| Главная
страница | Мои гости |
Мой чат | Мои фотки | Обо мне | |
Василь
Еллан-Блакитний
(1894
— 1925)
Поет,
журналіст, політичний і державний діяч, публіцист, редактор урядової газети
«Вісті ВУЦВК» та деяких інших видань він, за визнанням М. Зерова, був «сильною,
впливовою постаттю» на літературному полі. В. М. Елланський (літературні псевдоніми
— Василь Еллан, В. Блакитний, Валер
Проноза, А. Орталь та ін.) народився 12 січня 1894р. в с. Козел (тепер —
Михайло-Коцюбинське) на Чернігівщині в родині священика. Вчився Василь у
Чернігівській бурсі, а потім — у духовній семінарії, якої щиро не любив. По
закінченні четвертого класу (1914) вступив на економічне відділення Київського
комерційного інституту (де вже навчався його давній, ще з бурси, товариш — П.
Тичина). Але інститут не закінчив: «сурмами світовими 17-й рік заграв» (В.
Сосюра), і недавнього студента захопив вир революції.
А
до того, ще в Чернігові, були відвідини разом з П. Тичиною та іншими знаменитих
«субот» у вітальні М. Коцюбинського, перші вірші та доброзичлива увага
майстра.
Від
революційних гуртків, від товариств «Просвіти» та участі в організації
повітового селянського з'їзду на початку літа 1917р. В. Елланський приходить до
партії українських есерів, стає її активістом, а незабаром головою її
Чернігівського губернського комітету.
На
початку 1918р. значна частина членів УПСР за активної участі В. Блакитного
пориває з основним її ядром і створює партію українських лівих есерів. За назвою
свого центрального органу — газети «Боротьба», редактором якої був В. Блакитний,
— її члени стали називати себе боротьбистами, пізніше — українськими
комуністами-боротьбистами. Вони, без сумніву, були однією з найлівіших партій
української революційної демократії, у 1919 — 1920 pp. спільно з більшовиками
входили до складу радянських урядів України, маючи свій відмінний від
більшовицького погляд на національне питання.
У
березні 1920p. боротьбисти об'єдналися з КП(б)У, а в 30-ті роки майже всі були
знищені фізично і оббріхані, очорнені морально, — посмертно цієї долі не
уникнув, зокрема, і В. Еллан-Блакитний.
В.
Блакитний був безпосереднім учасником багатьох подій в Україні як активіст
«лівої орієнтації». У мирні роки свої службові пости й досить високе становище в
державних органах В. Блакитний використовує переважно для збирання сил
української літератури, культури загалом. Декого з майбутніх відомих
письменників, як, скажімо, Остапа Вишню, він витяг з підвалів ЧК і залучив до
роботи в «Вістях», багатьом допоміг у їхньому творчому й громадському
становленні. З його іменем пов'язане створення тижневика-додатка до «Вістей» —
«Література. Наука. Мистецтво» (згодом — «Культура і побут»), журналів «Всесвіт»
і «Червоний перець». Одне з перших літературних об'єднань після 1920p. в Україні
— спілка пролетарських письменників «Гарт» — теж було засноване з ініціативи В.
Блакитного, який його і очолив. До «Гарту» входили вже відомі на той час
письменники — П. Тичина, М. Хвильовий, В. Сосюра, М. Йогансен, І. Кулик, В.
Поліщук та ін.
З
раннього дитинства В. Еллан-Блакитний хворів на тяжку недугу серця, яка й звела
його в могилу на 32-му році життя — 4 грудня 1925p. Згодом ім'я поета було
надовго приречене на забуття, лише після 1956p. знову почали видавати його
твори.
Повсякденна
напруга життя революціонера, одного з «перших хоробрих», спади й піднесення
боротьби, сувора й знадлива романтика «червоних зір», ілюзорні, хоча й поширені
свого часу, сподівання на світову революцію — без усього цього не збагнути ні
пафосу поезії В. Еллана, ні самої його кипучої натури. Син своєї драматичної
доби, її романтик, а почасти, в душевних глибинах, і її трагік — таким він був у
житті й творчості.
У
ранніх віршах В. Еллана (вони відомі від 1912р.) ще легко помітити популярні
поетизми тих часів і досить віддалені відгомони таких поетів, як М. Вороний, О.
Олесь, Г. Чупринка. Різнотонна й мозаїка мінливих юнацьких настроїв, проте
невдовзі в ній починають домінувати характерні вольові оптимістичні мотиви —
«Той не буде плазом долі, хто гартується в огні!» («Юний
лад»).
У
лютому 1917р. написана поезія в прозі «Україні (Зі старих зшитків)» — твір
цілком своєрідний в тогочасній українській поезії, хоча, звичайно, не все в
ньому сприйме сучасний читач. В своєму пориві до соціалістичного ідеалу молодий
поет виявляв такий безоглядний максималізм — «Хай зникне Минуле в ім'я
Будучини!», — на догоду якому ладен був вирубати вишневі садки і висадити в
повітря старовинні церкви, хоча апологетом такого тупого нищення він насправді
ніколи не був.
Про
вплив, який мала поезія В. Еллана-Блакитного в пореволюційні роки, свідчить
автобіографічний вірш М. Бажана «Дебора». Революційна романтика, яка в Умані
1920 — 1921 pp. захмелювала майбутнього поета і його друзів, асоціювалася
головним чином з іменами трьох українських співців своєї доби: «...Вчать нас
нечуваних нами пісень Тичина, Блакитний, Чумак». Поезія В. Еллана — це твори
високої вольової напруги, що імпонували сучасникам своїми рвучкими гаслами й
конденсованими образними «формулами» соціальних
переживань:
Муром
затято обрій.
Вдарте
з розгону: р-раз...
Ми
— тільки перші хоробрі,
Мільйон
підпирає нас.
(«Удари
молота»)
Образний світ В. Еллана (основна частина його лірики була написана в 1917 — 1920 pp., склавши збірку «Удари молота і серця») — це світ, яким бачить його революціонер, що визнав за закон свого життя боротьбу й саможертовність (з усім її аскетизмом і... неувагою до «простих» життєвих реалій тих самих «мільйонів», за які він бореться). Світ, що має широкі просторові координати: від тюремної камери («До берегів») і київської вулиці до Кремля, Будапешта, Парижа, цілої Європи і, зрештою, планети! Світ, в якому «кожен день мобілізації й черги, з остюками хліба крайки», але в якому навіть це притишене визнання супроводжується застережливим окликом ліричного героя, точніше, його другого, непіддатного хитанням і паніці, «я»: «Хто там співає тужливі пісні? Хто там співає?» («На обважнілі...»).
Поетичні
уявлення про дійсність концентруються в цьому світі здебільшого навколо
новітньої соціальної символіки й близької до неї системи понять-образів. Тут і
такі характерні для В. Еллана «зорі», зрозуміло, червоні, і «комуна», і різні
«буруни» та «бурі», і Кремль, як антитеза «Бастіліям», і знов-таки суто
елланівські «удари молота» в такт з «ударами серця». Символічна червона барва
взагалі домінує в творах В. Еллана (хоча в його ранній ліриці превалюють
романтичні блакитна та синя барви, недарма перша з них стала псевдонімом
поета).
Широку
популярність принесли В. Еллану такі вірші, як «Вперед», «Після Крейцерової
сонати», «Червоні зорі», «Удари молота», «На чатах», «В розгулі» та ін.,
сповнені високої й водночас щиро-ліричної патетики.
Але
є у В. Еллана і вірші конкретно-розповідної тональності, і серед них —
«Повстання», один з найкращих у його спадщині. Щойно згадану інтонаційну
експресію змінюють у «Повстанні» неквапні оповідні ритми; майже емблематичну
символіку — докладні предметні описи з виразними деталями; «монохромну»
бадьорість — гіркувата сполука невимовного жалю з утвердженням, освяченням
героїчного подвижництва:
...А
надвечір — все укрив туман,
Сніг
лягав (так м'яко — м'яко танув...)
На
заціплений в руках наган,
На
червоно-чорну рану.
(«Повстання»)
Все це знов і знов підносить дуже важливе для всієї тогочасної поезії питання про взаємовідношення особистого й загального, інтимно-людського та соціального в духовному світі. Найбільш загострено ця проблема була окреслена у вірші «Після Крейцерової сонати» з його знаменитими першими рядками: «Покласти б голову в коліна... Відчути б руку на чолі...» Сентиментальність! Хай загине і пам'ять ніжних на землі». Але, незважаючи на категоричність цього присуду, конфлікт між серцем і розумом поета тут цілком очевидний, так чи так він присутній в інших поезіях В. Еллана — аж до кінця його життя.
Після
1921 — 1922 pp. творча активність В. Еллана в галузі ліричної поезії поволі
спадає. Дехто пояснює це тим, що поет, розчарований, за певними припущеннями,
непом, «заморозив» (М. Зеров) чи навіть «повісив» (М. Хвильовий) у собі лірика.
Часто цитований у цьому зв'язку вірш «На обважнілі, розпатлані нерви...» (1922)
справді свідчив про дисонанси в свідомості поета, викликані загальною ситуацією
в країні, на явища якої він відтепер реагує переважно сатиричною поезією. Один з
небагатьох винятків є й «Ранок» (1923), який можна назвати поетичним заповітом
В. Еллана:
Ясним
поглядом очей у очі прямо
І
гучним, бадьорим криком-співом:
—
Го-го-го... Приходьте,
Повоюймо!
(«Ранок»)
Як
редактор «Вістей» В. Блакитний, часто виступав і в «амплуа» Валера Пронози — поета-сатирика, який
по-своєму коментував і роз'яснював події внутрішнього й міжнародного життя.
Протягом 1924 — 1925 pp. він видав три книжки цієї віршованої газетної сатири —
«Нотатки олівцем», «Радянська гірчиця», «Державний розум».
Тісна
прив'язаність до «злоби дня», а часом і кваплива приблизність літературного
виконання полишають сьогодні за значною частиною цієї сатиричної поезії головним
чином історико-літературне і, сказати б, історико-соціологічне значення. Але
було у Валера Пронози й чимало талановитого, дотепного («Чванько», «Пісенька з
прозаїчним кінцем», «Лулу», «Тиша в Гамбурзі», «Героїчна поема», «Патріотична
присяга»).
Автором
«веселих і влучних пародій на українських поетів» назвав Еллана (тут — Маркіза Попелястого) М. Зеров. Справді,
він умів іронічно «перевтілюватись» в Я. Мамонтова, Я. Савченка, Н. Кибальчича,
В. Тарноградського та інших авторів, комічно акцентуючи найхарактерніше в їхніх
стильових манерах.
Творчу
багатогранність В. Блакитного-письменника засвідчують і низка його новелістичних
етюдів та начерків («Фабрична», «Лист без адреси», «Наші дні» та ін.), і значна
за обсягом публіцистична проза політичної та загальнокультурної тематики, а
також низка вагомих статей і виступів із питань літератури й
мистецтва.
В.
Блакитний був одним з перших теоретиків і критиків української літератури.
Визначальною в його естетико-літературних міркуваннях була ідея соціальної ролі
мистецтва. Водночас він піддавав критиці пролеткульт, з остаточною ясністю
кваліфікувавши його 1925р. як «революційну» маніловщину, в основі якої лежить
«віра у всемогутню силу кабінетного плану, декрету, тез чи резолюції». Оволодіти
«всім цінним із здобутків попередніх поколінь, не замикаючись у рамках якоїсь
«своєї», специфічно пролетарської культури», — так мислив В. Блакитний
магістральну лінію пожовтневого культурного розвитку.
В.
Еллан-Блакитний ніколи не забував і про національну культуру. Закликаючи зробити
українську мову «мовою Жовтня», він мав на увазі широке її впровадження в усі
сфери державного й суспільного життя: досить сміливе бажання для 1922р., коли
«Вісті» лише недавно перестали бути «Известиями», а центральний орган КП(б)У —
газета «Коммунист» — виходив російською мовою!
Л.
Новиченко
Історія
української літератури ХХ ст. — Кн. 2. — К.: Либідь, 1998.