо
наш день завтрашн≥й.
ЂЌам
дав св≥й запов≥т —ковородаї, Ч проголошуЇ ёр≥й лен. ≤ це нав'¤занн¤ до
найкращих наших духових традиц≥й, ≥ ф≥лософ≥чний ≥деал≥зм письменника, ≥
мистецьке вт≥ленн¤ психолог≥чних комплекс≥в, зумовлених тим ≥деал≥стичним
св≥тогл¤дом, Ч все це становить непроминущ≥ дос¤ги, що њх належить вивчати,
розум≥ти ≥ Ч розгортати. Ѕо творчий вклад ё. лена Ї одночасно багатонад≥йним
запов≥том його незабутньоњ особистости.
ћихайло
ќ–≈—“
”крањнське
слово. Ч “. 1. Ч ., 1994.