| √лавна¤
страница | ћои гости |
ћой чат | ћои фотки | ќбо мне | |
ћикола
Ѕажан
(9
жовтн¤ 1904 Ч 23 листопада 1983)
« юних дебютант≥в другоњ половини двадц¤тих рок≥в Ѕажан Їдиний устиг за коротк≥ п'¤ть хвилин до Ђдванадц¤тоњї (1928 Ч 1931) вивершитись на богатир¤ поез≥њ нашого стор≥чч¤. …ого виступ ≥з першою книжкою ставс¤ в час, коли кремл≥вський ¬≥й уже показав пальцем на викритого агановичем автора Ђ—ин≥х етюд≥вї ≥ Ђ амо гр¤дешиї. ћосква вже йшла в другу фронтальну атаку проти ”крањни, ≥ рос≥йсько-украњнська пол≥тична, культурна й ус¤ких ≥нших форм в≥йна д≥йшла критичного пункту. 21‑р≥чний Ѕажан приЇднуЇтьс¤ до найв≥дважн≥ших, кличе ≥ти назустр≥ч бур≥, Ђрубати ланцюги причал≥вї; Ђв часи смертельного авралу ≥ компаса ≥ серцю метнутись не даси уб≥кї. (ЂЌ≥чний рейсї, 1927). ≤ д≥йсно, наступних к≥лькох авар≥йних рок≥в Ѕажан (под≥бно ¤к ћикола ул≥ш п'Їсами) кап≥тально зм≥цнюЇ позиц≥њ молодого украњнського в≥дродженн¤ своњми найкращими творами Ч ЂЅуд≥вл≥ї, Ђ√етто в √уман≥ї, Ђ–озмова сердецьї, Ђ—л≥пц≥ї... “од≥ на меж≥ тридц¤тих рок≥в рос≥йська рад¤нська поез≥¤ вже н≥чого р≥вновартного цьому не могла протиставити.
≤
ще одно диво: серед терористичного шалу московськоњ розплати зум≥в в≥н уникнути
не т≥льки рос≥йськоњ кул≥, ірат чи колючого дроту на —оловках, а й, так би
мовити, остатис¤ Ђпри влад≥ї, Ђходити в б≥лих сенаторських штанахї. …ого св≥жа,
могутн¤ суверенна украњнська сила була врахована ≥ Ђпошанованаї ост≥льки, що
коли п≥сл¤ поразки в≥н п≥дн¤в руки, то його —тал≥н потрактував ¤к маршала, що
дав згоду на кап≥тул¤ц≥ю. ўоб схилити його також до кол¤борац≥њ, то одною рукою
йому весь час показують ц≥вку п≥стол¤, а другою дають аж дв≥ стал≥нськ≥ прем≥њ,
орден Ћен≥на, орден „ервоного ѕрапора, орден „ервоного “рудового ѕрапора,
робл¤ть його членом ѕрезид≥њ ¬ерховних –ад —–—– ≥ ”–—–, членом јкадем≥њ наук,
речником рад¤нськоњ делегац≥њ в ќб'Їднаних Ќац≥¤х, в≥це-прем'Їром ”крањни,
нарешт≥, членом ÷ парт≥њ. ¬ лютому 1941 вперше в ≥стор≥њ ѕ” на кињвському
партактив≥ зв≥т за конференц≥ю ¬ ѕ(б) робить не перший секретар ÷ ѕ” (тод≥
’рущов), а Ѕажан, про ¤кого не знали нав≥ть, що в≥н уже став членом парт≥њ.
ќф≥ц≥йно перша стал≥нська прем≥¤ (1946) була за антин≥мецьк≥ Ђ л¤тваї (1941),
Ђƒанило √алицькийї (1942) ≥ Ђ—тал≥нградський зошитї (1943). ј друга Ч за
антиангл≥йськ≥ Ђјнгл≥йськ≥ враженн¤ї (1948). јле фактично стал≥нськ≥ прем≥њ
Ѕажан, ¤к ≥ “ичина та –ильський, здобув головно одами до —тал≥на й ћоскви
(ЂЋюдина стоњть в зореносн≥м ремл≥ї Ч 1932, Ђ лич вожд¤ї Ч 1939, Ђ–анок у √ор≥ї
та ≥нш≥). —юди належать також так≥ його виступи, ¤к промова в ќб'Їднаних Ќац≥¤х
з вимогою видач≥ украњнськоњ рад¤нськоњ ем≥грац≥њ ћоскв≥ (див. Ђ–ад¤нська
”крањнаї за 6 ≥ 7 лютого 1946) чи статт¤ Ђƒо к≥нц¤ викорчувати
буржуазно-нац≥онал≥стичн≥ погл¤ди в питанн¤х ≥стор≥њ ≥ л≥тератури ”крањниї
(Ђ–ад¤нська ”крањнаї, 17 листопада 1946). „и мус≥в поет платити ще ¤кусь Ђданьї
за своЇ житт¤? ’то знаЇ культурну й нац≥ональну варт≥сть Ђ—он¤шних кл¤рнет≥вї ≥
Ђ«ам≥сть сонет≥в ≥ октавї чи Ђ–озмови сердецьї ≥ Ђ—л≥пц≥ї, той може пов≥рити, що
нав≥ть дл¤ ћоскви ≥ —тал≥на оди “ичини, –ильського ≥ Ѕажана пр¤мим катам ”крањни
≥ культури Ч ц≥на фантастично найвища Ч ц≥на духового Їства людини ≥ нац≥њ. “ак≥
реч≥ були можлив≥ т≥льки на в≥стр≥ ножа при горл≥, коли навколо росли гори
труп≥в. ўе в 1934 роц≥, п≥сл¤ загибел≥ к≥лькох м≥льйон≥в украњнц≥в ≥ перших
в≥рш≥в —тал≥нов≥, ћосква ¤сно грозила поетов≥: Ђ“≥льки зрозум≥вши катастрофу,
¤ка чекаЇ тих, хто в≥д≥рвавс¤ в≥д широкого шл¤ху пролетарськоњ революц≥њ, може
Ѕажан дос¤гти переломового пункту в його творчост≥ї (Ђ„ервоний шл¤хї, ч. ≤,
1934, стор. 186).
Ќародивс¤
Ѕажан 9 жовтн¤ 1904р. в ам'¤нц≥-ѕод≥льському, але його юнацьк≥ роки пройшли в
”ман≥. Ѕатько його ѕлатон був в≥йськовим топографом, за неперев≥реними чутками
генеральського рангу. ам'¤нець-ѕод≥льський ≥ ”мань Ч визначн≥ центри
украњнськоњ ≥стор≥њ ≥ традиц≥њ. “ут в≥¤в дух глибокого ≥сторичного простору,
перехрещувались шл¤хи вплив≥в грецького та ≥тал≥йського ѕ≥вдн¤, католицького
«аходу, магометанського ≥ жид≥вського —ходу. “ут ще були св≥ж≥ спомини про
останн≥ вибухи козацькоњ ”крањни Ч √онту, «ал≥зн¤ка, армелюка. ¬ ”ман≥ п≥д час
революц≥њ 1917 Ч 1921рр. кип≥ла м≥сцева нац≥онально-державна ≥ культурна
≥н≥ц≥¤тива, тим часом ¤к через м≥сто проносилис¤ найр≥зноман≥тн≥ш≥ воЇнн≥ вихори
Ч галицьк≥ —≥чов≥ —тр≥льц≥ ≥ ћахно, н≥мецьк≥ гусари смерти ≥ полки “ютюнника,
ден≥к≥нська б≥ла гвард≥¤ ≥ к≥ннота отовського. √остював тут довго ≥ театр Ћес¤
урбаса (1919 Ч 1920).
ƒесь
коло 1922 року Ѕажан, що зак≥нчив ”манський кооперативний техн≥кум, њде до иЇва
учитис¤ тут в ооперативному ≥нститут≥, а пот≥м в ≤нститут≥ зовн≥шн≥х зносин.
—еменко вводить Ѕажана в л≥тературне житт¤ (перший друкований в≥рш Ѕажана Ђ—урма
юрмї у Ђ∆овтневому зб≥рнику панфутурист≥вї, ињв, 1923). “а куди б≥льший вплив,
н≥ж —еменко, мали, мабуть, на юнака експрес≥он≥стичн≥ вистави урбаса в
ЂЅерезол≥ї, а п≥зн≥ше ќлександер ƒовженко, з ¤ким Ѕажан познайомивс¤, працюючи у
¬”‘ ” (¬сеукрањнське фоток≥ноуправл≥нн¤). Ѕажан був одним ≥з перших в≥дкривач≥в
≥ захоплених пропагандист≥в ген≥¤льного к≥номистецтва ƒовженка, а п≥зн≥ше видав
книжку про нього (ќ. ƒќ¬∆≈Ќ ќ. ињв, ¬”‘ ”. 1930, 32
стор.).
Ћисти
’вильового до л≥тературноњ Ђмолодоњ молод≥ї та запекла дискус≥¤ навколо них
остаточно розлучають Ѕажана ≥з футуризмом, ≥ в≥н опин¤Їтьс¤ в числ≥ 25 Ђв≥льних
академ≥к≥вї, що утворили ¬јѕЋ≤“≈. –оки житт¤ в ’арков≥ ≥ сп≥впрац≥ з ’вильовим ≥
Ђромантиками в≥тањзмуї п≥д пост≥йним вогнем парт≥йноњ критики були найпл≥дн≥шими
творчими роками в усьому дотепер≥шньому житт≥ Ѕажана.
ѕерша
книжка поез≥й Ѕажана Ђ17-й патрульї (’арк≥в, Ђ нигосп≥лкаї, 1926, 68 стор.)
позначена впливами футуризму, конструктив≥зму, завд¤ки ¤ким Ѕажан уник утертих
шабльонових кол≥й попередньоњ украњнськоњ поез≥њ. ” друг≥й книжц≥ Ђ–≥зьблена
т≥ньї, л≥рика (Ђ нигосп≥лкаї, 1927, 32 стор.), Ѕажан здаЇ в арх≥в ≥ футуризм,
намацуючи св≥й власний експрес≥он≥стично-барокково-романтичний стиль ≥ охоплюючи
великий круг украњнських тем. ¬се це була лише п≥дготовка до справжньоњ сенсац≥њ
л≥тератури того часу Ч книжок: ЂЅуд≥вл≥ї (1924), Ђƒорогаї (1930), п≥дсумкова
зб≥рка Ђѕоез≥њї ( ињв, Ђ нигосп≥лкаї, 1930, 64 стор.); також велика ≥сторична
поема Ђ—л≥пц≥ї (нам доступн≥ лише дв≥ њњ перш≥ частини з Ђ∆итт¤ й революц≥¤ї,
1930, чч. 7 ≥ 8-9 та 1931, чч. 1-2 ≥ 3-4). “ут Ѕажан ≥де по найвищих верх≥в'¤х,
його суверенн≥сть про¤вл¤Їтьс¤ в ус≥х напр¤мах. ѕоет, що гор≥в спрагою
пол≥тичного ≥ культурного в≥дродженн¤ та пориву своЇњ нац≥њ ≥з тюрми в майбутнЇ,
з ¤коюсь нелюдською силою даЇ анатом≥чний розтин свого Ч чужого Ч св≥тового
Ђгеттої, розкриваЇ Ђхитлив≥сть ≥ жахї шов≥н≥зму Ђвс≥х рас ≥ натовп≥вї: Ђна ≥нших
нивах родитьс¤ твоЇ прийдешнЇ, замучений, знеславлений народе!ї (Ђ√етто в
√уман≥ї, 1928).
1928
р≥к був найурожайн≥шим роком Ѕажана. р≥м Ђ√етто в √уман≥ї, в тому роц≥ в≥н
написав монументальн≥ ЂЅуд≥вл≥ї Ч трилог≥ю готичного собору, барокковоњ
украњнськоњ брами ≥ модерного будинку. ÷е надхненна синтетична анатом≥¤ трьох
р≥зних св≥т≥в, стил≥в, душ; спроба (правда, не ц≥лком усп≥шна) синтези готичного
сп≥ритуального пориву вгору ≥з всеохопною земною силою
барокко.
“ого
ж 1928 року Ї ≥ поема Ђ–озмова сердецьї Ч пристрасна дискус≥¤ з одв≥чним
Ђвсерос≥йськимї ≥деологом, нищ≥вна в≥дпов≥дь на Ђвсерос≥йськ≥ї ≥ всесв≥тн≥
претенс≥њ того мес≥¤нства з його комплексом Ђ¤зви ¤к великоњ честиї, з його
м≥с≥Їю Ђсв≥тового городовикаї (пол≥ца¤), що радий би спов≥дати в своњх
пол≥ц≥йних участках Ђгр≥шник≥вї з усього св≥ту. “ут математично точно схоплена ≥
реконструйована поетичними засобами структура ≥ суть ¤вища, ≥ то ¤вища найб≥льш
непрогл¤дного, замаскованого, що складалос¤ в≥ками в≥д ѕетра ≤ до —тал≥на.
—ьогодн≥, коли в —–—– знову у фавор≥ ƒостоЇвський епохи Ђƒневникаї ≥ коли
програмовим виданн¤м ћосква випускаЇ Ђƒвенадцатьї ≥ Ђ—кифыї Ѕлока, а ÷ ѕ–—,
русиф≥куючи ”крањну хоче Ђвизволитиї ≥ всю јз≥ю та јфрику, Ч Ђ–озмова сердецьї
звучить ще б≥льш актуально, ¤к у 1928 роц≥. јле ж ≥ сл≥ду в ц≥й поем≥ нема
риторики, розумувань, декл¤мац≥й Ч лише чистоњ води поез≥¤, досконала естетична
асим≥л¤ц≥¤ колосальних звалищ позаестетичних елемент≥в, отоњ Ђсировиниї
житт¤.
Ђ√офманова
н≥чї (1929) Ч кл¤сичне ≥ вершинне вт≥ленн¤ власного стилю Ѕажана Ч вичаровуЇ
образ ≥ ритм душ≥ поета, придавленого прусською бюрократично-феодальною
сусп≥льною тюрмою. ¬ шинков≥й орг≥њ вчинив √офман романтичний бунт ≥ в≥д Ђсмерти
ще раз видер кипучу н≥ч з надхненн¤м ≥ виномї, щоб пот≥м знову п≥ти на дно
будн≥в своЇњ мертвотноњ доби. ÷¤ р≥ч
у Ѕажана маЇ г≥ркий автоб≥ограф≥чний присмак.
÷¤
г≥рк≥сть почуваЇтьс¤ в найб≥льшому розм≥ром, а може, й варт≥стю твор≥ Ѕажана
Ђ—л≥пц≥ї. ” ц≥й ≥сторичн≥й еп≥чн≥й поем≥ поет, озброњвшись великим ≥сторичним
матер≥¤лом ≥ велетенським специф≥чним словником, малюЇ з докладним знанн¤м цех
л≥рник≥в-прошак≥в XVIII стор≥чч¤. ольорит епохи, людей, речей, психолог≥¤ ≥ дух
часу схоплен≥ в точних образах, ритмах, словах. ЂЌезр¤ч≥ жебракиї, що Ђбачили
багатої, що грають в≥ками дл¤ ¤рмаркових натовп≥в ≥ вожд≥в ус≥х епох, п≥сл¤
—агайдачного ≥ онашевича Ч модерним очубе¤м ≥ т. п. Ч це сучасн≥ Ѕажанов≥
поети ”крањни, це сам Ѕажан, що бачить б≥льше за ≥нших, а все ж зараховуЇ й себе
до сл≥пц≥в. —южет розгортаЇтьс¤ на основному конфл≥кт≥ м≥ж старим л≥рником,
¤кого прикрашують струпи ≥ всеохопна мудр≥сть, ≥ молодим сл≥пцем, що хоче
Ђздолати, пробитис¤, вийти ¤к муж, а не мученик... „уЇш? як муж!ї “ут знову
подиву г≥дна зд≥бн≥сть Ѕажана перетопити в естетичний витв≥р колосальну
складн≥сть, р≥зноман≥тн≥сть, р≥зноголос≥сть та внутр≥шню р≥знодинам≥ку св≥ту,
уйн¤ти весь хаос м≥кро- ≥ макрокосмосу в потужний ритм, в арх≥тектурний пл¤н,
обертати все те на своњй в≥с≥ ≥ спр¤мувати в потр≥бному напр¤м≥. Ђ—л≥пц≥ї були
останньою з його речей поетичною вершиною Ѕажана. ѕоеми Ђ„ислої (1931), Ђ—мерть
√амлетаї (1932) Ч тв≥р, ц≥кавий дл¤ ви¤сненн¤ комплексу чи проблеми гамлетизму в
Ѕажанов≥й творчост≥, Ч уже позначен≥ компром≥сом ≥з переможеним
ворогом.
ќсновний
доробок Ѕажана 30-х рок≥в, по розгром≥ ”крањни, не у власн≥й поез≥њ, а в
перекладах. ÷е насамперед незр≥вн¤нний переклад кл¤сики грузинського
середньов≥чч¤ Ч Ђ¬ит¤зь у тигров≥й шкур≥ї Ўота –уставел≥ (1937). ¬≥н, ¤к ≥
“ичина, прид≥л¤в сх≥дн≥м л≥тературам особливу увагу та розгл¤дав —х≥д ¤к
Ђшкурнуї проблему ”крањни. —х≥д Ї орган≥чним складником ≥ стилю
Ѕажана.
ўо
ж таке стиль Ѕажана? ‘утуризм? ≈кспрес≥он≥зм? Ѕарокко? –омантика а л¤ √офман?
ƒаремно було б втискувати суверенного поета в рамц≥, вироблен≥ ≥ншими
суверенами. ѕравда, футуризм дав Ѕажанов≥ внутр≥шню свободу в≥д тиран≥њ
психолог≥чноњ ≥ естетичноњ ≥нертности, в≥д ¤коњ на украњнськ≥й поез≥њ були
витворились Ђпролежн≥ї. ≈кспрес≥он≥зм дав йому смак пристрасноњ сили св≥домости,
спраги до житт¤ ≥ до формуванн¤ житт¤, ≥ндив≥дуального вислову. Ѕарокко
(украњнське ≥ зах≥дне) Ч всеохопн≥сть деталей ≥ патос ц≥лости. –омантизм √офмана
≥ √огол¤ дав йому у¤ву про масштаби фантаз≥њ, фантастичности буденного,
см≥ливого розтину по живому ≥ зрощуванн¤ роз≥рваних
св≥т≥в.
јле
все це Ѕажан брав т≥льки ¤к матер≥¤л, ¤ким оперував надзвичайно св≥домо. —тиль
Ѕажана Ч це стиль людини ≥ доби 1917 Ч 1933рр., що њх дитиною в≥н був, њх любив
≥ ненавид≥в, анал≥зував ≥ давав њм власну синтезу. ’вильовий ще до по¤ви Ѕажана
назвав цей стиль Ђромантикою в≥тањзмуї, розум≥ючи цей терм≥н так широко, що й
неокл¤сик≥в уважав ¤коюсь м≥рою причетними до нього. јле великий ≥нтуњтив≥ст
утримавс¤ в≥д точн≥шого окресленн¤ створеного ним пон¤тт¤, сказавши, що це
зробл¤ть т≥ молодш≥, що приход¤ть чи прийдуть в л≥тературу. ≤ д≥йсно, вже через
два роки Ѕажан своњм л≥ричним епосом дав один ≥з найб≥льш автентичних вклад≥в у
романтику в≥тањзму Ч поруч “ичини-л≥рика, ул≥ша-драматурга, ’вильового ≥
яновського Ч прозањк≥в, урбаса-режисера ≥ ƒовженка-к≥номистц¤. ≤ коли ’вильовий
прочитав Ђ√офманову н≥чї, то на очах компан≥њ колег-л≥тератор≥в у клуб≥
Ѕлакитного буквально упав до н≥г Ѕажана.
Ѕезумовно,
барокко ≥ романтизм Ч головне успадкуванн¤ Ѕажана. –омантизм, ¤к слушно зауважив
ƒмитро „ижевський, не зменшив, а зб≥льшив насл≥дки барокко. ÷≥каво, що майже
одночасно украњнське барокко ≥ Ђбароккову людинуї XVII Ч XVIII стор≥ч в≥дкрив
Ѕажан в ”–—– (його ЂЅрамаї з ЂЅуд≥вельї Ч пр¤ма ман≥фестац≥¤ того в≥дкритт¤) ≥
ƒмитро „ижевський на ем≥грац≥њ у своњх нарисах про украњнське л≥тературне
барокко. ” зм≥н≥ ≥ повторах культурно-≥сторичних тип≥в ≥ цикл≥в н≥би знову
пов≥¤ло в нашому стол≥тт≥ духом ≥ настроЇм барокко. якою м≥рою доба
самост≥йницькоњ ≥ бурхливоњ ’мельниччини ≥ Ђћалорос≥йськоњ олег≥њї под≥бна до
доби ”крањнськоњ –еволюц≥њ ≥ держави 1917 Ч 1919 рр. та ”–—–, такою м≥рою ≥ дух
Ђбарокковоњ людиниї присутн≥й у стил≥ Ѕажана. якою м≥рою доба прусського
мертвотного феодального бюрократизму под≥бна до московського комун≥стичного
тотал≥таризму, такою м≥рою ≥ романтично-сатиричний бунт √офмана в≥длунюЇтьс¤ в
поез≥њ Ѕажана. “а аналог≥¤ не тотожн≥сть. Ќа ”крањн≥, ¤ку —тал≥н 1918 року
назвав Ђсв≥товим узломї суперечностей, роз≥гралась ≥ дос≥ триваЇ гра
велетенських сил Ч «аходу ≥ —ходу, ”крањни ≥ –ос≥њ, аграрного ≥ ≥ндустр≥¤льного
св≥ту, принципу здиференц≥йованоњ Їдности ≥ принципу тотального монол≥ту. ћоже,
тому ≥ в стил≥ Ѕажана не граЇ рол≥ Ђкрасаї, а насамперед д≥Ї в його естетиц≥ сила. —ила стих≥й, сила законом≥рности,
сила суперечностей, гра сил ≥ њх
ритм≥в. ј найб≥льше сила людини на тл≥ вищих в≥д нењ закон≥в св≥ту. ≤ в цю гру
поет кидаЇ ≥ велику силу свого таланту, ц≥лоњ своЇњ незвичайноњ особистости. «
несамовит≥стю експрес≥он≥ста й романтика, з точн≥стю конструктора, оперуючи
брутальною метафорою, антитезами сил ≥ њх ритму, копальн¤ми життьовоњ фактури ≥
найбагатшим в украњнськ≥й поез≥њ словником, розп≥каючи вогнем сатири ≥
траг≥чного патосу мову, в≥н опановуЇ барокково-романтичний хаос свого
розбурханого до дна часу ≥ своЇю естетичною ≥нтуњц≥Їю даЇ йому ц≥леспр¤мован≥сть
≥ пл¤н:
ќ
земле юрб ≥ добр, о земле сил ≥ д≥й,
я
кожну ¤в твою зв'¤жу ≥ в≥докремлю
¬
Їдин≥й складност≥ твоњй.
“ебе
до пн¤, до дна тебе й до краю
¬сю
вичерпать ≥ роз≥тнути суть!
“ебе,
немов мету ≥ жертву, розкриваю
…
не можу до к≥нц¤ збагнуть,
Ѕо мудрости й бутт¤ не≥сходима путь.
“ут
д≥Ї фауст≥вський актив≥стичний
дух проникненн¤ ≥ всеохопленн¤. ≤, може, й гет≥вська Ђф≥л≥стерськаї теза брати
своЇчасно необх≥дн≥сть за основу п≥дшепнула Ѕажанов≥ одним ≥з перших написати
оду —тал≥ну. “а от загадка: що рухало ним у його багатьох п≥зн≥ших Ђпарт≥йнихї
творах, що мають вони сл≥ди його Ђмузиї ≥ богатирськоњ поетичноњ сили? ћоже, в≥н
≥ —тал≥на, ≥ стал≥нську добу, ≥ себе в њх склад≥ брав лише ¤к матер≥¤л? «анадто
живий ≥ще цей поет, щоб робити ¤к≥сь остаточн≥ судженн¤.
ёр≥й
Ћј¬–≤Ќ≈Ќ ќ
”крањнське
слово. Ч “. 2. Ч ., 1994.