| √лавна¤
страница | ћои гости |
ћой чат | ћои фотки | ќбо мне | |
™вген
√уцало
(1937
Ч 1995)
‘еномен
™вгена √уцала Ч у непохитн≥й в≥рност≥ слову, в такому служ≥нн≥ йому, ¤ке
виключаЇ розм≥нюванн¤ на будь-¤к≥ ≥нш≥ види, нехай ≥ корисноњ,
д≥¤льност≥.
Ќародивс¤ ™. √уцало 14 с≥чн¤ 1937р. в с. —тарому ∆ивотов≥ (нин≥ Ч Ќовоживот≥в) ќрат≥вського району ¬≥нницькоњ област≥ в родин≥ с≥льських учител≥в. —в≥т дитинства, розтерзаний ≥ водночас незм≥рно поглиблений великою трагед≥Їю в≥йни, становить джерельну основу його творчост≥. ƒо цього св≥ту знову й знову повертаЇтьс¤ письменник на р≥зних етапах свого л≥тературного шл¤ху.
”
1959р. ™. √уцало зак≥нчуЇ Ќ≥жинський пед≥нститут, ¤кийсь час працюЇ в редакц≥¤х
газет, видавництв≥ Ђ–ад¤нський письменникї (нин≥ Ђ”крањнський письменникї), а
згодом повн≥стю зосереджуЇтьс¤ на профес≥йн≥й л≥тературн≥й робот≥. јктивно
друкуватис¤ почав 1960р., а через два роки вийшла перша зб≥рка опов≥дань ЂЋюди
серед людейї. нижку тепло прив≥тали критика й л≥тературна громадськ≥сть.
¬≥дтод≥ одна за одною виход¤ть нов≥ зб≥рки письменника: Ђяблука з ос≥ннього
садуї (1964), Ђ—купана в любисткуї (1965), Ђ’устина шовку зеленогої (1966),
Ђ«апах кропуї (1969) та ≥н.
Ћ≥рична
стих≥¤ творчост≥ ™. √уцала, ¤к ≥ прози ≥нших Ђш≥стдес¤тник≥вї, стала формою
сусп≥льноњ опозиц≥њ. Ѕатьки, д¤дьки й т≥тки Ч вс≥ т≥, хто складав зб≥рний,
плакатний образ народу-переможц¤, побачен≥ дит¤чими очима в жахливому повоЇнному
с≥льському побут≥, мали зовс≥м не такий оптим≥стичний вигл¤д, ¤к на плакатах ≥ в
еталонних творах соцреал≥зму. Ѕезперечна заслуга Ђш≥стдес¤тник≥вї, а серед них ≥
™. √уцала, перед красним письменством пол¤гаЇ в тому, що вони перенесли своњх
персонаж≥в ≥з площини героњчноњ в л≥ричну. ™. √уцало почувавс¤ найб≥льш
невимушено, розкуто, живописуючи красу природи й людей, охоче ф≥ксуючи улюблений
ним стан ос¤¤нн¤, здивуванн¤ перед св≥том, те медитативне передчутт¤ радост≥ й
любов≥, ¤ке великою м≥рою визначаЇ загальний настр≥й його л≥ричноњ прози (Ђ¬
пол¤хї, Ђѕросинецьї, Ђќлень јвгустї, Ђ¬еч≥р-чеч≥рї, Ђ—купана в любисткуї,
Ђ лава, мати п≥ратськаї, Ђ¬есн¤на скрипочка згориї, Ђ«апах кропуї, Ђ” с¤йв≥ на
обр≥њї).
¬ироблена
ще в ранн≥х опов≥данн¤х тонка акварельна манера письма, дитинна чистота ≥
¤сн≥сть св≥тов≥дчутт¤, в≥дкрит≥сть л≥ричного геро¤ до прекрасного в ус≥х його
про¤вах Ч усе це, поЇднане з гострою увагою до народних характер≥в, ≥нших
нац≥ональних прикмет Ч в≥чних ≥ нових, склало основу його художнього стилю.
Ќазва першоњ книжки Ч ЂЋюди серед людейї Ч програмна. ѓњ можна застосувати до
всього л≥тературного доробку ™. √уцала.
”
60-т≥ роки, пор¤д ≥з л≥ричними опов≥данн¤ми, етюдами, замальовками, поез≥¤ми в
проз≥, з'¤вл¤ютьс¤ друком дв≥ концептуальн≥ пов≥ст≥ ™. √уцала Ч Ђћертва зонаї
(1967) та Ђ–одинне вогнищеї (1968, ≥нша назва Ч Ђћати своњх д≥тейї). “од≥ ж, у
друг≥й половин≥ 60-х, було написано й пов≥сть Ђ—≥льськ≥ вчител≥ї, надруковану
трохи згодом.
”
пов≥ст≥ Ђћертва зонаї в≥дбилос¤ нове, формоване в 60-т≥ роки, баченн¤ в≥йни ¤к
тотального спустошенн¤ св≥ту людей. ћертва зона Ч це те, що завжди породжуЇтьс¤
тотал≥таризмом Ч чи то г≥тлер≥вського, чи то стал≥нського гатунку. ≤ в зон≥ люди
залишаютьс¤ людьми, вони здатн≥ на благородство, героњчний вчинок, але вони Ч
приречен≥. ÷е суперечило Ђвозвеличенню героњчного подвигу народуї, ламало схеми,
в ¤ких закостен≥ла воЇнна тематика.
“акий
погл¤д на в≥йну утверджуЇ письменник ≥ згодом у низц≥ опов≥дань та пов≥ст≥ Ђ«
вогню воскреслиї (1978), в основу ¤коњ покладено розпов≥д≥ мешканц≥в спалених
с≥л. Ќе вписувалась у жорстк≥ ≥деолог≥чн≥ схеми й концепц≥¤ пов≥ст≥ Ђ–одинне
вогнищеї, розпов≥дь про повоЇнну в≥дбудову ≥ на перший погл¤д малопом≥тну в
житт≥ Ђсоц≥ал≥стичногої села постать √анни ¬олох Ч просто ж≥нки, просто матер≥.
Ѕережене нею родинне вогнище вкотре вже з≥гр≥ло й згуртувало людей п≥сл¤ щойно
пережитоњ б≥ди. ¬≥чн≥ ц≥нност≥ народноњ морал≥ й життЇустрою в пов≥ст≥
безпосередньо протиставлен≥ генеральним ц≥нност¤м Ђнайпередов≥шоњї
≥деолог≥њ.
Ќа
початку 70-х рок≥в виход¤ть друком л≥рико-психолог≥чна пов≥сть Ђƒ≥вчата на
виданн≥ї (1971), дилог≥¤ Ђ—≥льськ≥ вчител≥ї (1971) та ЂЎк≥льний хл≥бї (1973).
ѕов≥ст≥ з житт¤ с≥льських учител≥в були високо оц≥нен≥ критикою, здобули широке
читацьке визнанн¤. ÷≥ сповнен≥ просв≥тленого л≥ризму, зажури й над≥њ твори,
здаЇтьс¤, були написан≥ дл¤ того, щоб в≥дновити надломлену в≥ру народу в
незнищенн≥сть моральних ц≥нностей, переконати, що завжди, за будь-¤ких обставин
люди мають лишатис¤ людьми. ќбраз героњн≥ пов≥стей ќлени Ћевк≥вни Ч з р¤ду
найкращих ж≥ночих портрет≥в, створених майстрами нашоњ
прози.
ѕов≥сть
ЂƒвоЇ на св¤т≥ коханн¤ї, надрукована 1973р. в журнал≥ Ђ¬≥тчизнаї, под≥бно до
згаданих уже Ђћертвоњ зониї та Ђ–одинного вогнищаї, на довг≥ роки була
позбавлена права книжкового виданн¤. якщо перш≥ дв≥ пов≥ст≥ написан≥ в
жорсткувато-реал≥стичному ключ≥, то ЂƒвоЇ на св¤т≥ коханн¤ї Ч тв≥р наскр≥зь
виконаний у звичн≥й дл¤ письменника стил≥стиц≥: л≥рико-психолог≥чн≥й,
медитативн≥й.
÷е
Ч перша ос¤жна спроба м≥ськоњ прози письменника. √ерой пов≥ст≥ ≤ван ѕол¤руш Ч
характер самозаглиблений, рефлектуючий, зовн≥ безд≥¤льний, що розходилос¤ з
трафаретною вимогою Ђактивноњ життЇвоњ позиц≥њї. јле рефлекс≥њ ѕол¤руша Ч це
спос≥б самоп≥знанн¤ й самозбереженн¤ в новому дл¤ нього, ще не обжитому,
враженому б≥льше, н≥ж село, синдромом бездуховност≥, м≥ському
св≥т≥.
≈тапним
дл¤ творчост≥ письменника було зверненн¤ до романноњ форми. “рилог≥¤ Ђѕозичений
чолов≥кї, Ђѕриватне житт¤ феноменаї та Ђѕарад планетї (1982 Ч 1984) викликала
неоднозначну реакц≥ю критики, спричинювалась до л≥тературних полем≥к. «а
щедр≥стю використанн¤ фольклорних скарб≥в (насамперед Ч народноњ фразеолог≥њ,
присл≥в'њв, приказок, анекдот≥в тощо) трилог≥¤ може змагатис¤ з в≥домим романом
ќ. ≤льченка Ђ озацькому роду нема переводу...ї.
√ерой
трилог≥њ ™. √уцала ’ома ѕрищепа Ч персонаж народного ком≥чного д≥йства, вт≥ленн¤
найвиразн≥ших рис нац≥онального характеру, насамперед оптим≥стичного
св≥тосприйн¤тт¤, морального здоров'¤, життЇвоњ сили та мудрост≥. –обл¤чи саме
такого персонажа героЇм романноњ трилог≥њ, письменник, вочевидь, мав нам≥р
оновити, осучаснити традиц≥йну постать украњнського фольклору Ч веселого мудрого
опов≥дача й навчител¤ житт¤. ѕисьменник акцентуЇ саме на фольклорн≥й дом≥нант≥
головного персонажа трилог≥њ, в≥дтак прагнучи вписати ц≥л≥сний фольклорний св≥т
у конкретику с≥льського побуту 80-х рок≥в; при цьому неминуче впадаЇ у задан≥сть
≥ штучн≥сть: хл≥боробська цив≥л≥зац≥¤ остаточно втратила свою ц≥л≥сн≥сть на
украњнському терен≥, ¤к утратив св≥топо¤снюючу роль фольклор. ћабуть, ц¤
нев≥дпов≥дн≥сть м≥ж концепц≥Їю трилог≥њ та житейською конкретикою й спричинилас¤
до того, що образ ’оми ѕрищепи сприймаЇтьс¤ ¤к проект характеру, а простор≥ його
розм≥рковуванн¤ Ч ¤к р≥зновид народознавчих студ≥й.
ѕо¤в≥
роман≥в передували своЇр≥дн≥, за визначенн¤м автора, ексцентричн≥ опов≥данн¤
(Ђ∆≥нки Ї ж≥нкиї, Ђ«вабники ≥ звабниц≥ї та ≥н.), ¤к≥ вв≥йшли до зб≥рок
Ђѕолюванн¤ з гончим псомї (1980) та Ђћистецтво подобатись ж≥нкамї (1986). ” цих
опов≥данн¤х, написаних ≥з невимушеним використанн¤м елемент≥в гротеску,
травест≥њ, бурлеску, своЇр≥дно реал≥зуЇтьс¤ давн≥й задум ™. √уцала створити
украњнський ƒекамерон. ќстанн≥м часом прозањк працював над Ђепосом-еросомї Ч
твори ЂЅлудї (1993), Ђ≤мпров≥зац≥¤ плот≥ї (1993).
ѕевною
м≥рою неспод≥ваним у цьому контекст≥, але таким запов≥тно актуальним ви¤вивс¤
цикл публ≥цистичних статей, з≥браних у посмертн≥й зб≥рц≥ Ђћентальн≥сть ордиї
(1996) про експанс≥он≥стську пол≥тику –ос≥њ.
ѕоважну
частку творчого доробку письменника становл¤ть твори дл¤ д≥тей: Ђќлень јвгустї
(1965), Ђ« гор≥ха зерн¤ї (1969), Ђƒенискої (1973), Ђ—аййораї (1980), Ђѕролет≥ли
кон≥ї (1984). ƒв≥ останн≥ книжки удостоЇн≥ Ўевченк≥вськоњ прем≥њ. ƒит¤ча проза
(точн≥ше Ч книжки дл¤ д≥тей ≥ батьк≥в) ™. √уцала прикметна особливим,
по-гуцал≥вськи поетизованим зображенн¤м стосунк≥в м≥ж людьми. Ќевичерпну Ђкрањну
дитинстваї письменник осмислюЇ в р≥зних жанрово-стильових формах, щоразу Ч в
новому баченн≥, про що св≥дчить ≥ цикл Ђќпов≥данн¤ з “ерн≥вкиї (1982), книжка
Ђ н¤жа гораї (1985).
”
1981p. вийшла друком перша поетична зб≥рка ™. √уцала Ђѕисьмо земл≥ї. ƒал≥
з'¤вл¤ютьс¤ книжки в≥рш≥в Ђ„ас ≥ прост≥рї (1983), Ђ∆ивемо на зор≥ї (1984),
ЂЌапередодн≥ нин≥шнього дн¤ї (1989). “ак р≥вно через двадц¤ть рок≥в п≥сл¤
надрукуванн¤ першоњ поетичноњ доб≥рки Ђ«елена рад≥сть конвал≥йї повертаЇтьс¤
письменник до л≥рики.
¬≥рш≥
письменника Ч то своЇр≥дне ворож≥нн¤ над душею, сенс ¤кого Ч в очищенн≥ в≥д
суЇтного, минущого, в омолодженн≥, у поверненн≥ до того стану любов≥, люд¤ност≥,
косм≥чноњ доброти, котрий ≥ Ї найб≥льшим людським скарбом.
ј.
равченко
≤стор≥¤
украњнськоњ л≥тератури ’’ ст. Ч н. 2. Ч .: Ћиб≥дь, 1998.
™вген
√уцало
(Ќародивс¤
14 с≥чн¤ 1937)
”
ѕ≈–≈ƒ„”““≤ –јƒќ—“≤
...–адост≥ сп≥лкуванн¤ з читачем, радост≥ випов≥данн¤ цього дивовижного, незбагненного, таЇмничого своЇю невичерпн≥стю самовираженн¤ людини ≥ св≥ту. –адост≥ ос¤гненн¤ сенсу в≥чного пульсуванн¤ житт¤ по видимих ≥ невидимих кап≥л¤рах орган≥зму природи з њњ гам≥рним птаством, весн¤ним буйством трав ≥ дерев, тихим спокоЇм зимового л≥су, копош≥нн¤м м≥р≥ад≥в комашн≥...
ўо
¤ читаю? „итанку природи
й
апокал≥псис миру та в≥йни,
вивчаю
хрестомат≥ю народу
≥
в≥ршами захоплююсь весни, Ч
писав
™вген √уцало в книз≥ поез≥й Ђ„ас ≥ прост≥рї.
«аглавною
л≥терою, визначальним словом у хрестомат≥њ народу була завжди ≥ Ї дл¤ ™вгена
√уцала людина. ѕисьменник н≥коли не намагавс¤ виписувати њњ великими буквами, не
подавав њњ Ђна вир≥стї Ч в ≥м'¤ безогл¤дного насл≥дуванн¤ за канонами ≥деального
геро¤, а п≥знавав людину незалежно в≥д вимог Ђзлоби дн¤ї щодо того, ¤ким бути
сьогодн≥ л≥тературному героЇв≥ Ч ≥деально позитивним чи в м≥ру Ђгр≥шнимї,
звичайним, таким, ¤ким Ї його прототип у житт≥. ¬≥н завжди намагавс¤ обходитис¤
без дозувань позитивного ≥ негативного в характер≥ свого геро¤ Ч тривожно
роздумував над людиною, ¤ка живе серед людей. Ѕо й сам пройшов нелегку дорогу,
¤ка прол¤гла в≥д важкого воЇнного ≥ повоЇнного дитинства в сел≥ —тарому ∆ивотов≥
на ¬≥нниччин≥, де в≥н народивс¤ 14 с≥чн¤ 1937 року, через навчанн¤ в Ќ≥жинському
пед≥нститут≥, багатор≥чну роботу в редакц≥¤х обласних газет, у ЂЋ≥тературн≥й
”крањн≥ї, видавництв≥ Ђ–ад¤нський письменникї (нин≥ Ђ”крањнський
письменникї)Е
™вген
√уцало Ч лауреат ƒержавноњ прем≥њ ”крањни ≥мен≥ “. √. Ўевченка, л≥тературноњ
прем≥њ ≥мен≥ ёр≥¤ яновського, його книги перекладен≥ багатьма мовами св≥ту.
ѕрацьовит≥сть ™вгена √уцала вражаЇ. як не дивно, але це так. ѕерераховуванн¤м
книг ™вгена √уцала можна збитис¤ лише на означенн¤ його творчоњ пл≥дност≥, ¤ка
загалом не зазнавала ¤кихось в≥дчутних спад≥в ≥ вражаючих злет≥в. Ќавпаки,
письменник творить стаб≥льно, переживаючи ≥ законом≥рну еволюц≥ю, десь ≥
заперечуючи себе, вчорашнього, але част≥ше розвиваючи своЇ Ђгуцал≥вськеї. ќц¤
стаб≥льн≥сть творчого зростанн¤, на перший погл¤д, законом≥рна, бо дебют ™вгена
√уцала був вражаюче усп≥шним. ѕро молодого прозањка з розкуто-щедрим
л≥рико-поетичним св≥тосприйн¤тт¤м заговорила критика. …ого новели ≥ опов≥данн¤
щедро перекладаютьс¤ рос≥йською мовою, серед молодих украњнських прозањк≥в в≥н
перший ≥ найб≥льш своЇр≥дний.
Ќайц≥кав≥шою,
на м≥й погл¤д, Ї еволюц≥¤ √уцала-новел≥ста. „ому саме новел≥ста? јдже в останн≥
роки письменник буквально одну за одною видрукував три зб≥рки поез≥й Ђѕисьмо
земл≥ї (1981), Ђ„ас ≥ прост≥рї (1983), Ђ∆ивемо на зор≥ї (1984), виступив ≥з
ориг≥нальним романом-трилог≥Їю Ђѕозичений чолов≥к. ѕриватне житт¤ феномена.
ѕарад планетї. „истою, щемливою поез≥Їю дитинства пов≥¤ло в≥д його останн≥х
пов≥стей Ђ” гањ сонце зацв≥лої ≥ Ђ н¤жа гораї, а в 1985 роц≥ з'¤вилас¤ книга
опов≥дань Ђћистецтво подобатис¤ ж≥нкамї Ч ≥ нагадала вона першу, 1962 року,
книгу опов≥дань ™вгена √уцала ЂЋюди серед людейї. Ќ≥, ц≥ дв≥ зб≥рки опов≥дань
р≥зн¤тьс¤ м≥ж собою образно-зображувальними принципами характеротворенн¤, та
водночас спор≥днен≥ тим, що ≥ визначаЇ сенс творчого житт¤ ™вгена √уцала. ÷е Ч
любов до простоњ людини, любов до житт¤ в ус≥й його не завжди видим≥й
складност≥, це прагненн¤ в≥дкрити в звичайному незвичайне, в буденному Ч
св¤ткове, в см≥шному Ч драматичне, в траг≥чному Ч життЇствердне. ÷е Ч ум≥нн¤
витворити емоц≥йну атмосферу ситуац≥њ, павутинне тонкий психолог≥чний малюнок
доброго вчинку, п≥знати кр≥зь сюжет незриму лог≥ку руху характеру геро¤, це Ч
зрозум≥ти ≥ облагородити чесну людину, а нечесну, морально ницу Ч викрити перед
людьми. ¬ ≥м'¤ людей.
™вген
√уцало завжди дбав про св≥й авторитет новел≥ста. —в≥й дар поетичного ос¤гненн¤
людини ≥ природи в≥н повс¤кчас п≥дтверджуЇ, прозираючи в глибини людського
св≥тов≥дчутт¤, св≥тосприйн¤тт¤. Ќе можна беззастережно стверджувати, що ™вген
√уцало щасливо уникаЇ повтор≥в Ч бувають у нього ≥ слабк≥ опов≥данн¤,
неоднозначною була реакц≥¤ критики на його романи про ’ому нев≥рного ≥ лукавого,
та й поез≥¤ √уцала породжуЇ скептичну ревн≥сть у де¤ких поет≥в. «розум≥ло, не
так й легко охопити вичерпним узагальненн¤м творч≥сть письменника; до того ж в≥н
в останн≥ роки зм≥нюЇ жанри, способи характеротворенн¤, експериментуЇ. —в≥дченн¤
цього Ч хоча б роман-трилог≥¤ Ђѕозичений чолов≥к. ѕриватне житт¤ феномена. ѕарад
планетї ≥ пов≥сть Ђ н¤жа гораї. «араз ™вген √уцало на творчому п≥днесенн≥, у
пошуках ≥стини, ЂсвоЇњї теми, Ђсвогої геро¤. “о чому нам не поговорити з
письменником про його творчий шл¤х, разом ≥з ним дещо й узагальнити. ÷¤ ≥де¤
спала мен≥ на думку ще у кв≥тн≥ 1983 року, коли вийшла друком поетична книга
™вгена √уцала Ђ„ас ≥ прост≥рї. “од≥ √уцало друкував на стор≥нках журналу
Ђѕрапорї цикл так званих ексцентричних опов≥дань, об'Їднаних умовною, ще тод≥ не
легал≥зованою (¤к, до реч≥, й зараз) назвою Ђ”крањнський декамеронї. ÷е
опов≥данн¤ Ђ«вабники ≥ звабниц≥ї, Ђ∆≥нки Ї ж≥нкиї Ч перш≥ ви¤ви Ђхимернихї
характер≥в сучасного с≥льського люду. ѕисьменник прагнув Ђвхопитиї характер
звичайноњ трудовоњ людини на ¤комусь незвичному вчинков≥ ≥ в≥дкрити Ђдругий
планї його почувань, думок, повед≥нки... Ќа той час в≥дшум≥ли перш≥ критичн≥
хвил≥ навколо роману Ђѕозичений чолов≥к, або ’ома нев≥рний ≥ лукавийї, було
зрозум≥ло, що письменник прагне вийти на ≥нший р≥вень ≥ндив≥дуального художнього
ос¤гненн¤ людини ≥ св≥ту. Ѕ≥льше того, прореагувати заперечуюче на Ђнатуральне
письмої, на дещо одноман≥тне життЇсписуванн¤ ексцентричним вибухом, а саме Ч за
допомогою Ђоживленн¤ї багатющих джерел народного мовленн¤, певною м≥рою
реаб≥л≥тувати усне образне мисленн¤. ƒл¤ цього йому захот≥лос¤ поставити
характери в незвичайн≥, гротескно-≥рон≥чн≥ ситуац≥њ, в≥дкрити Ђсистемою дзеркалї
Ч р≥зноб≥чним осв≥тленн¤м героњв Ч новий тип (≥ тип традиц≥йний) народного
ф≥лософа. …ого ’ома живе звичайним ≥ водночас химерним житт¤м, але роздумуЇ над
в≥чними проблемами бутт¤, над цим складним св≥том... ÷≥каво, а ¤к сам ™вген
√уцало оц≥нюЇ еволюц≥ю власноњ творчост≥? ќтак ≥ продовжилас¤ наша розмова. «
цього ось першого мого запитанн¤:
Ч
¬аш≥ опов≥данн¤ ≥ пов≥ст≥ (а тепер ще й романи) Ч це своЇр≥дн≥, найчаст≥ше
с≥льськ≥ ≥стор≥њ, в ¤ких осмислюютьс¤ неперех≥дн≥ людськ≥ ц≥нност≥, передус≥м
моральн≥, загальнолюдськ≥: душевн≥сть, доброта, сов≥сть, сп≥вчутт¤,
сп≥впережитт¤, милосерд¤, честь людська, увага ≥ прагненн¤ зрозум≥ти ≥ по¤снити
людськ≥ слабост≥ ≥ помилки. як розпочиналось ¬аше творче житт¤, ¤кий його етап
ви¤вивс¤ на сьогодн≥ визначальним? ≤ чи принцип л≥рико-поетичного ос¤гненн¤
людини ≥ св≥ту Ї й зараз дл¤ ¬ас дом≥нуючим?
Ч
як розпочиналось? оли сьогодн≥ так мен≥ поставлено запитанн¤ Ч отже, сл≥д
задуматись над в≥дпов≥ддю насамперед дл¤ самого себе. ћоже, це лише наближенн¤
до в≥дпов≥д≥. ѕочиналось, очевидно, з ранньоњ, ще зовс≥м у дит¤ч≥ роки, любов≥
до л≥тератури. ÷¤ любов прокинулась Ч ≥ з часом уже не згасала, а, здаЇтьс¤,
т≥льки дужчала, мабуть, формуючи сам лад душевних зац≥кавлень ≥ саме Їство. ¬
дитинств≥, в перш≥ повоЇнн≥ (частково Ч ≥ воЇнн≥) роки страх ц≥каво було
дов≥дуватись ≥з книжок про житт¤, ¤кого не знав ≥ ¤ке в≥дкривав уперше. ¬ ту
пору книжка наче ≥ була самим житт¤м, ≥ подеколи здавалас¤ значно ц≥кав≥шою в≥д
довколишнього. Ѕо довколишнЇ бутт¤ Ч звичне, знайоме, щоденне, близьке, в той
час ¤к книжка Ч це д≥йсн≥сть незнана, нова, незнайома, екзотична, з безл≥ччю
пригод. ј ¤к≥ почутт¤ героњв! « њхн≥ми почутт¤ми не могли зр≥вн¤тис¤ н≥ твоњ
власн≥, н≥ твоњх близьких.
як≥
саме книжки? “≥, що випадково потрапл¤ли до рук. (ћабуть, не варто по¤снювати,
що таке нап≥взруйноване п≥сл¤воЇнне село, нап≥взруйнована школа). ÷е був ≥
Ўевченко, ≥ Ћес¤ ”крањнка, казки украњнськ≥ ≥ рос≥йськ≥, згодом Ч “ичина,
–ильський, —осюра. «даЇтьс¤, в четвертому чи в п'¤тому клас≥ було прочитано
(звичайно, по-варварському) Ђ¬≥йну ≥ мирї Ћ. “олстого. “од≥ ж випадково стали
потрапл¤ти до рук перш≥ книжки заруб≥жних письменник≥в Ч вони справл¤ли
фантастичне враженн¤. ѕот≥м були ѕушк≥н, √оголь, ороленко, √. ”спенський ≥ т.
д. ћабуть, залюблен≥сть у л≥тературу ≥ спричинилась до того, щоб самому вз¤тис¤
за перо. ÷е були в≥рш≥. ќдин ≥з перших вм≥стила шк≥льна ст≥нгазета, це був м≥й
п'¤тий чи шостий клас. ¬≥рш називавс¤ Ђ„ервоний прапорї.
«
впевнен≥стю не скажу, та, мабуть, найвизначальн≥шим етапом у моЇму житт≥ сл≥д
вважати другу половину ш≥стдес¤тих рок≥в, коли написав пов≥ст≥ Ђћертва зонаї,
Ђ–одинне вогнищеї, Ђ—≥льськ≥ вчител≥ї, Ђѕодорожн≥ї, ¤к≥ в≥дношу до об'Їктивноњ,
реал≥стичноњ прози. “епер уже, з висоти в≥с≥мдес¤тих, можу пошкодувати, що й
дал≥ не шукав себе в цьому напр¤м≥. ѕричина Ч голосл≥вна критика, ¤ка не могла
не ранити.
Ђѕринцип
л≥рико-романтичного ос¤гненн¤ людини ≥ св≥туї колись найб≥льше в≥дпов≥дав моњй
вдач≥, виражав псих≥ку, емоц≥њ Ч тому-то в≥н ≥ знайшов реал≥зац≥ю в багатьох
(особливо Ч в кращих) моњх творах. ќчевидно, цей принцип знайшовс¤ ц≥лком
природно й невимушено. ¬загал≥, наша критика н≥коли не замислюЇтьс¤ над тим,
чому один прозањк маЇ одне творче обличч¤, ≥нший Ч ще ≥нше, трет≥й Ч зовс≥м
в≥дм≥нне. ¬ таких випадках мова н≥коли не заходить про в≥дм≥нн≥сть
≥ндив≥дуальностей, в≥дм≥нн≥сть псих≥чноњ структури, в≥дм≥нн≥сть духовноњ
орган≥зац≥њ. ћи позначаЇмо усе лише словом Ђталантї: оце Ч такий талант, оце Ч
такий, а це Ч вже такий. ј в чому ж природа њхньоњ несхожост≥ ≥ в≥дм≥нност≥?
„ому подеколи вимагаЇтьс¤, щоб талант був не сам собою, а ¤коюсь своЇю
подобизною, а то й протилежн≥стю? “ак≥ вимоги Ч це ≥ нерозум≥нн¤ природи
таланту, й св≥доме чи несв≥доме намаганн¤ загубити його.
Ђѕринцип л≥рико-романтичного ос¤гненн¤ людини ≥ св≥туї сьогодн≥ не Ї дл¤ мене дом≥нуючим, в≥н Ч переважно в минулому, хоча, можливо, ¤к≥сь елементи ≥ збереглись в зб≥рках в≥рш≥в Ђѕисьмо земл≥ї, Ђ„ас ≥ прост≥рї. ¬ пов≥ст¤х Ђћертва зонаї, Ђ–одинне вогнищеї, Ђ—≥льськ≥ вчител≥ї, Ђѕодорожн≥ї цей принцип взагал≥ в≥дсутн≥й, хоча його рецидиви вже Ї в п≥зн≥ше написан≥й пов≥ст≥ про дитинство Ђ” гањ сонце зацв≥лої. ќчевидно, не так-то легко в≥дмовитис¤ в≥д самого себе в такому вар≥ант≥.
Ч ожний художник, по сут≥, вивершуЇ свою образно-стильову систему, знаходить св≥й ракурс художнього п≥знанн¤ св≥ту ≥ згодом, ¤к це не парадоксально, прагне зруйнувати, заперечити цю систему, знайти новий кут зору на людину ≥ св≥т. „и не цим можна по¤снити по¤ву ¬аших роман≥в Ђѕозичений чолов≥к...ї, Ђѕриватне житт¤ феноменаї, Ђѕарад планетї? ≤ ¤к це узгодити з активним сьогодн≥ ¬ашим проникненн¤м у св≥т поетичний? „и не в≥д безпорадност≥ прози, слова прозового перед дивом природи ¬и почали писати в≥рш≥?
Ч
¬ моњх перших опов≥данн¤х герой часто-густо зливавс¤ з≥ св≥том природи, начебто
виражав њњ сферою своњх емоц≥й, а св≥т природи начебто в≥ддзеркалював саму
людину. “обто це була двоЇдина сутн≥сть: природа мислила й почувала св≥том
людини, а людина мислила й почувала св≥том природи. ÷¤ двоЇдина сутн≥сть,
мабуть, найб≥льше допомагала виражатис¤ самому героЇв≥.
ќчевидно,
за таким типом геро¤ сто¤в сам автор. “акий тип допомагав самовиражатис¤ йому.
јле ж автор, бажаючи ос¤гнути д≥йсн≥сть через ≥ншу вдачу та ≥нший характер,
через ≥нш≥ життЇв≥ кол≥з≥њ, змушений був ставити перед собою завданн¤:
в≥дмовл¤тис¤ в≥д такого геро¤ (тобто в≥дмовл¤тись в≥д чогось природного в соб≥)
≥ шукати геро¤ Ђз≥ св≥туї (тобто знаходити себе у в≥дм≥нн≥й ≥постас≥, ¤ка
дозвол¤Ї ≥снувати начебто не в своњй ≥ндив≥дуальност≥, а в ≥ндив≥дуальност≥
чуж≥й). ÷е було необх≥дно зробити, щоб перейти в≥д обмеженост≥, в≥д камерност≥ Ч
до житт¤ в ширших, об'Їктивн≥ших зв'¤зках.
«даЇтьс¤,
¤ руйнував сам себе ≥ заперечував попереднЇ своЇ ≥снуванн¤, пишучи Ђћертву
зонуї, Ђ–одинне вогнищеї (Ђћати своњх д≥тейї), Ђ—≥льськ≥ вчител≥ї. Ќе скажу, що
таке саморуйнуванн¤ давалось легко, навпаки Ч важко, бо своњм кор≥нн¤м ¤ був
весь у проз≥ своњй попередн≥й, а до ц≥Їњ ¤ наче себе силував,
навертав.
ј
вже пишучи Ђѕозиченого чолов≥ка...ї, Ђѕриватне житт¤ феноменаї, Ђѕарад планетї,
¤ не в≥дчував, що руйную себе. ¬≥дчував, що Ч заперечую (≥ не т≥льки себе), а от
що руйную Ч зовс≥м н≥. Ѕачив, що знаходжу сам себе у формах нових дл¤ себе, у
формах глобальн≥ших за ос¤гненн¤м життЇвого матер≥алу, за розум≥нн¤м характер≥в,
за наповнен≥стю слова. ј вже коли ц≥ три романи було написано ≥ ¤ с≥в за
опов≥данн¤ в стар≥й своњй манер≥, в основ≥ ¤коњ Ч реал≥стична деталь, то в≥дчув,
що ц¤ манера вже перестала даватись так, ¤к давалась ран≥ше. ¬она видавалась
мен≥ пластом, одноплощиною Ч ≥ ¤ тод≥ зрозум≥в, що манера моњх роман≥в таки мала
руйн≥вний вплив на мене. ќтже, це таке л≥тературне буд≥вництво, ¤ке грунтуЇтьс¤
на самозапереченн≥ й саморуйнуванн≥. —понукальн≥ мотиви цього самовираженн¤ ≥
саморуйнуванн¤ Ч бажанн¤ ос¤гнути оптимальну масу житт¤ в оптимальних
формах.
я
сам дл¤ себе хот≥в глибше осмислити активне своЇ звертанн¤ до поез≥њ на п'¤тому
дес¤тку рок≥в житт¤. яка причина? ћожливо, ≥ в тому, що завжди любив поез≥ю, що
починав ≥з в≥рш≥в, що вр¤ди-годи писав њх ≥ п≥зн≥ше. ћожливо, ≥ в тому, що твоЇ
Їство, м≥н¤ючись, усе ж багато в чому консервативне, ≥ ц¤ його консервативн≥сть
саме в тому, що поез≥¤ Їства ≥ поез≥¤ св≥ту так ≥ не вмерли дл¤ тебе. ј ще,
можливо, ≥ в тому причина, що об'Їктивно-реал≥стичн≥ твори (Ђћертва зонаї) ≥
Ђумовно-фантастичн≥ї (Ђѕозичений чолов≥кї та Ђѕарад планетї) аж н≥¤к не давали
виходу л≥рико-романтичн≥й енерг≥њ, а вона (енерг≥¤) таки прагнула виходу. ѕроза
Ч всесильна, але не в усьому. ѕроза може чимало опанувати в царин≥ поез≥њ, проте
не все, проте Ї так≥ сфери емоц≥й, так≥ ф≥лософськ≥ можливост≥ щось збагнути в
соб≥, в природ≥, що до снаги лише поез≥њ.
Ђƒиво-природаї
опановуЇтьс¤ й прозою, але поез≥¤ даЇ тут ц≥лком в≥дм≥нн≥ принципов≥ вир≥шенн¤.
ѕроза зовс≥м не безпорадна перед Ђдивом природиї! ќпануванн¤ природи за
допомогою поез≥њ Ч це начебто знову ≥ самозапереченн¤, ≥ саморуйнуванн¤, проте в
≥м'¤ буд≥вництва: ≥ своЇњ особистост≥, ≥ своњх твор≥в.
Ч
як ¬и ставитес¤ до пон¤ть Ђпроблемна л≥тератураї, Ђл≥тература про селої,
Ђвиробнича темаї? якщо заперечуЇте, то чи не надто абстрагуЇте ¬и характери
героњв своњх новел ≥ опов≥дань в≥д соц≥ального зм≥сту реального њх житт¤? „и не
надто ¬аш≥ героњ занурен≥ у св≥т внутр≥шн≥й, у св≥т власноњ душ≥, чи не надто
вони рефлектують? «гадайте критиковану, до реч≥, р≥зко ≥ несправедливо, ¬ашу
пов≥сть ЂƒвоЇ на св¤т≥ коханн¤ї.
Ч
ƒо пон¤тт¤ Ђпроблемна л≥тератураї ставлюсь ц≥лком прихильно, коли йдетьс¤
справд≥-таки про проблемну л≥тературу. —ебто в тому раз≥, коли письменник
досл≥джуЇ певну сусп≥льну, виробничу, етичну проблему. ритика справедливо
повинна вимагати в≥д такого автора широти й глибини анал≥зу, вказувати на
недогл¤ди. јле кожен л≥тературний тв≥р розгл¤дати через призму Ђпроблемноњ
л≥тературиї Ч протиприродне, в нас часто намагаютьс¤ через таку призму
розгл¤дати реч≥, в ¤к≥ авторами св≥домо не закладались т≥ чи ≥нш≥ проблеми. “од≥
автоматично кле¤тьс¤ ≥ ¤рлики Ч Ђреч≥ безпроблемн≥ї. “реба навчитись бачити
мотиви, ¤кими автор послуговувавс¤ при написанн≥ того чи ≥ншого твору, навчитись
бачити його особист≥ нам≥ри, його задум ≥ оц≥нювати його працю через таку
призму... Ќаприклад, у мене Ї давно вже написан≥ цикли коротких л≥рико-поетичних
опов≥дань Ђќс¤¤нн¤ї ≥ ЂЌаодинц≥ з природоюї. √р≥х звинувачувати мене в
безпроблемност≥, коли вони Ч просто поез≥¤ в проз≥. Ќа мою думку, сл≥д судити њх
саме з цих позиц≥й, а не з будь-¤ких ≥нших.
ЂЋ≥тература
про селої Ч ц¤ класиф≥кац≥¤, здаЇтьс¤, найб≥льше утвердилас¤ в останн≥
дес¤тир≥чч¤. ƒозволю запитати: у “араса Ўевченка ≥ Ћес≥ ”крањнки Ч Ї л≥тература
про село ≥ л≥тература про м≥сто? ” ћихайла оцюбинського ≥ ¬асил¤ —тефаника Ч
так само? ј в ќ. ѕушк≥на, Ћ. “олстого, ‘. ƒостоевського? ѕо в≥дношенню до них ц≥
запитанн¤ вигл¤дають м≥н≥мум курйозно. ј от у нас тепер справд≥ Ї Ђл≥тература
про селої Ч ≥ це звучить зовс≥м не курйозно. „и не сталось це тому, що ми
звужуЇмо ¤к пон¤тт¤ села, так ≥ пон¤тт¤ л≥тературного геро¤ з села? ћи схильн≥
розгл¤дати ≥ село, ≥ с≥льського геро¤ у звуженому аспект≥, а саме Ч в план≥
виробничому, в план≥ оголених соц≥альних зв'¤зк≥в, а емоц≥њ людськ≥ неминуче
прив'¤зуЇмо до цього виробничого плану, до плану оголених соц≥альних зв'¤зк≥в.
ќчевидно, в цьому Ї природна законом≥рн≥сть ≥ водночас Ч зб≥днене трактуванн¤
людськоњ особистост≥ та обставин њњ бутт¤, зв≥дси й Ч Ђл≥тература про
селої.
Ђ¬иробнича
темаї Ч майже те саме, що й Ђпроблемна л≥тератураї. оли за мету ставитьс¤ вона,
на здоров'¤, та коли автор не беретьс¤ за Ђвиробничу темуї Ч не сл≥д його
осуджувати, при умов≥, звичайно, що його р≥ч Ч мистецька. ¬ оц≥нц≥ такого твору
сл≥д неодм≥нно виходити з того, що в≥н Ч ¤вище мистецтва. якщо ж написане не
в≥дпов≥даЇ цим критер≥¤м, чи кому потр≥бна та чи ≥нша Ђвиробнича темаї ≥ нав≥ть
найактуальн≥ша? јдже невдала р≥ч Ч завжди компрометац≥¤ л≥тератури. ¬ нас уже
багато набралось таких компрометац≥й, ≥ тут к≥льк≥сть, до ¤коњ ми прагнули й
дос≥ прагнемо, н≥¤к не переходить у ¤к≥сть.
я
вважав ≥ вважаю, що героњв в≥дривати в≥д соц≥ального зм≥сту њхнього житт¤ не
можна. Ћюдина дуже конкретна у своЇму бутт≥, й ≥гнорувати цю конкретику
протипоказано дл¤ будь-кого. ¬ р≥зних письменник≥в м≥ра соц≥ального зм≥сту житт¤
њхн≥х героњв (оц¤ конкретика житт¤) не однакова, й цю обставину можна по¤снювати
по-р≥зному. ћожливо, моњ героњ ≥ справд≥ занурен≥ у Ђсв≥т внутр≥шн≥йї, у Ђвласну
душуї, вони Ђрефлектуютьї, але, мен≥ здаЇтьс¤, вони таки пов'¤зан≥ з зовн≥шн≥ми
обставинами, що активно в≥ддзеркалюютьс¤ ≥ в Ђсв≥т≥ внутр≥шньомуї, ≥ в Ђдуш≥ї.
√ероњ живуть енерг≥Їю не так ≥мпульс≥в своЇњ псих≥ки, енерг≥Їю св≥домост≥ чи
п≥дсв≥домост≥, ¤к швидше генерують у своЇму Їств≥ енерг≥ю св≥ту та свою власну,
виступаючи складовою цього св≥ту.
Ќещодавно
перечитав пов≥сть ЂƒвоЇ на св¤т≥ коханн¤ї, написану б≥льше дес¤ти рок≥в тому, й
переконавс¤, що герой пов≥ст≥ ≤ван ѕол¤руш справд≥-таки рефлектуЇ, рефлектуЇ
багато, б≥льше за вс≥х ≥нших моњх героњв. “а р≥ч у тому, що колись ¤ й ставив
соб≥ за мету виписати такого рефлектуючого ≥ндив≥дуума, намагавс¤ схопити в
чомусь посл≥довний, а в чомусь ≥ непосл≥довний переб≥г його емоц≥й, проникнути в
суперечливу атмосферу його думок та вчинк≥в. ≤ван ѕол¤руш дл¤ мене Ч не
запрограмований робот, що не в≥дхил¤Їтьс¤ в≥д шаблонноњ програми, а людський тип
у становленн≥, у формуванн≥, в≥н доходить усв≥домленн¤ важливих життЇвих
принцип≥в ц≥ною запереченн¤ ≥нших. ¬≥н народжуЇтьс¤ ¤к особист≥сть, але аж н≥¤к
не перероджуЇтьс¤. ÷е д≥алектичне суперечливий л≥тературний герой, ¤кий св≥домо
п≥дходить до своњх особистих ¤костей, автоматично п≥днос¤чись до ¤костей
сусп≥льних. ¬важав ≥ вважаю, що цю пов≥сть таки критикували дуже й дуже
несправедливо. “епер шкодую т≥льки про те, що ЂƒвоЇ на св¤т≥ коханн¤ї не
написано техн≥чно вправн≥ше, тут фраза не завжди насичена об'Їктивним матер≥алом
так, ¤к хот≥лос¤ б, њй бракуЇ бажаноњ консистенц≥њ.
Ч
Ќаписан≥ ¬ами пов≥ст≥ ЂЎк≥льний хл≥бї, Ђ—≥льськ≥ вчител≥ї, Ђ–одинне вогнищеї Ч
це, ¤ вважаю, етапн≥ в ≥стор≥њ украњнськоњ л≥тератури твори. ¬ них поставлен≥
гостр≥ морально-етичн≥ проблеми. јле чи св≥домо ¬и йшли на загостренн¤ в
художн≥х характерах цих проблем, чи ¬и ≥нтуњтивно њх в≥дчули? ўо послужило
поштовхом дл¤ написанн¤ цих пов≥стей?
Ч
¬и, ћиколо √ригоровичу, вищеназван≥ пов≥ст≥ вважаЇте Ђетапними в ≥стор≥њ
украњнськоњ л≥тературиї. ¬аша думка Ч важлива, почесна дл¤ мене. я сам серйозно
ставивс¤ ≥ ставлюсь до цих пов≥стей, особливо ж Ч до Ђ–одинного вогнищаї, ¤ка,
спершу з'¤вившись у скороченому вар≥ант≥ в журнал≥ Ђƒн≥прої, згодом ув≥йшла до
зб≥рки моњх пов≥стей, де вже мала назву Ђћати своњх д≥тейї, також далека в≥д
перв≥сного задуму. як ¬ам в≥домо, пов≥сть-дилог≥¤ ЂЎк≥льний хл≥бї ≥ Ђ—≥льськ≥
вчител≥ї окремою книжкою побачили св≥т рок≥в через дес¤ть п≥сл¤ публ≥кац≥њ в
журнал≥ Ђ¬≥тчизнаї (на цей час уже були окрем≥ виданн¤ пов≥ст≥-дилог≥њ
рос≥йською мовою, б≥лоруською, а також де¤кими заруб≥жними). “о дозвольте
запитати: що ж це за Ђетапн≥ в ≥стор≥њ л≥тератури твориї, ¤к≥ мають таку
Ђприхильнуї зустр≥ч? якщо ¬и њх вважаЇте такими, та ще ¤ особисто вважатиму, та
ще дехто Ч цього замало дл¤ визнанн¤ такого рег≥стру. ј коли њх такими вважаЇ
вс¤ критика (чи значн≥ша частина), вс¤ л≥тература (чи значн≥ша частина) Ч тод≥
≥нша р≥ч. “ак≥ визнанн¤ зустр≥чаЇмо в рос≥йськ≥й л≥тератур≥ Ч ЅЇлов, јстаф'Їв,
–аспут≥н. ” нас за минул≥ часи, про ¤к≥ тут йдетьс¤, найб≥льше, скаж≥мо, на таке
визнанн¤ заслуговував √риг≥р “ютюнник. ј чи дочекавс¤ в≥н такого визнанн¤ за
свого житт¤? ¬изнанн¤, ¤кого в≥н заслуговував за св≥й талант, √риг≥р “ютюнник
так ≥ не дочекавс¤, воно прийшло п≥сл¤ його смерт≥. ÷ей випадок характеризуЇ
мало не всю нашу критику ¤кнайточн≥ше й найдошкульн≥ше. ≤ ¤кщо вона в своњй мас≥
зм≥нила своЇ ставленн¤ до √ригора “ютюнника, це, на моЇ переконанн¤, зовс≥м не
означаЇ, що критика зм≥нилас¤ в кращий б≥к.
як
писались ц≥ пов≥ст≥? “од≥, в ш≥стдес¤тих роках, ≥ л≥тература всесоюзна, ≥
сусп≥льство наше чекало в≥д письменник≥в об'Їктивного, правдивого слова про
п≥сл¤военний час. Ѕез реал≥стичного його показу не можна було впевнено рухатись
дал≥. ќтже, необх≥дн≥сть в таких речах кор≥нилась у сам≥й загальн≥й атмосфер≥,
тому-то вони були не просто соб≥ л≥тературними творами, а мали сусп≥льну вагу.
Ѕула потреба в тому, щоб сказати соб≥: не було в т≥ роки й не могло бути на
наших люд¤х чогось незвичайного, ходили вони в куфайках, чун¤х, у полотн≥ ≥ т.
д., а робота њхн¤ була вкрай важка й в≥дд¤чувалась не дуже високо... ” мене,
виходц¤ з учительськоњ родини, була необх≥дн≥сть сказати, що с≥льськ≥ вчител≥ в
т≥ роки водночас нагадували сел¤н, чињх д≥тей вони вчили, бо мали порати город,
вести господарство, нести на соб≥ ¤рмо не вельми зручного
побуту.
Ќе
знаю, чи варто тут говорити про св≥доме Ђзагостренн¤ї цих проблем, Ч просто
хот≥лось показати все ближче до ≥стини, до об'Їктивного стану. ћабуть, тод≥ оце
прагненн¤ Ђближче до ≥стиниї ≥ здавалос¤ загостренн¤м, коли загальна картина
малювалась у весело-оптим≥стичному мажор≥.
ќтже,
ц≥ реч≥ п≥дказан≥ ≥ тод≥шн≥ми сусп≥льними та л≥тературними обставинами, ≥
св≥домим прагненн¤м, ≥ ≥нтуњц≥Їю. артини п≥сл¤воЇнного житт¤ були так≥ ¤скрав≥
в пам'¤т≥, що сам≥ наче просились на пап≥р... ќсь усе разом Ч ≥ Ђп≥дштовхнулої.
(ƒо того ж, повторюю, спрацювало тод≥ бажанн¤ знайти себе не в л≥рико-поетичн≥й
проз≥, ¤ка швидше трималась на моЇму особистому зац≥кавленн≥, а в проз≥
реал≥стичн≥й, котра здавалась мен≥ мало не шедевром, так вона р≥зко
дисгармонувала з ладом моњх емоц≥й).
Ч
¬и останн≥м часом пишете так зван≥ ексцентричн≥ опов≥данн¤ (Ђ«вабники ≥
звабниц≥ї, Ђ∆≥нки ¤к ж≥нкиї), сума характер≥в у ¤ких, наче своЇр≥дн≥ дзеркала,
в≥дображають суттЇв≥ гран≥ основного характеру в ситуац≥¤х незвичайних, але
ц≥лком реальних. ўо послужило стимулом дл¤ по¤ви таких опов≥дань ≥ таких
характер≥в? «в≥дки йдуть на ¬ас ≥мпульси? « класики украњнськоњ? « св≥товоњ?
¬плив творчост≥ јльберто ћорав≥¤ чи √огол¤? ј можливо, тут в≥дчуваЇтьс¤ ота
сакраментальна латиноамериканська Ђмаг≥чна прозаї?
Ч
“ак зван≥ Ђексцентричн≥ опов≥данн¤ї можна знайти в моњй книжц≥ Ђѕолюванн¤ з
гончим псомї, ¤ка передувала по¤в≥ Ђѕозиченого чолов≥каї. —ам соб≥ тепер ¤ кажу,
що ц≥ опов≥данн¤ Ч своЇр≥дний пролог до Ђексцентричногої роману, своЇр≥дна
п≥дготовка в локальн≥шому жанр≥ перед опануванн¤м жанром глобальним у наш≥й
проз≥. ѕон¤тт¤ Ђексцентрикаї тут вживаЇтьс¤ не в значенн≥ екстравагантност≥,
химеричноњ вигадки, кваз≥пригоди, що проти здорового глузду ≥ лог≥ки житт¤, а,
навпаки, тут Ђексцентрикаї Ч це те ц≥лком реальне, ц≥лком правдиве ¤вище, що
характеризуЇ д≥йсн≥сть у план≥ лог≥чного вин¤тку, а не щохвилинноњ
законом≥рност≥. “а от цей лог≥чний вин¤ток, ¤к пом≥ркувати, ≥ Ї р≥дк≥сна
законом≥рн≥сть, ¤ка ставить людськ≥ характери в таку залежн≥сть, в так≥
стосунки, що вони мають ви¤витись вибухове, гостро, може, надто ≥з неспод≥ваного
боку. ≈ксцентрична ситуац≥¤ допомагаЇ ор≥Їнтувати життЇвий матер≥ал у
драматичних сп≥вв≥дношенн¤х. ¬еликий майстер ексцентрики такого роду (в моЇму
розум≥нн≥) Ч драматург ћольЇр. ћольЇр≥вська ексцентрика ≥снуЇ дл¤ того, щоб
поставити характери у вин¤тков≥ позиц≥њ, таким чином ви¤скравивши њхню сутн≥сть.
¬ такому ж самому план≥ ексцентриком можна вважати √огол¤, особливо ж його
Ђћертв≥ душ≥ї чи Ђ–ев≥зорї. ѕушк≥н, розпов≥даючи √оголю сюжет майбутнього
Ђ–ев≥зораї, знав, що розпов≥даЇ. Ќ≥хто з тепер≥шн≥х критик≥в не закине √оголю
нетипов≥сть ситуац≥њ в Ђ–ев≥зор≥ї, хоч, звичайно, ситуац≥¤ анекдотична, або
в≥зьме п≥д сумн≥в й ситуац≥њ з продажем Ђмертвих душї, хоч, звичайно, вона
арх≥вин¤ткова. (ћен≥ доводилось чути, що ситуац≥¤ в моЇму роман≥ Ђѕозичений
чолов≥кї з обм≥ном чолов≥ка на телицю Ч не в традиц≥¤х украњнського села. ј х≥ба
¤ стверджую, що в традиц≥¤х?!)
¬≥дчуваЇтьс¤,
що останн≥м часом буквал≥стський плин розпов≥д≥ з засилл¤м натурал≥стичних
подробиць, достов≥рних деталей, втратив на сил≥ й в тому значенн≥, ¤ке ще мав,
здаЇтьс¤, зовс≥м недавно. ¬ мене самого спрага ≥ бажанн¤ Ч письма ¤скрав≥шого,
своЇр≥дн≥шого, небувал≥шого, в чомусь нав≥ть екзотичного, бо р≥вний ≥
одноман≥тний пот≥к (досить квал≥ф≥кований) набрид, набив оскому. ѕросто
необх≥дна мистецька см≥лив≥сть, нешаблонн≥сть мисленн¤, нетрафаретн≥сть
зображенн¤. « ц≥Їњ точки зору начебто не могли не з'¤витись ЂЅуранний
полустанокї „. јйтматова, Ђјльтист ƒаниловї ќрлова, Ђ∆ива¤ водаї руп≥на,
Ђ—лучай с ћаханинымї ћ. ™вдокимова. Ѕезумовно, пошуки триватимуть, бо саме
т≥льки к≥льк≥сне накопиченн¤ ц≥кавих твор≥в останн≥м часом не приводить до
¤к≥сного стрибка.
Ќедавно,
рецензуючи дл¤ видавництва, перечитував Ђексцентричнуї пов≥сть ё. ўербака
Ђ’рон≥ка м≥ста яропол¤ї, написана двадц¤ть л≥т тому, дос≥ окремою книжкою не
виходила. ¬она читаЇтьс¤ так само ц≥каво, ¤к ≥ в пору њњ по¤ви у Ђ¬≥тчизн≥ї.
¬певнений, що через двадц¤ть л≥т Ч це вже буде третЇ тис¤чол≥тт¤ Ч пов≥сть
збереже своњ мистецьк≥ ¤кост≥, бо вони Ч поза сумн≥вом.
«
сакраментальною латиноамериканською Ђмаг≥чною прозоюї об≥знаний не так ≥ добре,
на жаль, щоб судити про нењ квал≥ф≥ковано. јле ћаркес ≥з його Ђ—та роками
самотност≥ї ≥ Ђќс≥нню патр≥архаї Ч ¤вище важливе, його творч≥сть сл≥д розгл¤дати
в русл≥ творчост≥ ћ. √огол¤, ћ. Ѕулгакова. Ќе вважаю, що це ¤вище вищого
пор¤дку, просто Ч в≥н дит¤ нашого часу, в≥н Ч сучасний... ћоњ ж ≥мпульси Ч чому
¤ написав сер≥ю так званих Ђексцентричних твор≥вї, Ч безумовно, ≥ з л≥тератури
йдуть, ≥ культивуютьс¤ в Ђсамост≥йномуї пор¤дку. ¬изнати за кимось ≥з
письменник≥в превалюючий вплив на моњ уподобанн¤ не можу, бо в своњй любов≥ ¤
н≥коли не замикавс¤ на ¤комусь одному ≥мен≥ чи одн≥й стильов≥й теч≥њ, ¤ завжди
автоматично налаштовувавс¤ на хвилю чужого таланту, раз талант був чи Ї...
«начить, доводилось думати ≥ про новел≥стичну практику јльберто ћорав≥а
також.
Ч
Ќаск≥льки ¬и автоб≥ограф≥чн≥ в своњй творчост≥? Ќаприклад, Ђћертва зонаї, ЂЅ≥ль
≥ гн≥вї. „и це не дит¤ч≥ враженн¤ ¬аш≥? ≤ взагал≥, розкаж≥ть трошки про своЇ
дитинство. ” дит¤чому, так би мовити, сприйн¤тт≥.
Ч
јвтоб≥ограф≥чний дуже часто, проте не завжди. Ќаприклад, автоб≥ограф≥чний у
багатьох дит¤чих опов≥данн¤х, у л≥рико-поетичних циклах ЂЌаодинц≥ з природоюї,
Ђќс¤¤нн¤ї. я за цей автоб≥ограф≥зм Ч у лад≥ почувань ≥ в атмосфер≥ емоц≥й
наскр≥зного л≥ричного геро¤. “ак само Ї значна дол¤ автоб≥ограф≥зму в пов≥ст¤х
Ђћертва зонаї та ЂЅ≥ль ≥ гн≥вї Ч у њхн≥й основ≥ лежать особист≥ спогади ≥
розпов≥д≥ близьких про село Ќова √ребл¤ на ¬≥нниччин≥. Ђћертва зонаї Ч це
частково про те, ¤к н≥мц≥ спалили куток —обол≥вку в цьому сел≥, а ЂЅ≥ль ≥ гн≥вї
Ч уже под≥њ визволенн¤ цього села в≥д окупант≥в.
ѕро
своЇ дитинство розпов≥дав у багатьох опов≥данн¤х, у щойно названих пов≥ст¤х,
також у Ђ—≥льських вчител¤хї, ЂЎк≥льному хл≥б≥ї, Ђ” гањ сонце зацв≥лої. ¬ажко
сказати, чи вичерпавс¤ в цьому напр¤мку, чи ще щось напишу, бо прогнозувати Ч
завжди небезпечно. ¬загал≥, тепер здаЇтьс¤, що дитинство Ч найц≥кав≥ша пора, та
пора, коли майбутнЇ житт¤ Ч ще попереду, коли воно, здаЇтьс¤, так багато об≥ц¤Ї,
коли воно ще не п≥знане ≥ його кортить п≥знати, коли воно ще Ч нерозгадана
загадка, лише об≥ц¤нка Ч дивного дива. ≤ хай це вогненн≥ воЇнн≥ роки, хай
голодн≥ п≥сл¤воЇнн≥ Ч однак чар≥влив≥сть дитинства не пропадаЇ нав≥ть за таких
умов.
ƒитина
Ч це наче в ≥деал≥ ф≥лософська формула майбутнього бутт¤, а доросла людина Ч це
вже реал≥зац≥¤ на практиц≥ ц≥Їњ ф≥лософськоњ формули, њњ матер≥альне вираженн¤.
” мене й тепер буваЇ дивне в≥дчутт¤, наче ¤ й по сьогодн≥ зоставс¤ т≥Їю самою
дитиною, ¤ка вперше стала усв≥домлювати себе в св≥т≥. ћабуть, дитинство Ч це
справд≥ ≥ майбутн¤ дол¤, ≥ майбутнЇ житт¤.
Чяку
першу книгу (бо не завжди перша книга Ї першою художньою, тобто творчо
самост≥йною книгою) ¬и найб≥льш ц≥нуЇте? ” ¬аш≥й творчост≥ Ї своЇр≥дн≥ три етапи
(л≥рико-поетичний, суто реал≥стичний, тобто нарочито заземлений у факти житт¤, в
реали бутт¤ звичайноњ людини, ≥ химерно-гротескний (або ¤к ¬и визначаЇте,
Ђексцентричнийї, а точн≥ше, ≥рон≥чно-м≥стиф≥кований погл¤д на людину ≥ св≥т). „и
не змогли б ¬и, чи не наважилис¤ б своњ книги, своњ твори дещо розд≥лити по цих,
зрозум≥ло, штучних Ђполичкахї.
Ч
«вичайно, з плином часу ставленн¤ до написаних тобою книжок зм≥нюЇтьс¤. ≤ хоч
кожну писав щиро, та згодом не кожну здатен сприйн¤ти на р≥вн≥ того задоволенн¤,
на ¤кому вона народжувалас¤. “епер ось збер≥гаю р≥вне своЇ ставленн¤ до пов≥стей
Ђћертва зонаї, Ђ–одинне вогнищеї, Ђѕодорожн≥ї, Ђ—≥льськ≥ вчител≥ї Ђ” гањ сонце
зацв≥лої. ј також до частини опов≥дань ≥з зб≥рок Ђ«апах кропуї, Ђўо ми знаЇмо
про любовї, Ђѕолюванн¤ з гончим псомї. јле з усього написаного в≥ддаю перевагу
роману Ђѕозичений чолов≥кї ≥ зб≥рц≥ в≥рш≥в Ђѕисьмо земл≥ї.
ј
все-таки коли перша Ч то це, мабуть, Ђ«апах кропуї. јле зовс≥м не в тому
вигл¤д≥, ¤кою вона побачила св≥т. якби в 1966 Ч 1967 роках ц¤ книжка побачила
св≥т повн≥стю, ¤ б не став кидатись в л≥тературних пошуках, почувавс¤ б
впевнено.
Ћ≥рико-поетичний
етап Ч це, мабуть, книжки Ђяблука з ос≥ннього садуї, Ђ—купана у любисткуї, де¤к≥
дит¤ч≥ зб≥рки, Ђ—ерпень, спалах любов≥ї.
—уто
реал≥стичний Ч Ђћертва зонаї, Ђ–одинне вогнищеї, Ђ—≥льськ≥ вчител≥ї, ЂЎк≥льний
хл≥бї, Ђѕодорожн≥ї, чимало опов≥дань.
’имерно-гротескний
Ч це Ђѕозичений чолов≥кї, Ђѕриватне житт¤ феноменаї, Ђѕарад планетї, де¤к≥
опов≥данн¤... (...)
–озмову
з ™вгеном √уцалом в≥в ћикола ∆”Ћ»Ќ—№ »….
1983
Ч 1986.
(«а
книгою Ђ”крањнське слової Ч “. 3. Ч ., 1994.)