| Главная
страница | Мои гости |
Мой чат | Мои фотки | Обо мне | |
ІВАН
КАРПЕНКО-КАРИЙ
(1845 — 1907)
Народився Іван
Карпович
Тобілевич 29 вересня 1845р. в
с. Арсенівка
поблизу Єлисаветграда; батько його походив із старовинного зубожілого
дворянського роду й працював прикажчиком поміщицького маєтку, а мати була
простою селянкою. Освіту, до якої так тягнувся хлопець, довелося через
матеріальну скруту обмежити чотирикласним училищем і з чотирнадцяти років
заробляти на прожиття. Майже два десятиліття забрала в І. Тобілевича служба в
різних канцеляріях — від писарчука до секретаря міського поліцейського
управління.
Перебуваючи в Єлисаветграді (1865 —
1884), Тобілевич знайомиться з творами Руссо, Дідро, Вольтера,
Герцена, з
економічними трактатами Бокля, Мілля, разом із своїм другом М. Кропивницьким
читає західноєвропейських письменників, філософів, соціологів. Переведений трохи
більш як на рік до Херсона, він познайомився з колишнім учасником
Кирило-Мефодіївського товариства і товаришем Т. Шевченка Д.
П. Пильчиковим,
під впливом якого прочитав “багато корисних книжок з історії народів, з
класичної літератури, серед якої Шекспір і Островський зайняли перше
місце”.
1863р.
у Бобринці на
Єлисаветградщині утворився драматичний гурток, одним з найактивніших учасників
якого був І. Тобілевич. Він грав різні ролі у п'єсах Котляревського,
Квітки-Основ'яненка, Кухаренка, Гоголя, Островського. В єлисаветградському
гуртку Тобілевич був і керівником, і режисером, і актором, беручи участь у
створенні вистав за п'єсами Островського, Гоголя, Грибоєдова,
Мольера, Шіллера.
Демократичні переконання Тобілевича
закономірно привели його до участі в організації (разом з П. І. Михалевичем)
таємного гуртка, на засіданнях якого вивчали праці М. Чернишевського, Ф.
Лассаля, Д. Мілля, К. Маркса та Ф. Енгельса. З метою популяризації
революційно-демократичної та народницької літератури у гуртку планувалось
перекласти українською мовою ряд творів російської белетристики — Г.
Успенського, Ф.
Решетникова,
Ф. Нефедова,
М.
Наумова, О.
Левітова, М. Златовратського та ін., підготувати загальний нарис політичної
економії за М. Чернишевським. У цій роботі найактивнішу участь брав
Тобілевич.
До першого етапу літературної
творчості Тобілевича належить оповідання “Новобранець” (написане
1881р.,
опубліковане1889р. під псевдонімом Гнат
Карий). У ньому йдеться про тяжку долю селянської родини, яка з величезними
зусиллями вибивається із злиднів і, здається, могла б уже зрештою досягнути
якогось добробуту, коли б не втручання державної машини.
Наскільки щільно в житті Тобілевича
поєднувалась творча й громадсько-політична діяльність, свідчить той факт, що й
оповідання “Новобранець”, і першу свою драму “Бурлака” (“Чабан”, 1883) він
подавав на обговорення нелегального гуртка. Завершувати “Бурлаку”, як і “Хто
винен?” (“Безталанна”), драматургові довелось уже в Новочеркаську, куди його
було вислано у травні 1884р.
за участь у
діяльності гуртка та за допомогу політичним “злочинцям”. Щоб заробити на
прожиття, піднаглядний Тобілевич працював підручним коваля, а згодом відкрив
палітурну майстерню.
У 1886р. в
Херсоні було
видано перший “Збірник драматичних творів” І. Карпенка-Карого, до якого увійшли
драми “Бондарівна” і “Хто винен?” та комедія “Розумний і дурень”, а в
1887р. опубліковано “Наймичку”.
Але їх майже не купували, бо публіка не була привчена читати
п'єси.
П'єси, створені Карпенком-Карим
протягом майже п'ятнадцяти років, відбивають еволюцію явища, яке видозмінювалось
буквально на очах драматурга — “глитайства”. Його персонажам — Михайлові
Михайловичу (“Бурлака”), Окуню (“Розумний і дурень”, 1885), Цокулю (“Наймичка”,
1885), Калитці (“Сто тисяч”, 1890), Пузиреві (“Хазяїн”, 1900) — притаманне не
просто збільшення економічних масштабів їх діяльності, їх здирства, воно ще
яскравіше виявляє їх людську дрібність, а то й нікчемність, духовну порожнечу.
Дещо осторонь їх стоїть Мартин Боруля, який домагається дворянського звання.
Сатиричне зерно комедії “Мартин Боруля” (1886) пов'язане вже не із засобами
збагачення чи привласнення того, що належить іншим, а з прагненням сільської
буржуазії до політично-правової рівності з дворянством.
Дві останні гіркі комедії — “Суєта”
(1903) і “Житейське море” (1904; визначена автором як “протяг”, тобто
продовження, “Суєти”) — драматург назвав “сценами”, наче визнаючи приналежність
їх до європейської нової драми. Так, у “Суєті” відсутній головний герой, і п'єса
являє ряд сцен, покликаних характеризувати спосіб життя й мислення заможного
селянина та його дорослих дітей, які представляють різні соціальні шари
суспільства (хлібороб, учитель, дрібні службовці).
Навесні 1887р. І. Карпенкові-Карому було
дозволено повернутися на Україну, але ще до кінця 1888р. він перебував на хуторі
“Надія” (тепер заповідник у Кіровоградській області) під гласним наглядом
поліції (негласний нагляд було знято з нього 12 березня 1903р.). Діставши громадянські
права,
Карпенко-Карий
приєднався до нової театральної трупи, створеної його братом П.
Саксаганським, у якій до кінця життя працював активно
й напружено як артист, режисер, драматург. У 1897р. він складає “Записку до
з'їзду сценічних діячів”, де з болем пише про безправне становище українського
театру, про цензурні та інші урядові утиски.
Написане Карпенком-Карим протягом
90-х рр. на сучасну тематику виявляє прагнення дати народові “пьесы
серьезные, моральные, нравоисправительные, исторические”. З повчальною метою створена
побутова комедія “Судженої конем не об'їдеш” (переробка з Еркмана-Шатріана,
1892), в соціально-побутовій драмі “Батькова казка” (1892) також очевидна
моралізаторська тенденція, підкреслена другою її назвою — “Гріх і покаяння”.
Певним дидактизмом позначена драма “Понад Дніпром” (1897).
На матеріалі історичного минулого,
осмислення якого, за переконанням І. Карпенка-Карого, покликане збагатити
українську драматургію, написано п'єси “Бондарівна” (1884), “Паливода XVIII
століття” (1893; підготовчим етапом було створення у 1884р.
п'єси “З Івана
пан, а з пана Іван”), “Чумаки” (1897), “Лиха іскра поле спалить і сама щезне”
(1896), “Сава Чалий” (1899), “Гандзя” (1902).
Твори Карпенка-Карого “Лиха іскра
поле спалить і сама щезне” (1896) та “Гандзя” (1902) були спробами на
фольклорному матеріалі, присвяченому давньому минулому, вийти до філософських
узагальнень про долю України й подати їх у цікавій сценічній
формі.
Трагедії Карпенка-Карого “Сава
Чалий”, так само створеній на основі народної історичної пісні, притаманні
глибокий психологізм, точна й переконлива вмотивованість дій та вчинків
героїв.
І.
Карпенко-Карий
помер після тяжкої хвороби 15 вересня 1907р.
у Берліні, куди
їздив на лікування; поховано його на хуторі “Надія”.
Драматургія І. Карпенка-Карого
своєрідно підсумувала майже столітній розвиток української драматургії, піднявши
її на новий рівень. Вражаючи тематичним і жанровим багатством, вона у своїй
цілісності являє собою різноманітну картину життя України протягом століть. В
художній розробці історичного чи фольклорного матеріалу далекого минулого досить
відчутним є зв'язок з тогочасними життєвими проблемами Твори Карпенка-Карого
багатьма своїми елементами входять в ідейно-естетичний контекст нової
європейської драми.