| √лавна¤
страница | ћои гости |
ћой чат | ћои фотки | ќбо мне | |
–оман
‘едор≥в
(1930
р. нар.)
¬≥н прийшов у прозу з журнал≥стики й через журнал≥стику. ≤ це виразно пом≥тно на його перших книжках Ч Ђ∆овтнева сонатаї (1959), Ђ“аЇмниц¤ подвигуї (1961), Ђ олумбиї, Ђ апелан жовтого леваї (1962). ’оча критика зустр≥ла њх загалом прихильно, але й не бралас¤ стверджувати, що в особ≥ автора визр≥ваЇ справд≥ серйозний прозањк.
≈кзальтац≥¤,
в≥дкрита дидактика, велемовн≥сть ≥ перечулен≥сть, романтична пол¤ризац≥¤
характер≥в, доведен≥ до схематичноњ сухост≥ контрасти, надуман≥сть конфл≥кт≥в Ч
усього цього дуже важко позбувавс¤ –оман ‘едор≥в ще й у наступних книжках
Ђ™вшан-з≥лл¤ї (1966) та Ђјрканове колої (1967). ¬≥н писав нариси, схож≥ на
опов≥данн¤, й опов≥данн¤, схож≥ на нариси.
ѕрисв¤чений
ќлекс≥ ƒовбушев≥ роман у легендах Ђ∆бан винаї (1968) став новим етапом у творч≥й
б≥ограф≥њ автора. ÷е тв≥р, у ¤кому гармон≥йно узгодилис¤ м≥ж собою матер≥ал ≥
стиль. ћетафорична вишукан≥сть ≥ патетичний тон не видаютьс¤ тут недоречними,
оск≥льки легендарний опришок живе в народн≥й пам'¤т≥ справд≥ романтично
п≥днесеним, любовно зреал≥зованим.
ќсобливо
пл≥дним був дл¤ ‘едор≥ва пер≥од в≥д початку 70-х ≥ до к≥нц¤ 80-х. —аме тод≥
з'¤вилис¤ книжки його есењстики й пов≥стей Ђ в≥т папорот≥ї (1970), Ђ олиска з
¤ворового дереваї (1970), Ђ«нак к≥ммер≥йц¤ї (1972), Ђяре зерної (1974), Ђ“анець
„угайстраї (1984). Ўирокий тематичний д≥апазон ус≥х цих твор≥в: у них мовитьс¤
про народне мистецтво, долю культурних та ≥сторичних пам'¤ток, замуленн¤ джерел
духовност≥.
ћайже
вс≥ тогочасн≥ пов≥ст≥ ‘едор≥ва мають ≥сторичн≥ сюжети. ÷е неодноразово
ускладнювало життЇву ситуац≥ю письменника Ч нищ≥вноњ Ђпарт≥йноњї критики зазнали
його Ђ«нак к≥ммер≥йц¤ї, а також пов≥сть Ђ–удий ќпришокї
(1984).
ћонументальним,
справд≥ еп≥чним полотном з житт¤ √алицькоњ –ус≥ к≥нц¤ XII стол≥тт¤ став роман
Ђќтчий св≥тильникї (1976). ƒвоЇ людей ув≥чнюють д≥¤нн¤ кн¤з≥вськ≥ в Ђќтчому
св≥тильникуї. ѕерший Ч ян Ч плете павутинн¤ лестощ≥в, зображуючи правител¤
найхоробр≥шим, наймудр≥шим, найчесн≥шим, найсправедлив≥шим ≥ т. ≥н. ≤ його
ан≥трохи не обходить, що в≥н зневажаЇ правду. ян≥в антипод Ч ≤ван –усин Ч важко,
в сумн≥вах ≥ муках, дошукуЇтьс¤ правди, бачить багато незрозум≥лого в
навколишньому житт≥: Ђƒивно мен≥, що часом мудр≥ оточують себе дурн¤ми, дивно
мен≥, що часом милосердн≥ милосерд¤ чин¤ть жорстокими рукамиї. ¬иразна пульсац≥¤
в твор≥ таких Ђв≥чнихї морально-етичних питань, багата ≥нвар≥антн≥сть людських
характер≥в, висока художн¤ пластика Ч все це справд≥ даЇ право поставити Ђќтчий
св≥тильникї у р¤д найвищих художн≥х дос¤гнень украњнського ≥сторичного
роману.
ѕаралельно
з ≥ншими книжками створив –. ‘едор≥в ≥ роман≥чну тетралог≥ю Ч Ђ ам'¤не ѕолеї
(1978), Ђ∆орнаї (1983), Ђ¬орожба людськаї (1987) ≥ Ђ™русалим на горахї (1993).
’оч у Ђ™русалим≥...ї не зустр≥чаЇмо героњв ≥з трьох попередн≥х роман≥в, усе ж
тв≥р спор≥днений з ними ≥ проблематикою, ≥ гострими кол≥з≥¤ми, ¤к≥ передовс≥м
пов'¤зан≥ з питанн¤ми духовного бутт¤ народу й збереженн¤ його ≥сторичноњ
пам'¤т≥. –. ‘едор≥в любить розгортати опов≥дь к≥лькома потоками. ÷е бачимо в
ус≥х чотирьох романах про долю зах≥дноукрањнського села XX ст. “ут на¤вна
сучасна дл¤ опов≥дача под≥Їва площина, а кр≥м того, ≥снуЇ ≥ Ђнижн≥й ¤русї Ч
ретроспективна л≥н≥¤, ¤ка багато про¤снюЇ в дол¤х героњв ≥ вс≥й лог≥ц≥ под≥й.
—аме в цих широких ретроспекц≥¤х докладно в≥дтворено драматичну ≥стор≥ю
правдошукацтва якова –озлуча, ¤кому не судилос¤ пере≥накшити св≥т, ≥ в≥н
засумн≥вавс¤, чи можна добротою зм≥нити його.
ритика
пост≥йно в≥дносила –. ‘едор≥ва до посл≥довних ≥ ¤скравих представник≥в
Ђхимерноњї прози. ÷им не в усьому точним означенн¤м охоплювалис¤ письменники,
схильн≥ до метафорично ¤скравоњ стил≥стики, фольклорних аналог≥й, р≥зних
паралелей ≥ прийом≥в казковоњ фантастики. ”с≥ ц≥ прикметн≥ риси прози
письменника не згубилис¤ й у його новому роман≥ Ђ™русалим на горахї, хоча тут
автор не зашифровуЇ текст, а, ¤к кажуть, називаЇ реч≥ њхн≥ми ≥менами. ” твор≥
йдетьс¤ ≥ про пересл≥дуванн¤ людей, ¤к≥ намагаютьс¤ берегти нашу ≥стор≥ю та
культуру, й про жорсток≥ розправи комун≥стичного режиму з ними, ≥ про
облудливо-демагог≥чну рад¤нську пропаганду, ≥ про приречен≥сть тих, кого
називали дисидентами (гине головний герой роману у нер≥вному поЇдинку з
можновладц¤ми). якщо Ђ ам'¤не ѕолеї, Ђ∆орнаї й Ђ¬орожбу людськуї дл¤ спрощенн¤
визначень можна назвати Ђроманами запитаньї, то Ђ™русалим на горахї у такому
раз≥ можна назвати Ђроманом в≥дпов≥дейї.
Ќайнов≥ш≥
твори –омана ‘едор≥ва Ч романи Ђ„удо св¤того √еорг≥¤ о зм≥Її (в кн. Ђ„орна св≥ча
в≥д ѓлениї, 1996), ЂЋисиц≥ брешуть на щитиї. ¬думливому читачев≥ Ђќтчого
св≥тильникаї назва останнього твору нагадаЇ слова з манускрипта ≤вана –усина,
¤кий у ф≥нал≥ Ђќтчого св≥тильникаї написав: Ђ н¤зь умер... ўо тепер буде ≥з
землею галицькою? ’от≥в би ¤ в≥рити прис¤гам ≥ хресному ц≥луванню бо¤рському,
хот≥в би... ≥ не можу, не маю права. „ую-бо: лисиц≥ виють на черлен≥њ щитиї. як
митець ‘едор≥в в≥рний своњм творчим зац≥кавленн¤м, посл≥довний у своњх задумах ≥
њх вт≥ленн≥ в художн≥ твори.
ћ.
—лабошпицький
≤стор≥¤
украњнськоњ л≥тератури ’’ ст. Ч н. 2. Ч .: Ћиб≥дь,
1998.