| √лавна¤
страница | ћои гости |
ћой чат | ћои фотки | ќбо мне | |
¬≥ктор
Ѕлизнець
(1933 Ч
1981)
¬≥ктор
Ѕлизнець народивс¤ в сел≥ ¬олодимир≥вц≥ на ≥ровоградщин≥ 10 кв≥тн¤
1933р.
”
1957p.
зак≥нчив факультет журнал≥стики ињвського ун≥верситету. ѕубл≥куватис¤ почав
1959p.,
а перша
книжка опов≥дань Ђќйойкове гн≥здої вийшла 1963p.
Ѕ≥льш≥сть
написаних книжок Ч дл¤ д≥тей. ѕереказав з давньоруськоњ мови дл¤ юного читача
Ђѕов≥сть минулих л≥тї (1980).
¬. Ѕлизнець
був дит¤чим письменником за природою свого таланту: в≥н ум≥в розгл¤дати проблему
Ђв≥д початкуї, звертатис¤ до найпершого значенн¤ слова й метафори, в≥дкривати
нове в давно знайомому. «в≥дси й законом≥рний ≥нтерес до ≥стор≥њ народу в таких
творах, ¤к Ђѕаруси над степомї (1965), Ђƒревл¤ниї (1968), Ђѕ≥дземн≥ барикадиї
(1977), Ђ¬ибухї (1980).
1968-й р≥к,
коли вийшли друком Ђƒревл¤ниї, Ч це час перелому в б≥к догматизму й стагнац≥њ у
вс≥х сферах житт¤, розгортанн¤ масштабноњ боротьби проти нац≥ональноњ
≥нтел≥генц≥њ, проти вс≥х ви¤в≥в нац≥ональноњ св≥домост≥ народу. —ама назва твору
св≥дчила про спробу автора протисто¤ти ц≥й пол≥тиц≥. ѕерсонаж≥ твору, в ¤кому
чимало автоб≥ограф≥чного, Ч предки опов≥дача, к≥лька покол≥нь
пол≥щук≥в.
ј вже
наступна книжка ¬. Ѕлизнец¤ Ч пов≥сть Ђ«вук павутинкиї (1970) змусила критику
говорити про автора ¤к про одного з най¤скрав≥ших дит¤чих письменник≥в
”крањни.
√ерой
пов≥ст≥ Ћьонька, навколишн≥й св≥т ¤кого населений незвичайними звуками, ¤вищами,
≥стотами: в≥н бачить ср≥бного чолов≥чка, ¤кий не боњтьс¤ —опухи, в≥н чуЇ звук
павутинки, в≥н дружить, ¤к ≥з живим, ≥з собакою –ексом, що
його давно вбив сус≥д √липа. –озкриваючи ¤зичницьке св≥тобаченн¤ дитини,
письменник проникаЇ в тањну св≥товоњ гармон≥њ, в ¤к≥й ≥снуЇ
Ћьонька.
Ќе втратив
дит¤чоњ здатност≥ бачити й розум≥ти цей св≥т ≥ Ћьоньчин дорослий при¤тель
јдаменко, або јдам. —мерть јдама (його вбиваЇ променева хвороба) Ч ¤к насл≥док
(чи кара) за досл≥ди й створенн¤ Ђатомного сонц¤ї Ч дл¤ Ћьоньки не лише страшна
трагед≥¤, а й урок спокути, прозр≥нн¤, самозреченн¤.
” написан≥й
невдовз≥ пов≥ст≥ Ђћовчунї (1972) автор п≥шов зовс≥м ≥ншим шл¤хом, хоч ≥ в н≥й
в≥дчувавс¤ полем≥чний потенц≥ал, св≥тогл¤дне протисто¤нн¤ систем≥. ÷е тв≥р суто
реал≥стичний. ƒ≥¤ в≥дбуваЇтьс¤ в роки в≥йни. √оловний герой Ч п≥дл≥ток —ашко,
батько ¤кого на фронт≥, а сам в≥н ≥з мат≥р'ю Ч на окупован≥й територ≥њ. —ашкова
мати зраджуЇ батька з гульт≥пакою √ринею, ≥ син в≥дчуваЇ докори сумл≥нн¤, щось
на зразок сп≥вучаст≥, власноњ вини.
ќбразом
мовчуна —ашка ¬. Ѕлизнець започаткував в украњнськ≥й л≥тератур≥ традиц≥ю, що
продовжилас¤ хоч ≥ в небагатьох, але надзвичайно варт≥сних творах, де д≥ють
маленьк≥ героњ, ¤к≥ передчасно доросл≥шають через воЇнне лихол≥тт¤. ¬трачаючи,
по сут≥, дитинство, вони збер≥гають найдорожчу ¤к≥сть душ≥ Ч
г≥дн≥сть.
ѕисьменник
прагнув говорити про те, що в сусп≥льн≥й св≥домост≥ своњ позиц≥њ втрачало. ј що
це був св≥домий п≥дх≥д Ч св≥дчить пов≥сть
Ђ∆ен¤ ≥ —инької
(1974).
«вичайна
кињвська п'¤тикласниц¤
∆ен¤ знаходить у
п≥двал≥ будинку маленького кумедного чортика —инька ≥ забираЇ його, хворого,
додому. ƒружба ц¤ н≥¤ких переваг ∆ен≥ не даЇ Ч —инько н≥чого такого казкового не
вм≥Ї, навпаки, про нього самого треба дбати. Ќатом≥сть д≥вчинка одержуЇ те, що
не п≥ддаЇтьс¤ н≥¤кому обл≥ку, але Ї, мабуть, найц≥нн≥шим: зерна народноњ морал≥
й мудрост≥.
¬≥д≥рван≥сть
читача в≥д земл≥, в≥д етноморал≥, джерел народноњ духовност≥ була пост≥йним
болем письменника. «в≥дси те фантасмагоричне м≥сто, що його звод¤ть у
мр≥¤х
∆ен¤ й —инько.
ќсновний арх≥тектурний принцип Ч сум≥щенн¤ иЇва з р≥дним селом, зв≥дки поход¤ть
∆енин≥ батьки ≥ де в них Ђчерез кожну хатуї Ч родич≥. ∆ен≥ хочетьс¤, щоб у тому
м≥ст≥ було б≥льше сосон, дуб≥в ≥ бер≥з, щоб зам≥сть вулиць були прос≥ки, щоб до
школи ходити повз ставок. «емл¤ ≥ народ, природа ≥ мораль Ч ц≥ категор≥њ у
Ѕлизнец¤ завжди сто¤ть в одному нерозривному р¤ду Ч ≥ у Ђ«вуков≥ павутинкиї, ≥ в
Ђ∆ен≥ й —иньков≥ї, ≥ особливо ¤скраво Ч в казков≥й пов≥ст≥ Ђ«емл¤ —в≥тл¤чк≥вї
(1979).
ƒит¤ча
л≥тература 70-х рок≥в розвивалас¤ п≥д знаком неписаного правила, за ¤ким
вважалос¤, що читанн¤ траг≥чних твор≥в шк≥дливе дл¤ дит¤чоњ псих≥ки. ¬. Ѕлизнець
порушив це правило в багатьох своњх творах. ѕисьменник наполегливо культивував
траг≥чний конфл≥кт в украњнськ≥й л≥тератур≥ дл¤ д≥тей, наголошуючи цим на
необх≥дност≥ говорити з юним читачем про найважлив≥ше Ч житт¤ ≥ смерть, правду й
кривду, любов ≥ ненависть Ч без прис≥данн¤ й без сентиментального
рюмсанн¤.
¬. Ѕлизнець
практично не мав проблем з виданн¤м своњх твор≥в (наск≥льки це було взагал≥
можливо), хоч ≥ мусив власноручно н≥вечити њх, шукати компром≥сн≥ вар≥анти. ¬≥н
не м≥г сам не бачити свого таланту, однак за такоњ к≥лькост≥ видань страждав од
невизнанн¤.
ћожливо, цим
по¤снюЇтьс¤ його зверненн¤ до твор≥в дл¤ дорослих Ч по¤ва суто соцреал≥зм≥вських
пов≥стей Ђѕ≥дземн≥ барикадиї (1977), Ђ¬ибухї (1980). ј може, сумл≥нним
виконанн¤м соц≥альних замовлень в≥н прагнув заробити право на правду в наступн≥й
книжц≥ дл¤ д≥тей? ј це також роз'¤трювало його надзвичайно вразливу душу,
розхитувало нервову систему. рањна все глибше вгрузала в сонну тр¤совину.
Ќавесн≥ 1981р.
ситуац≥¤, очевидно, здалас¤ ¬. Ѕлизнецев≥ такою ж безнад≥йною, ¤к за р≥к до
того Ч √ригору “ютюннику. ≤ в≥н власноруч об≥рвав своЇ
житт¤...
—.
≤ванюк
≤стор≥¤
украњнськоњ л≥тератури ’’ ст. Ч н. 2. Ч .: Ћиб≥дь, 1998.