| √лавна¤
страница | ћои гости |
ћой чат | ћои фотки | ќбо мне | |
¬асиль
„умак
(1901 Ч 1919)
“ри перш≥ в≥рш≥ поета Уƒо прац≥Ф,
УЌе вамФ, Уƒал≥Ф були опубл≥кован≥ в листопад≥ в 1917p.,
a
1918p. пролунав св≥жий, бадьорий
голос поета:
Ѕ≥льше над≥њ,
брати!
ћ≥сц¤ сумн≥ву нема
Ч
см≥ло ≥ пр¤мо
≥ти,
ширше ступать до
мети
з м≥ццю, що скел≥
лама.
÷≥ р¤дки, згодом покладен≥ на
музику, стали одн≥Їю з улюблених п≥сень повстанц≥в, що бачили в революц≥њ
визволенн¤ в≥д соц≥ального й нац≥онального гн≥ту. ѕроте самого поета серед них
уже не було. –азом з √. ћихайличенком ≥ . овальовою в н≥ч з 20 на 21 листопада
1919р. ¬асиль „умак був
розстр≥л¤ний ден≥к≥нц¤ми в иЇв≥. Ќа той час поетов≥ не сповнилос¤ й
дев'¤тнадц¤ти рок≥в.
Ќародивс¤ ¬. „умак 7 с≥чн¤
1901р.
в м≥стечку ≤чн¤
на „ерн≥г≥вщин≥. УЅатьки Ч небагат≥ сел¤ни-хл≥боробиФ, ¤к зазначав сам поет,
в≥дпов≥даючи на запитанн¤ анкети товариства У„асФ. Ќавчавс¤ п≥сл¤ початковоњ
школи в ≤чн¤нському чотирикласному училищ≥ (1910 Ч 1914) та √ородн¤нськ≥й
г≥мназ≥њ (1914 Ч 1918), щороку принос¤чи батькам похвальн≥ листи. ƒуже рано
в≥дчув нахил до поетичноњ творчост≥. ѕерший в≥рш у проз≥ Унаписав у 1910 роц≥ на
м≥сцевому жаргон≥Ф.
–ано сформулювалас¤ й нац≥ональна
св≥дом≥сть поета, про що св≥дчать уже перш≥ в≥дом≥ нам в≥рш≥ (Уѕ≥сн≥ минулих
час≥вФ, 1913):
ѕробуд≥тьс¤, орли
сиз≥,
—лавн≥
козаченьки,
«аверн≥ть колишню
славу
”крањни-неньки.
Ўвидко проминаЇ пора учн≥вства, ≥ за три роки (1917 Ч 1919) ¬. „умак стаЇ першор¤дним поетом, громадським й культурним д≥¤чем. ѕерша ≥ Їдина книжка в≥рш≥в У«асп≥вФ була п≥дготовлена ще самим автором, але побачила св≥т уже п≥сл¤ його траг≥чноњ загибел≥ в≥д рук ден≥к≥нц≥в. нижка справила великий вплив на розвиток революц≥йно-романтичного напр¤му в украњнськ≥й поез≥њ, а ≥м'¤ њњ автора ставили пор¤д з ѕ. “ичиною, ¬. ≈лланом, ћ. —еменком. «асвоњвши уроки модерн≥ст≥в, в≥н зум≥в уже п≥сл¤ ћ. ¬ороного, ќ. ќлес¤ та √. „упринки створити щось принципово нове. ÷е був поет, у творчост≥ ¤кого вже ч≥тко окресливс¤ демократичний ≥деал:
...’ай лет¤ть моњ
думи-п≥сн≥-метеори Ч
Ќе в палаци гучн≥, не в
безмежн≥ блакитн≥ простори,
ј в хатину людську, де в
кутках оселилис¤ злидн≥.
ћоњ сп≥ви прост≥ ≥ робочому
серцев≥ р≥дн≥.
нижка починаЇтьс¤ циклом У« ранкових настроњвФ, пот≥м поет н≥би повертаЇтьс¤ до своњх модерн≥стських настроњв, впл≥таючи у цикли Ућр≥йновтомаФ й Уќс≥ннЇФ м≥норн≥ мотиви суму, вмиранн¤, нав≥ть певн≥ рел≥г≥йн≥ асоц≥ац≥њ. ќднак тут Ї ≥ нат¤к на лютнево-березнев≥ под≥њ, й запереченн¤ декадентських мотив≥в:
¬ переб≥жн≥м
шумовинн≥
ланки-бризки
марсельез:
хай загине, хай
загине
мр≥йновтома сонних
плес.
(УЅерезневий
каламутФ)
–вучкий ритм, мелод≥йн≥сть ≥нтонац≥њ, ориг≥нальн≥ метафори, благозвучн≥ рими та асонанси, характерн≥ еп≥тети-прикладки, лакон≥зм виразу Ч все це виказуЇ природний поетичний талант, ¤кий спираЇтьс¤ на нац≥ональн≥ художн≥ традиц≥њ ≥ збагачений ус≥ма здобутками поетичноњ, художньоњ культури, ” своњх творчих пошуках поет часом дос¤гав в≥ртуозност≥, ¤к у в≥рш≥ Уќй, там у пол≥ Ч на обн≥жкуФ:
ќй та й погасли... Ч т≥
жарини Ч
змерзли волошки в
меж≥...
...Ѕ≥лий метелик лине та
лине,
б≥лий метелик
сн≥жин.
Ќе менш довершений ≥ в≥рш Уќбн≥жокФ,
де в одн≥й строф≥ передано ц≥лу гаму настроњв:
¬ранц≥ Ч роси. ћарити.
ћовчати.
олос. Ўум. ¬олошки. «нов
волошки.
ћатеринка. онюшина. —мутку
трошки.
¬ранц≥ Ч роси. ћарити.
ћовчати.
” поез≥¤х Уќблет≥ли пелюстки моњх казокФ, УјйстриФ, У√≥рл¤нди тьм¤ного намистаФ, УЌесли твою трунуФ виразно пом≥тн≥ впливи естетики модерн≥зму ≥, ¤сна р≥ч, враженн¤ в≥д перебуванн¤ у в'¤зниц≥ та п≥дп≥лл≥.
≤, нарешт≥, У÷икл соц≥альногоФ. “риптих У„ервоний засп≥вФ згодом пос¤де своЇ м≥сце в ус≥х хрестомат≥¤х та антолог≥¤х цього пер≥оду:
–иЇмо-риЇмо-риЇмо
землю неначе
кроти;
з кут≥в плазуЇмо
зм≥¤ми,
с≥Їмо-с≥Їмо-с≥Їмо
буйн≥ червон≥
цв≥ти...
” 1918 Ч 1920
pp. ињв
дванадц¤ть раз≥в переходив ≥з рук в руки найр≥зноман≥тн≥ших пол≥тичних ≥
в≥йськових сил. ќсь чому Удесь поза гратами-мурами... ранки конають ¤сн≥Ф, ось
чому треба було кидати в лице можновладц≥в: У¬ладар≥ св≥ту з коронами, вже
непотр≥бн≥ ви намФ. “аким же закликом до боротьби Ї ≥ другий в≥рш триптиха, а
трет≥й зак≥нчуЇтьс¤ л≥вацьким рефреном Уми г≥мни тоб≥ заплели, червоний
тероре!Ф. ѕод≥бна л≥рика заохочувалас¤ б≥льшовицькими
≥деологами.
÷икл У–еволюц≥¤Ф, що вм≥щуЇ п'¤ть
восьмир¤дкових в≥рш≥в-м≥н≥атюр, Ч це своЇр≥дний л≥ро-епос доби, що однозначно
в≥таЇтьс¤ поетом. «найдемо тут широко цитован≥ р¤дки: Уна крем≥нь Ч крицю: буде
св≥т! ћи непохитн≥, мов гран≥тФ, бо Утворим блиск, ≥ творим дн≥!Ф. ÷е ≥ був
ман≥фест нового революц≥йного мистецтва. ÷≥каво, що в четвертому в≥рш≥ (в≥н, до
реч≥, маЇ два вар≥анти), ¤к ≥ перший, зм≥нюЇтьс¤ символ≥ка кольор≥в; ¤кщо в
першому: У¬ище њх! ƒо блакит≥! ћи птиц≥!Ф, то в другому Ч У“уди Ч в червон≥
береги Ч з низин. “уди! ћи Ч крила! ѕтиц≥!Ф. якщо у поетичних циклах У« ранкових
настроњвФ, Ућр≥йновтомаФ, Уќс≥ннЇФ переважають Уб≥л≥-б≥л≥ душ≥ нарцис≥вФ,
Ублакитна далеч≥ньФ, Узлотн≥ топол≥Ф, то у У÷икл≥ соц≥альногоФ дом≥нуЇ червоний
кол≥р. ƒуже характерний передостанн≥й тв≥р циклу (Уќф≥раФ), пров≥дна думка ¤кого
Ч виправданн¤ самопожертви (≥ жертв?) в ≥м'¤ революц≥њ, революц≥йного
мистецтва:
Ќа плакатах не атрамент. ≤
не фарби. ров.
ѕензл≥-пучки умочайте в
колектив-цебро.
ј ось ¤к це об≥грано в програмн≥й
статт≥ ¬. „умака У–еволюц≥¤ ¤к джерелоФ: У“ремт¤ть незрим≥ струни поЇднанн¤, ≥
молекула-мистецтво горить, ¤тритьс¤, бризкаЇ кров'ю ≥ погасаЇ, ≥ знов горить Ч
сипле ≥скрами сл≥в, фарб, згуку, черпаючи творчий матер≥ал з джерел революц≥йноњ
д≥њ...Ф
“алановитий поет, юнак, по сут≥, був
захоплений маг≥Їю перетворень, ≥ його в≥з≥њ майбутнього оповит≥ серпанком
утоп≥њ. ј проте, Ч сл≥д визнати тепер, Ч вони ховають у соб≥ й Увишк≥р
розбудженого зв≥раФ. „и не тому його поез≥¤, хоч мала ≥ св≥й нац≥ональний,
народотворчий смисл бодай завд¤ки потенц≥њ живого художнього слова, була так
високо п≥днесена в наступн≥ страшн≥ часи?
¬. „умак був не лише поетом, а й
зд≥бним прозањком. “ри опов≥данн¤ Ч
У“оварищФ
(рос≥йською мовою), Уўо булоФ ≥ Уѕожовкл≥ стор≥нкиФ Ч присв¤чен≥ стар≥й школ≥,
середовище ¤коњ автор добре знав. ≈тюд УЅризки прол≥сокФ в≥дбиваЇ настроњ учн≥в
г≥мназ≥њ п≥сл¤ Ћютневоњ революц≥њ. Ўк≥ц УЅратов≥ Ч рукуФ м≥стить полем≥ку з
пролеткульт≥вськими поетами, ¤к≥ стверджували, що Утолько
в
городе возможны и
движенье, и борьбаФ. як своЇр≥дну мемуарну прозу сл≥д
розгл¤дати й тюремний щоденник ¬. „умака У«а гратамиФ.
—.
рижан≥вський
≤стор≥¤ украњнськоњ
л≥тератури ’’ ст. Ч н. 2. Ч .: Ћиб≥дь, 1998.