| √лавна¤
страница | ћои гости |
ћой чат | ћои фотки | ќбо мне | |
™. ѕ.
√–≈Ѕ≤Ќ ј
(1812 Ч 1848)
™вген ѕавлович √реб≥нка народивс¤ 2
лютого 1812р.
у с≥м'њ
др≥бного пом≥щика на хутор≥ ”б≥жище поблизу ѕир¤тина на
ѕолтавщин≥.
ѕочаткову осв≥ту √реб≥нка здобув
удома в≥д приватних учител≥в, згодом учивс¤ в Ќ≥жинськ≥й г≥мназ≥њ вищих наук
(1825 Ч 1831); тут почалас¤ його л≥тературна д≥¤льн≥сть. «начний вплив на
формуванн¤ √реб≥нки ¤к майбутнього письменника мала його активна участь у
л≥тературному житт≥ г≥мназичноњ молод≥. ” л≥тературному гуртку жваво
обговорювалис¤ л≥тературн≥ новини, твори
–адищева,
ѕушк≥на, –илЇЇва, перш≥ спроби пера г≥мназист≥в, що вм≥щувалис¤ в рукописних
альманахах. ќдин з них виходив за участю √реб≥нки, в кожному щотижневому номер≥
¤кого, за св≥дченн¤м сучасник≥в, з'¤вл¤лис¤ його твори, Упереважно сатиричн≥Ф.
«годом в≥н став основним сп≥вроб≥тником рукописного журналу
Ујматуз≥¤Ф.
ѕ≥сл¤ зак≥нченн¤ г≥мназ≥њ та
короткочасноњ служби в резервах 8-го ћалорос≥йського козачого полку √реб≥нка
повертаЇтьс¤ до р≥дного хутора ”б≥жище на ѕолтавщин≥ ≥ пер≥одично займаЇтьс¤
л≥тературною працею (у цей час з'¤вл¤ютьс¤ друком його окрем≥ байки, уривки з
перекладу УѕолтавиФ ѕушк≥на).
” 1834р.
√реб≥нка
перењжджаЇ до ѕетербурга, де зав'¤зуЇ широк≥ знайомства з л≥тераторами й д≥¤чами
рос≥йськоњ культури, зокрема ѕушк≥ним, риловим, “ургенЇвим, Ѕрюлловим, в≥дв≥дуЇ
л≥тературн≥ салони ≥ влаштовуЇ л≥тературн≥ вечори в себе вдома. –азом з тим в≥н
домагаЇтьс¤ прихильност≥ ћ.
√реча, графа
’востова та ≥нших високопоставлених ос≥б, завд¤ки ¤ким займаЇ непоган≥ посади на
цив≥льн≥й служб≥, друкуЇтьс¤ в столичних журналах.
” ѕетербурз≥ √реб≥нка розгортаЇ
жваву л≥тературну д≥¤льн≥сть, систематично виступаЇ ≥з своњми творами на
стор≥нках У—овременникаФ,
Уќтечественных
записокФ, УЋитературной газетыФ,
У”тренней зариФ та ≥н.
¬елику роль в≥д≥грав √реб≥нка в
житт≥, творчому становленн≥ “. Ўевченка, з ¤ким познайомивс¤ у друг≥й половин≥
1836р.
¬≥н брав
безпосередню участь у викуп≥ його з кр≥пацькоњ невол≥. Ќа л≥тературних вечорах у
√реб≥нки Ўевченко д≥знаЇтьс¤ про новини тогочасного рос≥йського й украњнського
л≥тературного житт¤, зближуЇтьс¤ з багатьма прогресивними д≥¤чами рос≥йськоњ
культури, зокрема майбутн≥ми петрашевц¤ми ћ. ћомбелл≥ та ќ. ѕальмом. ќсоблива
заслуга √реб≥нки в тому, що в 1840р. з його допомогою побачив
св≥т У обзарФ Ўевченка.
« к≥нц¤ 30-х рр. √реб≥нка виступаЇ
¤к невтомний орган≥затор украњнських л≥тературних сил. “ак, за його участю в
1841р.
виходить
альманах УЋаст≥вкаФ, на стор≥нках ¤кого були опубл≥кован≥ твори Ўевченка,
отл¤ревського, в≥тки-ќснов'¤ненка, Ѕоровиковського, «аб≥ли та ≥нших автор≥в,
доб≥рка украњнських народних п≥сень ≥ приказок. “ут же було вм≥щено два
нап≥вбелетристичних нариси √реб≥нки Ч передмова У“ак соб≥ до земл¤к≥вФ ≥
п≥сл¤мова Уƒо зобаченн¤Ф.
Ќайпом≥тн≥шим твором молодого
√реб≥нки, над ¤ким в≥н почав працювати ще в Ќ≥жин≥, Ї переклад украњнською мовою
УѕолтавиФ ѕушк≥на (ѕетербург, 1836). —в≥й переклад √реб≥нка назвав Ув≥льнимФ; це
ви¤вилос¤, зокрема, у багатьох в≥дхиленн¤х в≥д ориг≥налу, введенн≥ нових сцен,
де¤ких подробиць, у трактуванн≥ окремих образ≥в тощо.
√реб≥нц≥ належить також к≥лька
украњнських л≥ричних поез≥й, що виникли на грунт≥ народноњ творчост≥
(У„овенФ
(1833), У”крањнська мелод≥¤Ф, У«акв≥тчалас¤ д≥вчина...Ф, Ућарус¤Ф та
≥н.).
Ќайвизначн≥ше м≥сце в художньому
доробку √реб≥нки украњнською мовою пос≥дають байки. —лаву йому ¤к байкарев≥
принесли
Ућалороссийские
приказкиФ, що з'¤вились окремими виданн¤ми у ѕетербурз≥ в 1834 ≥ 1836
рр.
Ѕайки √реб≥нки орган≥чно пов'¤зан≥ з
народними приказками ≥ присл≥в'¤ми, не випадково в≥н називаЇ своњ твори
УприказкамиФ, побудованими за принципом розгортанн¤ й конкретизац≥њ фольклорних
присл≥в'њв (в основ≥ байки У¬ерша та ЅолотоФ Ч мотив народного присл≥в'¤
УЌасм≥¤лас¤ верша з болота, аж ≥ сама в болот≥Ф; повчанн¤ байки УЎкол¤р ƒенисФ
вз¤то з присл≥в'¤ Уѕани б'ютьс¤, а в мужик≥в чуби тр≥щатьФ
тощо).
¬ окремих з байок поет творчо
використав традиц≥йн≥ мотиви, опрацьован≥ ще античними авторами та њх багатьма
посл≥довниками. ѕрим≥ром, в основу Ућогилиних родинФ покладено чотирир¤дкову
притчу У√ора-пород≥лл¤Ф ‘едра.
ћотиви твор≥в ≤. рилова своЇр≥дно,
на ≥ншому життЇвому матер≥ал≥, ≥ншими художн≥ми засобами оброблен≥ в таких
байках √реб≥нки, ¤к У–ибалкаФ (У—ел¤ни ≥ –≥каФ), У¬едмежий судФ (У—ел¤нин ≥
¬≥вц¤Ф), У√р≥шникФ (У“роЇженецьФ) та ≥н.
р≥м традиц≥йних персонаж≥в, що
уособлюють людськ≥ ¤кост≥, у байц≥, ¤к правило, Ї ще одна д≥йова особа Ч
опов≥дач Ч тлумач смислу байки, њњ морального висновку (У¬едмежий судФ,
У–ибалкаФ, УЅуд¤к да
оноплиночкаФ
та ≥н.). Ѕагато байок √реб≥нки побудовано у форм≥ монолог≥в (Уѕшениц¤Ф,
Ућак≥вкаФ, УЎкол¤р ƒенисФ). ќкрем≥ байки украњнського поета Ч це суц≥льн≥
д≥алоги, що нагадують невеличк≥ п'Їси (прим≥ром, Уячм≥ньФ), проте й у них
присутн≥сть автора-опов≥дача, точн≥ше, його ставленн¤ до зображуваного
ви¤вл¤Їтьс¤ досить виразно.
ѕоетичний доробок √реб≥нки
рос≥йською мовою значно ширший за обс¤гом ≥ тематикою, н≥ж украњнською. …ого
рос≥йськ≥ в≥рш≥ переважно романтичн≥ (УѕечальФ, У—калаФ); широкою попул¤рн≥стю
користувалис¤ свого часу романс √реб≥нки У„ерные очиФ
(Уќчи черные, очи страстные..Ф), в≥рш УѕочтальонФ,
Уѕесн¤Ф (Ућолода еще девица ¤ была...Ф) та ≥н.
ѕересп≥вами украњнських народних
п≥сень були поез≥њ У азак на
чужбине (”краинска¤ мелоди¤)Ф, У укушка (”краинска¤ мелоди¤)Ф, У”краинска¤
мелоди¤Ф (УЌе калина ль в темном лесе...Ф) та ≥н.
≤сторичному минулому ”крањни
присв¤чен≥ в≥рш≥ У урганФ,
УЌежин-озероФ, У”краинский бардФ ≥ поема УЅогданФ (1843), написан≥
на основ≥ народних переказ≥в.
ѕопул¤рн≥сть √реб≥нц≥ ¤к прозањку
принесла зб≥рка У–ассказы
пир¤тинцаФ
(1837) та ≥нш≥ ранн≥ твори, написан≥ переважно в романтичному дус≥ за
фольклорними мотивами Ч украњнськими народними легендами, казками,
переказами.
« украњнською тематикою пов'¤зан≥
також пов≥сть
УЌежинский
полковник «олотаренкоФ (1842) (в основу пов≥ст≥ покладен≥ ≥сторичн≥ под≥њ, що
в≥дбувалис¤ одразу п≥сл¤ возз'Їднанн¤ ”крањни з –ос≥Їю) та роман У„айковскийФ
(1843), що Ї
одним ≥з значних дос¤гнень √реб≥нки-прозањка.
якщо твори √реб≥нки 30-х Ч початку
40-х рр. мали загалом романтичний характер, то р¤д ≥нших пов≥стей й опов≥дань.
цього ≥ п≥зн≥шого часу в≥дзначаЇтьс¤ реал≥стичною
спр¤мован≥стю.
1840р. Ч пов≥сть У уликФ, написана в
дус≥ естетики натуральноњ школи.
1841р. Ч У«аписки студентаФ,
написан≥ у форм≥ щоденника ≥ присв¤чен≥ тем≥ Умаленькоњ людиниФ (ц¤ ж тема
порушуЇтьс¤ у роман≥ УƒокторФ).
1847р. Ч надрукована одна з
останн≥х пов≥стей √реб≥нки Ч Уѕриключени¤
синей ассигнацииФ.
¬ цей пер≥од зТ¤вилис¤ також
пов≥сти УЋука ѕрохоровичФ,
У¬ерное лекарствоФ, У—ила
ондратьевФ
(надрукована в
У—овременникеФ), к≥лька ф≥з≥олог≥чних нарис≥в:
Уѕетербургска¤ сторонаФ, Уѕровинциал
в столицеФ,
У’вастунФ та ≥н.