| √лавна¤
страница | ћои гости |
ћой чат | ћои фотки | ќбо мне | |
–оман
≤ваничук
(1929
р. нар.)
–оман
≤ваничук Ч автор багатьох зб≥рок новел та опов≥дань, пов≥стей Ђћ≥стої, Ђ—ьоме
небої, ЂЌа перевал≥ї, Ђ«упинись, подорожн≥й!ї (Ђ—прагаї). јле найб≥льшу
попул¤рн≥сть в≥н здобув ¤к ≥сторичний роман≥ст. …ого Ђћальвиї, Ђ„ерлене виної,
Ђћанускрипт з вулиц≥ –уськоњї, Ђ¬ода з каменюї, Ђ„етвертий вим≥рї, ЂЎрами на
скал≥ї, Ђ∆уравлиний крикї, ЂЅо в≥йна в≥йноюї, Ђќрдаї Ч це р≥зн≥ часи, р≥зн≥
географ≥чн≥ терени, р≥зн≥ жанров≥ п≥двиди ≥сторичного
роману.
як
л≥тератор ≤ваничук виховувавс¤ в атмосфер≥ новел≥стичноњ школи —тефаника, ¤ким
захоплювавс¤ батько письменника, с≥льський учитель ≥ перший його л≥тературний
наставник. “а й народивс¤ –. ≤ваничук недалеко в≥д —тефаникового села, теж на
ѕокутт≥, Ч у с. “рач, що на оломийщин≥, ≥ вчивс¤ у т≥й сам≥й оломийськ≥й
г≥мназ≥њ (цей пер≥од, ¤к ≥ саму г≥мназ≥ю, в≥н згодом ≥з любов'ю опише в
автоб≥ограф≥чному твор≥ ЂЅлагослови, душе мо¤, господа...ї,
1993).
”же
перший опубл≥кований тв≥р –. ≤ваничука Ч новелу Ђ—киба земл≥ї, видрукувану
1954р. в студентському альманас≥ Ћьв≥вського ун≥верситету, де в≥н навчавс¤ на
ф≥лолог≥чному факультет≥, схвально зустр≥ла критика. ¬еликий усп≥х випав на долю
його першоњ зб≥рки малоњ прози Ђѕрут несе кригуї (1958).
—южети
перших твор≥в –. ≤ваничука не Ї власне новел≥стичними, Ђновинаї тут пов'¤зана не
з екстраординарними ситуац≥¤ми чи драматичними моментами в житт≥ героњв; це
найчаст≥ше Ђновинаї настрою геро¤-опов≥дача.
—амовимоглив≥сть,
самокритичн≥сть ≥ невтомну працьовит≥сть, властив≥ ≤ваничуков≥, добре ≥люструЇ
його перший роман Ђ рай битого шл¤хуї (1962). ожна з наступних частин ц≥Їњ
трилог≥њ (опубл≥кована Ђѕрапоромї пов≥сть Ђ«упинись, подорожн≥й!ї Ч у першому
журнальному вар≥ант≥ Ђ—прагаї Ч мала б бути четвертою частиною, а роман Ч
тетралог≥Їю) вир≥зн¤лась зростанн¤м майстерност≥, профес≥онал≥зму, хоча загалом
тв≥р не став значним ¤вищем л≥тератури.
¬иразно
окреслен≥ генетичн≥ зв'¤зки новели з пов≥ст¤ми письменника Ђћ≥стої (1977),
Ђ—ьоме небої (1985), ЂЌа перевал≥ї (1981). ¬ ус≥х трьох д≥ють т≥ ж сам≥ героњ,
х≥ба на р≥зних Ч головн≥ших чи другор¤дн≥ших Ч рол¤х.
”
Ђћ≥ст≥ї к≥норежисер Ќестор на вершин≥ слави прињжджаЇ в м≥сто своЇњ юност≥ за њњ
п≥дтвердженн¤м або запереченн¤м: привозить на суд земл¤к≥в св≥й новий ф≥льм. ”
пов≥ст≥ ЂЌа перевал≥ї той самий Ќестор ≥з групою актор≥в потрапл¤Ї у незвичайну
ситуац≥ю, ¤ка висв≥чуЇ кожного з них.
”
Ђ—ьомому неб≥ї головними геро¤ми виступають другор¤дн≥ персонаж≥ Ђћ≥стаї:
Ќестор≥в г≥мназ≥йний учитель на пр≥звисько —траус, щоб скоротати тюремний час у
фашистськ≥й в'¤зниц≥ й подолати страх, розпов≥даЇ сп≥вкамерникам про себе та
своњх друз≥в.
”с≥
три пов≥ст≥ Ч ¤к три аспекти проблеми випробуванн¤, розд≥ли б≥льшого твору, до
¤кого вони рухаютьс¤ своЇю проблематикою, сюжетними л≥н≥¤ми, життЇвим матер≥алом
≥ дол¤ми героњв. «рештою, те саме спостер≥гатиметьс¤ ≥ в ≥сторичних романах:
кожен, лишаючись суверенним, завершеним твором, водночас сприймаЇтьс¤ ¤к частина
епопењ, за ¤кою Ч вс¤ ≥стор≥¤ нашого народу.
”
жанр≥ ≥сторичного роману –. ≤ваничук дебютував 1968р. Ђћальвамиї. ўе не встигли
з'¤витис¤ реценз≥њ, ¤к усна й письмова Ђпарт≥йнаї критика за спецзавданн¤м
Ђзгориї проголосила Ђћальвиї ≥деолог≥чно шк≥дливим Ђ≥сторичним романом без
≥стор≥њї. ќргвисновки, безумовно, вдарили не т≥льки по
твору.
ўо
ж крамольного знайшли в Ђћальвахї ≥деолог≥чн≥ чини? рамольним на той час було
вже саме зверненн¤ до нац≥ональноњ ≥стор≥њ, утвердженн¤ ≥дењ любов≥ до р≥дноњ
земл≥ ≥ народу ¤к вим≥ру соц≥альноњ та моральноњ вартост≥
людини.
–оман
(першоназва Ђяничариї зн¤та автором з Ђмаскувальноюї метою) влучно бив у те
¤вище, ¤ке значно п≥зн≥ше було назване Ђманкуртствомї.
ƒ≥¤
в роман≥ Ђћальвиї в≥дбуваЇтьс¤ у середин≥ XVII ст. Ч напередодн≥ та п≥д час
нац≥онально-визвольноњ в≥йни п≥д проводом Ѕогдана ’мельницького. ÷е ≥стор≥¤
житт¤ полон¤нки з ”крањни ћар≥њ, њњ понев≥р¤нн¤ на чужин≥ з дочкою —олом≥Їю, ¤ку
вона вже тут, у риму, назвала ћальвою, спод≥ваючись, що виживе дочка, ¤к вижили
занесен≥ в≥трами з украњнських степ≥в кв≥ти. ј ”крањна протистоњть двом
державам-загарбниц¤м: ќсманськ≥й ≥мпер≥њ та римському ханству, що воюють проти
”крањни силами њњ д≥тей.
–оман
Ђ„ерлене виної (1977) переносить читача у XV ст., в галицьк≥ й волинськ≥ земл≥,
над ¤кими нависла загроза полон≥зац≥њ.
÷икл≥чн≥сть,
зчеплен≥сть кожного роману з наступним надаЇ њм безперервност≥ в≥чного часу,
куди вход¤ть ≥ видатн≥ под≥њ, ≥ малов≥дом≥; ≥ видатн≥ люди, ≥ нев≥дом≥ оф≥ц≥йн≥й
≥стор≥њ њхн≥ однодумц≥, без кого й велик≥ не стали б великими. “ому письменник
намагаЇтьс¤ реставрувати ц≥ нев≥дом≥ постат≥ Ч встановити справедлив≥сть,
Ђвир≥вн¤тиї ≥стор≥ю. “енденц≥¤ до демократизац≥њ останньоњ, властива сучасному
≥сторичному романов≥, проймаЇ концепц≥ю часу в творах –. ≤ваничука. “ому в≥н
вибираЇ з потоку народноњ ≥стор≥њ не так саму видатну под≥ю, ¤к њњ
соц≥ально-психолог≥чн≥ передумови.
”
роман≥ Ђћанускрипт з вулиц≥ –уськоњї (1979) показано зародженн¤ ≥дењ визвольноњ
в≥йни, майбутньоњ ’мельниччини, у Ћьвов≥ к≥нц¤ XVI Ч початку XVIII
ст.
ј
в роман≥ Ђ¬ода з каменюї (1982) зображено будител≥в нац≥ональноњ пам'¤т≥ Ч
Ђ–уську тр≥йцюї Ч ћарк≥¤на Ўашкевича, ≤вана ¬агилевича, якова √оловацького, що в
30-х роках XIX ст. уперше в «ах≥дн≥й ”крањн≥ стали писати л≥тературн≥ твори
народною мовою.
Ђ„етвертий
вим≥рї (1984) Ч це ф≥лософське осмисленн¤ категор≥њ пам'¤т≥ (четвертого вим≥ру
д≥йсност≥) через долю Ўевченкового однодумц¤ ≥ друга ћ. √улака, одного з
кириломефод≥њвц≥в, що п≥сл¤ ув'¤зненн¤ в Ўл≥ссельбурзьк≥й фортец≥ був засланий
до Ђтеплого —иб≥руї Ч на авказ, де серед грузин≥в ≥ азербайджанц≥в знайшов
другу батьк≥вщину й заслужив добру пам'¤ть своЇю подвижницькою роботою дл¤
розвою њхн≥х культур.
“ема
суду ≥стор≥њ, нащадк≥в ≥ власноњ сов≥ст≥ над людиною, њњ житт¤м ≥ вчинками,
спов≥д≥, зв≥ту Ђ≥сторичноњї людини перед народом, прийдешн≥м, пров≥дна ≥ дл¤
роману ЂЎрами на скал≥ї (1986). ” роман≥ поЇднано три часов≥ плани: епоха
‘ранка, часи ƒанила √алицького ≥ сучасн≥сть. ќстанн¤ доба пов'¤зана з особою
автора, ¤кий, прињхавши в ”рич, колишню твердиню √алицько-¬олинськоњ земл≥, де
любив бувати ‘ранко, шукаЇ сл≥д≥в напису на честь ‘ранкового юв≥лею ≥ на очах
читача творить розпов≥дь про ген≥ального поета.
онцептуальний
центр роману Ђ∆уравлиний крикї (1988) Ч тр≥ада: ¬оњн-ћеч (кошовий отаман ѕетро
алнишевський), ‘≥лософ-—лово (ѕавло Ћюбимський, —коворода) ≥ ћитець (мал¤р
Ўалматов, ≤ван отл¤ревський). Ђ„им житиме народ, коли в нього не стане зброњ, а
до мисл≥ не привчили? «агине в≥н, Ч каже в роман≥ —коворода. Ч ј щоб цього не
трапилось, учитис¤ треба: кожну мить, кожен день розум св≥й будити, Ч в≥н же
безмежний. ј коли народ матиме його хоча б у головах окремих людей, то
упод≥бнитьс¤ в≥н кременев≥, в ¤кому затањвс¤ вогоньї. ѕо сут≥, така тр≥ада
присутн¤ в кожному ≥сторичному твор≥ письменника, але незм≥нно найважлив≥шим њњ
компонентом виступаЇ —лово, першопочаток усього сущого, матер≥ального й
духовного, соц≥ального й морального.
Ќа
жаль, право ”крањни на своЇ —лово впродовж стол≥ть оплачувалось розправами,
репрес≥¤ми й концтаборами, незчисленними людськими жертвами (ЂЅо в≥йна Ч
в≥йною...ї, 1991; Ђќрдаї, 1992).
Ћюдина
в романах ≤ваничука духовно пор≥днена ≥з символ≥чно акцентованими простором ≥
часом. ¬она пронизана його плином, ≥ в≥н зумовлюЇ њњ повед≥нку ≥ њњ мету. —аме
через сюжет випробуванн¤ ц≥Їњ мети людина й розкриваЇтьс¤ в цих творах, ¤к≥ Ї в
певному сенс≥ ≥деолог≥чними романами випробуванн¤, де важливим
жанрово-композиц≥йним чинником виступаЇ усв≥домленн¤ ≥дењ чи доростанн¤ до
нењ.
ќб'Їднують
ус≥ романи ≤ваничука в один цикл, в один великий роман про р≥дну ≥стор≥ю не
т≥льки сам матер≥ал, ≥стор≥¤, сп≥льн≥ под≥њ й героњ, наскр≥зн≥ образи-символи, а
й наскр≥зн≥ ≥дењ, передовс≥м найвизначальн≥ша Ч ≥де¤ любов≥ до р≥дноњ земл≥ й
народу ¤к смислу ≥снуванн¤ людини.
—.
јндрус≥в
≤стор≥¤
украњнськоњ л≥тератури ’’ ст. Ч н. 2. Ч .: Ћиб≥дь, 1998.